Daniëlle Bakhuis – De executie Recensie ∗∗∗∗

Daniëlle Bakhuis De executie recensie en informatie over de inhoud van deze toekomstthriller. Op 19 april 2019 is bij Uitgeverij Van Goor Best of YA het nieuwe boek verschenen van Daniëlle Bakhuis.

Daniëlle Bakhuis De executie Recensie

Zelden las ik zo’n bizar, afschuwelijk en tegelijk fascinerend boek als de Executie. Daniëlle Bakhuis heeft een fascinatie voor de steeds extremer wordende tv programma’s, en tegelijkertijd beangstigt het haar. Dat gegeven heeft ze één op één weten om te zetten in dit Young Adult boek. Angstaanjagend goed.

Vijf kandidaten voor de doodstraf. Een krijgt genade. Het publiek kiest

Het is 2048. Het Collectief zorgt voor de mensen. Iedereen heeft een huis, krijgt te eten, kleding en kan gratis meedoen aan activiteiten. Iedereen is ook verplicht dezelfde kapsels te dragen, wat je eet is elke week hetzelfde en bepaald door het collectief. Internet bestaat niet meer. Er staat een muur om de stad. Een ieder die tegen de regels van het Collectief in gaat, riskeert de doodstraf. Een deel van de executies is live op tv te volgen. Vijf deelnemers, één daarvan heeft kans op genade. Het publiek mag stemmen in vier rondes. Degene met de minste stemmen, daarvan klapt de bodem van de kooi open en zo val je je dood tegemoet. Een uitzending die je niet wil missen.

Daniëlle Bakhuis De executie Recensie

De keren dat ik met grote ogen en open mond heb gezeten tijdens het lezen van De Executie zijn ontelbaar. Werkelijk, ik heb nog nooit zo’n afschuwelijk bizar boek gelezen. En tegelijkertijd kon ik het niet weg leggen. Waar gaat dit heen? Wat is de achterliggende gedachte? Is er nog iets van hoop? Het was regelmatig zo schokkend, dat de weerzin van mijn gezicht af te lezen moest zijn. En toch,  ik kon het niet weg leggen. De dubbele laag van zogenaamde zorg en vriendelijkheid die de machtswellust moet camoufleren is heel goed uitgewerkt. Hoewel de verschillende personages niet eens zo heel lang “aan het woord” komen, weet Daniëlle Bakhuis ze bijzonder goed en snel karakter en diepgang te geven.

Bizarre en angstaanjagende thriller die je niet kunt weg leggen

Ik hou totaal niet van gewelddadige boeken (wat dit toch wel is), maar ik heb De Executie in een paar uur uitgelezen.  Het is onvoorspelbaar, meeslepend en echt goed geschreven. Het is een aardige wake up call voor de gekte in televisie programma’s die we steeds vaker tegen komen. Het boek komt beangstigend dicht bij de werkelijkheid. Hopelijk zet het lezers ook nog aan een beetje voor zichzelf te blijven denken en niet zo afgestompt te raken dat we alleen maar steeds extremere tv programma’s moeten zien om tevreden te blijven. Lees in plaats daarvan wat vaker een goed boek. Zoals De Executie. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De executie

• Schrijfster: Daniëlle Bakhuis (Nederland)
  • Soort boek: toekomstthriller, ya thriller