Aki Ollikainen Witte Honger Recensie Roman uit Finland

Aki Ollikainen Witter Honger Recensie Roman uit Finland
In oktober 2016 verscheen de Nederlandse vertaling van de debuutroman van de Finse schrijver Aki Ollikainen Witter Honger in Nederlandse vertaling bij Uitgeverij Ambo | Anthos. Veel aandacht heeft deze kleine roman tot nu toe niet gekregen. En dat is volkomen te onrechte.

Een actueel thema in een mooie historische roman

Witte honger speelt zich af tijdens de grote hongersnood die Finland teisterde gedurende de extreem strenge winter van 1867. Veel van de inwoners van Finland had te kampen met honger, ziekte en uitputting. Zo ook de hoofdpersonen van de roman moeder Marja en haar dochter Mataleena en haar zoontje Juha. Als de vader van het gezin op sterven na dood is, verlaat de moeder met haar kinderen in wanhoop het huis. Ze laten de doodzieke man achter en trotseren de vreselijke ontberingen van de Finse winter en het totale gebrek aan voedsel en gaan op weg naar de stad Sint-Petersburg waar het leven beter zou moeten zijn. Een tocht die tot mislukken gedoemd is. Als contrast worden in de roman de overpeinzingen van de senator verteld. Hiermee wordt waarschijnlijk de 19e eeuws minister van financiën en schrijver Johan Vilhelm Snellman beschreven. Hij wordt trouwens niet met naam en toenaam wordt genoemd. Alhoewel dit een historische roman is die zich afspeelt in de 19e eeuw zijn er duidelijk parallellen te vinden met de ontberingen huidige die vluchtelingen nu moeten meemaken.

Een indrukwekkend en actueel verhaal
Witte honger is een debuutroman. Echter het boek leest als een werk van een ervaren schrijver. De compactheid van de roman, zonder opsmuk en overbodige beschrijvingen en verhaallijnen dragen bij aan de indringendheid en de urgentie van het werk. De roman van Aki Ollikainen – Witte honder verdient een groot lezerspubliek. Het boek krijgt ++++ (uitstekend).

AKI OLLIKAINEN – WITTE HONGER INFORMATIE
– Titel: Witte honger
– Schrijver: Aki Ollikainen ♂ (Finland)
– Soort boek: historische roman, sociale roman
– Origineel: Nälkävuosi (2012)
– Taal: Fins
– Nederlandse vertaling: Annemarie Raas
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschenen: oktober 2016
– Omvang: 143 pagina’s
– Prijs: € 14,99 / € 12,99
– Oordeel: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan
>…Meer Informatie en Bestellen >

Inhoud Aki Ollikainen – Witte honger
Witte honger is de emotionele geschiedenis van een vrouw die alles op alles zet om haar kinderen een beter leven te geven. Deze roman is geschreven door de Finse schrijver Aki Ollikainen. Finland, 1867. Marja laat haar man en boerderij achter en maakt met haar twee kinderen een voettocht dwars door het winterse landschap. Ze wil Sint-Petersburg bereiken, het centrum van het Russische Rijk waartoe Finland behoorde, waar genoeg brood is voor iedereen. De natuur is onherbergzaam, en veel hulp hoeft Marja niet te verwachten. Wanneer ze het ten einde raad bijna wil opgeven, ontmoet ze een jongeman die haar wil helpen. Maar is hij wel te vertrouwen? Aki Ollikainen weet met weinig woorden een groot verhaal neer te zetten. ‘Witte honger’ werd genomineerd voor diverse prijzen, waaronder de Finlandia prijs en de Man Booker International Prize. Het is onmogelijk onverschillig te blijven bij ‘Witte honger’.

Finse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie