Tiffany McDaniel – Betty

Tiffany McDaniel Betty recensie en informatie over deze nieuwe Amerikaanse roman. Op 1 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij Signatuur de Nederlandse vertaling van de roman Betty van de Amerikaanse schrijfster Tiffany McDaniel.

Tiffany McDaniel Betty recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Betty. Het boek is geschreven door Tiffany McDaniel. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de familieroman van de Amerikaanse schrijfster Tiffany McDaniel.

Betty groeit op als dochter van een Cherokee vader en een witte moeder in het Amerika van de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw. Een periode waarin er nog in extreme mate werd neergekeken op zogenaamde native Americans en de gehele bevolkingsgroep werd gediscrimineerd en gebukt ging onder discriminatie die veelal leidde tot bruut geweld en soms zelfs uitmondde in moord.

De familie moet alle moeite doen om het hoof boven water te houden. Armoede, racistisch geweld en de kansloosheid van het bestaan tekenen de jeugd van Betty. Toch weet Betty zich in deze rauwe en brute omstandigheid staande te houden. Ze laaft zich aan de verhalen van haar vader en ontwikkelt zich ondanks alle tegenslag tot een sterke vrouw die zich uiteindelijk weet staande te houden in een ronduit vijandige maatschappij.

Indringend en liefdevol portret van een gezin dag dagelijks geconfronteerd wordt met discriminatie en geweld

Tiffany McDaniel heeft een indrukwekkende en indringende roman geschreven over de ronduit vijandige maatschappij waarmee indianen te maken krijgen (en vaak nog steeds krijgen) in de Verenigde Staten. Bovendien heeft ze aandacht voor de verziekte omgangsvormen en geweld naar vrouwen die werd vergoeilijkt en zonder enige mededogen voor de slachtoffers onder het tapijt werd geschoven. Uiterst knap is hoe Tiffany McDaniels naast het rauwe en afschuwelijke gewerd waarmee Betty wordt geconfronteerd toch ook een liefdevol portret schetst van een unieke en originele vrouw die zich ondanks de benarde situatie weet te ontwikkelen tot een krachtige persoonlijkheid. De roman is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Tiffany McDaniel Betty Recensie

Betty

• Schrijfster: Tiffany McDaniel (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Origineel: Betty (2020)
  • Nederlandse vertaling: Anne Jongeling
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 1 juni 2021
  • Omvang: 620 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Recensie romanTiffany MacDaniel heeft een indrukwekkende en indringende roman geschreven over de ronduit vijandige maatschappij waarmee indianen te maken krijgen (en vaak nog steeds krijgen) in de Verenigde Staten. Bovendien heeft ze aandacht voor de verziekte omgangsvormen en geweld naar vrouwen die werd vergoeilijkt en zonder enige mededogen voor de slachtoffers onder het tapijt werd geschoven. Uiterst knap is hoe Tiffany MacDaniels naast het rauwe en afschuwelijke gewerd waarmee Betty wordt geconfronteerd toch ook een liefdevol portret schetst van een unieke en originele vrouw die zich ondanks de benarde situatie weet te ontwikkelen tot een krachtige persoonlijkheid…lees verder >

Recensie en waardering voor de roman

• “Een meeslepend en hartverscheurend onderzoek naar hoe we het leven van onze ouders kunnen begrijpen en hoe w op een dag onze kinderen dat van ons zullen begrijpen.” (Booklist)
  • “Betty is een belangrijk boek dat probeert om degegen die nu leven te bevrijden van het onrecht dat hun in het verleden is aangedaan.” (The Irish Times)
  • “We zijn gefascineerd door het portret van dit gezin waarin liefde sterker is dan de dood.” (Le Figaro)
  • “Wat een sterk personage in deze vurige roman. Betty is een heldin met een hoofdletter H.” (Livres Hebdo)

Flaptekst van de roman van Tiffany McDaniel

Geboren in een badkuip in 1954 als zesde kind van een Cherokee vader en een blanke moeder, zal Betty Carpenter een wereld van armoede en geweld leren kennen. Een van haar zussen gelooft dat er een vloek op de familie rust, maar Betty’s nieuwsgierigheid, haar grote liefde voor haar zussen en haar vaders verhalen voeden haar veerkracht en verbeelding. Zo ontdekt ze hoe ze kan ontsnappen aan het harde leven: door te schrijven. Ze begraaft de verhalen heel diep, omdat ze die aan niemand kan vertellen. Tot nu.

Ginspireerd door haar eigen familiegeschiedenis vertelt Tiffany McDaniel in deze gedurfde en ontroerende roman over het verlies van onschuld en geeft ze een stem aan diegenen die onrecht is aangedaan.