Ferdinand Lankamp – Uiterste dagen ∗∗∗

Ferdinand Lankamp Uiterste dagen recensie waardering en informatie roman. Op 1 maart 2019 is de debuutroman van Ferdinand Lankamp – Uiterste dagen verschenen bij Uitgeverij Atlas Contact.

Ferdinand Lankamp Uiterste dagen Recensie

Uiterste dagen is de debuutroman van de Nederlandse schrijver en historicus Ferdinand Lankamp. In deze debuutroman staat het verhaal van Edvard centraal. Hij is een Finse boer die in 1940 gedwongen is om samen met zijn paard deel te gaan nemen de Winteroorlog in Karelië op de grens van Finland en de Sovjet-Unie. Een in Nederland wellicht voor velen onbekend slagveld tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In een wat bonkige stijl vertelt Lankamp het verhaal van een man die gedwongen naar het front gaat nadat hij ook in 1919 al oorlog moest voeren. Verder in de roman pakt Ferdinand Lankamp nog een tweede verhaallijn op. In het heden vertelt hij het verhaal van de historicus die op zoek gaat naar de waarheid en leugen achter het familieverhaal want dat blijkt het te zijn. De historicus levert als het ware kritiek op zijn de insteek en het verhaal van de romanschrijver.

In uiterste dagen is een talentvolle jonge schrijver aan het woord

Alhoewel beide verhalen op zich op een goede wijze vertelt zijn, komen ze niet helemaal bij elkaar. Wellicht zouden ze zelfs los van elkaar meer zeggingskracht kunnen hebben. Klein ander puntje van kritiek is dat Lankamp hier en daar, ondank zijn korte en bondige zinnen, toch wat overbodige woorden gebruikt. Wellicht dat een strakkere redactie hierbij geholpen had. Toch is Uiterste dagen zeker geen slechte roman en lijkt hier een talentvolle nieuwe schrijver aan het woord. Maar eens zien hoe Ferdinand Lankamp zich verder gaat ontwikkelen. Ferdinand Lankamp – Uiterste dagen is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Ferdinand Lankamp – Uiterste dagen

• Titel: Uiterste dagen
  • Schrijver: Ferdinand Lankamp (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Verschenen: 1 maart 2019
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Tags: Finland, Tweede Wereldoorlog
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed) Theo Jordaan

Boek of Ebook Bestellen

Inhoud Ferdinand Lankamp Uiterste dagen

In Uiterste dagen van Ferdinand Lankamp zijn fictie en werkelijkheid niet te onderscheiden, maar helpen elkaar een verhaal te vertellen. Een jonge historicus komt tot de conclusie dat de universiteit geen plek voor hem is. In zijn hoofd krijgt een geschiedenis uit de familie vorm: zijn overgrootvader Edvard werd voor de keuze gesteld om al dan niet zijn land te dienen tijdens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Finland.

De historicus zet de gebeurtenissen op papier en bereist het gebied waar zijn familie nog altijd woont. Maar in welke mate houdt hij zich aan de historische feiten? Wat verzint hij erbij, wat is geoorloofd, wat gaat te ver – en waarom?