Explorer Academy – De dubbele helix

Explorer Academy De dubbele helix recensie en informatie jeugdboek van Trudi Trueit. Op 4 februari 2020 verscheen bij Uitgeverij Blink Media in samenwerking met National Geographic het derde deel in de reeks avonturenboeken van de Explorer Academy, geschreven door Trudi Trueit.

Explorer Academy De dubbele helix Recensie

National Geographic geeft sinds begin 2019 een spannende boekenserie Explorer Academy uit met high-tech uitvindingen, spectaculaire ontdekkingen en ook: een spannend en gevaarlijk mysterie. De Dubbele Helix is al weer het derde deel van de serie. De moeder van de twaalfjarige Cruz was een briljant wetenschapper. Zij werkte aan een geheime formule die de wereld totaal op zijn kop zou zetten. Niet iedereen is even blij als haar formule alom bekend wordt. Het heeft haar vermoedelijk het leven gekost. Om de formule te beschermen, heeft ze hem in stukken op diverse plekken ter wereld verstopt. Cruz is de enige die haar spoor kan volgen.

Een haast onmogelijke missie

Cruz vader is vermist. Gevangen genomen door Nebula, de organisatie die achter Cruz aan zit. Ze eisen de stukken van de formule die Cruz al heeft weten op te sporen. In ruil voor zijn vader. Cruz is enorm bezorgd. Het dagboek van zijn moeder, waar hij steeds de nieuwe aanwijzingen naar een volgend deel van de formule kan ontgrendelen, is ook nog ernstig beschadigd. Het dagboek lijkt het niet meer te doen. Zal het Cruz lukken om het dagboek weer aan de praat te krijgen en zijn vader op te sporen? En ondertussen ook nog de lessen te volgen aan de Explorer Academy? Het lijkt een haast onmogelijke missie, want wie is te vertrouwen en wie niet?

Explorer Academy 3 De dubbele helix Recensie Boek van Trudi Trueit001Boek-Bestellen

De vormgeving en inhoud van Explorer Academy zijn erg leuk en origineel gedaan. Het is veel high-tech, maar toch toegankelijk. Iets wat natuurlijk perfect past bij National Geographic Junior. De technische snufjes die in het boek voorkomen, zijn gebaseerd op daadwerkelijk uitvindingen, wat het natuurlijk extra intrigerend maakt. De tekeningen zijn strip-achtig, wat helemaal aansluit bij het gevoel van het boek. Wat ik wel jammer vond van dit deel, is dat er niet een “geheim” onthuld werd. Bijvoorbeeld de identiteit van één van Cruz’ vijanden. Zoals in het vorige boek één van de docenten een spion van Nebula bleek te zijn. Hierdoor blijft de Dubbele Helix een klein beetje meer kabbelen dan de vorige twee delen. Desalniettemin is het verhaal aantrekkelijk genoeg om te blijven lezen. Mede dankzij de personages, Cruz en zijn vrienden, die zo verschillend zijn dat ze elk wat bij dragen aan de dynamiek in het boek.

Ondanks gemis van een grote onthulling is De Dubbele Helix wederom een aantrekkelijk verhaal

Wat mij betreft is het derde deel van Explorer Academy wel het minst sterk. Het blijft iets meer kabbelen. Ondanks de ontvoering van Cruz’ vader en de pogingen die er worden ondernomen om hem vrij te krijgen. Het format van de serie is echter zo sterk, dat er nog een hoop overeind blijft. En er zijn weer flink wat vragen opgeworpen, waar we hopelijk in deel vier een antwoord op krijgen. Najaar 2020 wordt De Sterrenduinen verwacht. Hopelijk met dan iets meer verrassende onthullingen. Expolrer Academy 3 is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Explorer Academy – De dubbele helix

Explorer Academy deel 3

• Schrijfster: Trudy Trueit (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Origineel: Explorer Academy – The Double Helix (2019)
  • Nederlandse vertaling: H.C. Kaspersma
  • Uitgever: Blink Media / National Geographic
  • Verschenen: 4 februari 2020
  • Omvang: 232 pagina’s
  • Recensie boek: Wat mij betreft is het derde deel van Explorer Academy wel het minst sterk. Het blijft iets meer kabbelen. Ondanks de ontvoering van Cruz’ vader en de pogingen die er worden ondernomen om hem vrij te krijgen. Het format van de serie is echter zo sterk, dat er nog een hoop overeind blijft. En er zijn weer flink wat vragen opgeworpen, waar we hopelijk in deel vier een antwoord op krijgen…lees verder >

Trudi Trueit Het Nebula-mysterie recensie Explorer Academy 1Trudi Trueit (Verenigde Staten) – Het Nebula-mysterie
Explorer Academy deel 1
avonturenboek, jeugdroman (10+ jaar)