Femke Hendriks – Polaroidmeisje

Femke Hendriks Polaroidmeisje ecensie en informatie over de inhoud van deze young-adult roman. Op 3 september 2020 bij Uitgeverij Karakter Uitgevers het boek van de Nederlandse schrijfster Femke Hendriks.

Femke Hendriks Polaroidmeisje Recensie en Informatie

Voor liefhebbers van Pretty Little Liars-achtige verhalen, zou Polaroidmeisje best eens aangenaam leesvoer kunnen zijn. Ok, het is misschien niet zó spannend en “twisted” als de succesvolle tv serie, maar het draagt wel wat spanning en mysterie met zich mee.

Lize is superverlegen en naast Hannah en Thomas heeft ze ook geen vrienden. Op school wordt ze nog wel eens uitgelachen vanwege haar onhandige acties. Wat niemand weet, is dat het steeds populairder wordende Instagram account @Polaroidmeisje van haar is. Ze weet de mooiste plekjes van haar lievelingsstad Den Bosch prachtig te vangen en stuurt ze met een mooie quote de wereld in. Als ze op haar Insta DM ineens een vreemd bericht krijgt, twijfelt ze wat ze moet doen. Hannah lijkt zo haar eigen problemen te hebben, dus samen met Thomas trekt ze er uiteindelijk op uit. Ze raken verzeild in een geheimzinnige zoektocht.

Vreemd Instabericht leidt tot geheimzinnige zoektocht

Poaroidmeisje deed me een beetje denken aan Pretty Little Liars, qua sfeer. Al is die serie wel veel meer gelaagd en spannender. Dat was ook gelijk een klein beetje wat ik miste in Polaroidmeisje: de gelaagdheid. Van mij had de liefde voor Den Bosch die Lize lijkt te hebben nog veel meer uitgewerkt mogen worden om het verhaal geloofwaardiger te maken. Ook de actie van Hannah waarbij ze Lize min of meer verraad kwam voor mij best wel uit het niets, en vond ik niet zo bij het karakter van Hannah passen. Overall had van mij meer aandacht mogen worden besteed aan de karakters van de personages. Zeker de bijrollen. Hun acties zijn soms behoorlijk pittig, maar de motieven vond ik hier en daar wat zwak en daardoor niet zo geloofwaardig. De schrijfstijl is wel erg vlot en leest heerlijk weg, dat maakt veel goed. De zinnen lopen lekker, de dialogen komen mooi tot leven.

Femke Hendriks Polaroidmeisje Recensie

Het concept van een verlegen meisje dat ineens heel populair wordt via een social media kanaal is natuurlijk niet nieuw. Maar ik denk dat er veel meer uitgehaald had kunnen worden. Waardoor je als lezer echt “team Lize” wordt en intens met haar mee kunt leven. Dat gevoel had ik zelf wat minder. Sommige personages kwamen voor mij ook een beetje uit de lucht vallen. Kortom, meer uitwerking en verdieping van de personages hadden het boek in mijn ogen naar een ander niveau kunnen tillen.

Instagramwaardig maar een beetje beetje hap-snap Young-Adult boek

Nu is het een klein beetje “hap-snap”. Op zich heel Instagram-waardig. Maar dit is een boek ?. Ondanks dat leest het boek wel lekker weg. Femke heeft een fijne manier van schrijven die (denk ik) goed aansluit bij de doelgroep. De roman is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Polaroidmeisje

• Schrijfster: Femke Hendriks (Nederland)
  • Soort boek: YA-roman