Cor Gout – Bik

Cor Gout Bik recensie en informatie Nederlandse debuutroman. Op 1 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij In de Knipscheer de eerste roman van de Nederlandse schrijver, filosoof en neerlandicus Cor Gout.

Cor Gout Bik recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Bik. Het boek is geschreven door Cor Gout. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de eerste roman van de Nederlandse schrijver en filosoof Cor Gout.

Cor Gout Bik Recensie

Bik

• Schrijver: Cor Gout (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse debuutroman
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschijnt: 1 juni 2021
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering  van de roman

• Verhalenschrijver Cor Gout heeft zich voor het eerst aan een roman gewaagd. Hij beschrijft in fragmenten het leven van Bik, een individualist die een grote liefde had in het Berlijn van vlak voor de Tweede Wereldoorlog en haar na korte tijd kwijt raakte. Op documentaire wijze beschrijft Cor Gout in korte schetsen het leven van Bik, over zijn leven in het Berlijn van vlak voor de oorlog en in Den Haag tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Over een vader die pro-Duitse sympathieën had en een moeder die zich het wangedrag van haar man liet welgevallen. Over Den Haag in in verschillende periodes en over een man die nooit over zijn grote liefde heen komt en verzandt in eenzaamheid. De vrij koele afstandelijke vertelstijl, soms letterlijk documentair, maakt de roman juist indringend. Bik is een geslaagde en originele roman. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van de debuutroman van de eerste roman van Cor Gout

Bik is een roman over Berlijn aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, over Den Haag in oorlogstijd, de wijk Kortenbos, over de wederopbouw van Nederland, over een man met weke eigenschappen, maar vooral over een liefde die beschadigd en besmet is. Of lijkt. Hartstocht is zo sterk als een bunker: je houdt de vijand buiten, maar binnenin kan het verstikkend zijn.

In het nazistische Berlijn van 1937 ondergaat Hagenaar Bik een vernederende ervaring in de liefde. Hij denkt het te kunnen verteren door zich te transformeren in ‘een andere man’: nieuw kapsel, nieuwe kleding, nieuw elan. Maar kan zijn persoonlijkheid deze nieuwe mal van uiterlijkheden wel vullen? Zijn ‘amour fou’ voor Irmina houdt hem in Berlijn. Wanneer hij echter de duistere kant van deze geraffineerde dame ontdekt, keert hij terneergeslagen
terug naar Den Haag, dat inmiddels bukt onder de terreur van de nazi‘s. Ook Bik gaat gebukt, tot diep in vredestijd erna, maar niet zozeer onder wat je na een oorlog zou verwachten.

Tien jaar lang (2011–2019) gaf Cor Gout samen met Els Kort (vormgeving) leiding aan het literair tijdschrift Extaze. Behalve schrijver en muzikant is Gout neerlandicus en filosoof.