Eva Meijer Het vogelhuis Recensie Boekbespreking Roman

Op deze pagina kun je de Eva Meijer Het vogelhuis recensie boekbespreking roman vinden en informatie en bestelmogelijkheden.

Ongelofelijk boeiende en prachtig geschreven roman

Het vogelhuis van Eva Meijer is een ongelofelijk boeiend en prachtig geschreven boek over een vogelonderzoekster die haar tijd ver vooruit was.

Voor mij ligt de roman Het vogelhuis geschreven door Eva Meijer. En wat voor boek! Vanaf de eerste pagina’s voel ik me begaan met “de vogels”. Het vogelhuis gaat over de Engelse vogelonderzoekster Len Howard, die van 1938 tot aan haar dood in 1973 leefde in Bird Cottage in Ditchling, op het Engelse platteland. Len is de dochter van een vogelaar en heeft al heel jong liefde en grote interesse voor vogels opgevat. Na een korte carrière als violiste in Londen, besluit ze haar leven alleen te leven, in een vrijstaand huis met alleen de vogels als haar belangrijkste gezelschap. Len Howard was weliswaar in haar tijd bekend door boeken en artikelen die ze schreef, ze is inmiddels vergeten, haar boeken zijn alleen nog tweedehands verkrijgbaar en ze is begraven in een naamloos graf. Hoewel ze zeker fans had in haar tijd, werd haar ook verweten dat zij geen wetenschappelijke achtergrond had en dat haar zeer uitgebreide studie van het gedrag van vogels – waar ze letterlijk mee samenleefde! – niet voldoende onderbouwd was.

Een krachtige vrouw die zonder conventies met haar hart leeft!

Eva Meijer heeft ongelofelijk knap de onderzoeken die Len Howard in haar boeken en archieven heeft beschreven gemengd tot een prachtige roman, die het verhaal vertelt over Gwendolen Howard en een prachtig beeld geeft van wie deze vrouw eigenlijk was, wat haar bewoog om haar viool-carrière op te geven om alleen te gaan leven tenmidden van vogels. Een krachtige vrouw, die zich heeft weten los te weken van de conventies van het leven en haar hart heeft durven volgen, met alle gevolgen van dien. Een vrouw die menselijke liefde misschien wel opgaf in ruil voor een intieme relatie met vogels, prachtig!

De schrijfstijl van Eva Meijer nodigt uit om met veel aandacht en rust te lezen – Het vogelhuis is een boek van pastelkleurige schoonheid en transparantie, net als de vogels. Die ik zeker met andere ogen ben gaan bekijken na het lezen van dit boek. De roman van Eva Meijer krijgt +++++ (uitstekend).

Eva Meijer - Het vogelhuis Recensie InformatieHet vogelhuis

• Schrijfster: Eva Meijer (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman
  • Uitgever: Cossee
  • Verschenen: 2 mei 2016
  • Omvang: 282 pagina’s
  • Prijs: € 18,95 / € 13,99
  • Flaptekst en inhoud roman: Len Howard (1894-1973) bracht de tweede helft van haar leven door in een klein, afgelegen huisje op het Engelse platteland. Daar schreef ze twee internationale bestsellers over de mezen, roodborsten, mussen en andere vogels in en rond haar huis. Voor wie er anno 2016 langsloopt, doet enkel het naambordje ‘Bird Cottage’ nog denken aan haar wonderlijke levensverhaal. Het raam van het vogelhuis stond altijd open, de koolmezen en mussen waren vrij om te komen en te gaan en landden op de typemachine van Len Howard zodra ze ging zitten om haar ervaringen met de dieren op te schrijven. Hoewel ze van huis uit geen bioloog was, was ze een pionier op het gebied van onderzoek naar dieren: ze bestudeerde de vogels op basis van vertrouwen en vrijheid, en observeerde hun karakters, eigenaardigheden en gewoontes. En intussen groeiden de wederzijdse waardering en vriendschap. Howard wist als meisje al dat ze niet in haar geboortedorp in Sussex zou blijven. De soirées en romantische intriges van het gegoede landleven aan het begin van de vorige eeuw stelden haar steeds weer teleur. Bij de dirigent Malcolm Sargent begon ze haar carrière als violiste, die ze afbrak om naar Ditchling in Zuid-Engeland te vertrekken. Hier bouwde ze een bijzondere band op met de vele vogels in en rond haar cottage. Koolmezen sliepen in huisjes boven de rand van de deur en speelden tikkertje rond de lamp, of gebruikten haar kussens als glijbanen. Haar muzikale gehoor stelde haar bovendien in staat de vele nuances in hun talen te horen – als ze de postbode en bezoekers tenminste op afstand wist te houden. Wat dreef Howard tot het radicale omgooien van haar leven, tot het kiezen voor een leven buiten de gebaande paden? Wat zeggen de levensverhalen van koolmezen ons over de mensenwereld? En is het mogelijk om je te ontworstelen aan de verwachtingen van anderen? Eva Meijer stuitte als filosoof op het onderzoek van Howard, dat onterecht in de vergetelheid is geraakt. Het vogelhuis draait om muziek en vogelzang, mensenmanieren en koolmeesconventies, en uiteindelijk om wat het betekent om ergens thuis te horen.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Zoekwoorden: Eva Meijer Het vogelhuis Recensie Boekbespreking Roman