De Superpony

Gertrud Jetten De Superpony Manege de Zonnehoeve Recensie

De Superpony is het meest recente boek uit de serie Manege de Zonnehoeve. Schrijver Gertrud Jetten neemt je weer mee naar de manege  van Carolien. Daar ontmoet je alle oude bekenden zoals Jamila, Romario en Bobby. Maar er komt een nieuw paard in de groep: fjord Odin.

Superboek over een Superpony

Houd je van paarden? Ben zo vaak mogelijk op de manege? En lees je het liefst boeken over paarden? Dan is De Superpony zeker een leuk boek voor je! Je gaat mee op avontuur met Fjord Odin. Hij is een beetje te dik en zijn baasje Anna heeft eigenlijk te weinig tijd voor hem. Carolien neemt hem mee naar manege De Zonnehoeve. Odin wordt daar wel een beetje verdrietig van. Hij wil helemaal niet bij Anna weg. Hij besluit om heel lelijk te gaan doen tegen de ruiters van De Zonnehoeve. Ook tegen Rowan, die net als Odin aan de stevige kant is. Odin is de enige op wie hij kan rijden. Rowan doet zijn best om vrienden te worden met de Fjord. Dat lijkt ook goed te lukken.  Maar Anna is nog steeds zijn baasje. En ze overweegt om Odin te verkopen….

Een paardenavontuur om van te leren

De Superpony leest heerlijk weg. Elke paardengek die droomt van een speciale band met hun lievelingspony, zal zich herkennen in Rowan. Het is natuurlijk heel gaaf, als er een paard is die alleen bij jou zijn best doet! De paarden van manege De Zonnehoeve krijgen van Gertrud Jetten ook een stem, wat heel grappig is. Je kunt je helemaal voorstellen dat een groep paarden inderdaad onderling zo praat! Omdat de schrijfster zelf ook echt verstand van paarden heeft, kun je van dit boekje ook nog wat leren. Bijvoorbeeld dat paarden soms iets heel eng kunnen vinden en dat het niet helpt om dan boos te worden, of ze te dwingen. Of dat paarden hun vertrouwde omgeving kunnen missen. Dat maakt De Superpony naast heel erg leuk, ook nog eens leerzaam. De tekeningen van Ina Hallemans maken het zoals altijd helemaal af! Ze passen enorm goed bij de stijl van het verhaal.

Eindoordeel De Superpony

Weer een echt boek voor de paardengek die niets liever doet dan leren en lezen over paarden! Het boek is grappig, spannend en ook een beetje ontroerend. Alle ingredienten om de lezer geboeid te houden! Een +++++ (zeer goed) boek.

Recensie De SuperponyDe Superpony

Manege De Zonnehoeve, deel 10

• Schrijfster: Gertrud Jetten ♀ (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek, paardenboek
  • Leeftijd: vanaf 7  jaar
  • Uitgever: Kluitman
  • Verschijnt: 15 februari 2017
  • Omvang: 95 pagina’s (met tekeningen)
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 9,99
  • Flaptekst boek: De superpony is alweer het tiende deel in de serie over Manege de Zonnehoeve! In elk boek wordt het verhaal vanuit een andere pony verteld. Dit keer gaat het over Odin, een veel te dikke pony. Zijn baasje Anna heeft niet veel tijd meer voor Odin en daarom mag hij tijdelijk bij Carolien op de Zonnehoeve staan. Odin heeft eigenlijk helemaal geen zin om manegepony te worden, want daar moet hij afvallen. En hij mist Anna. Pas als hij mag buitenrijden met Rowan krijgt hij het beter naar zijn zin. Hij is ook nieuw bij de manege en ze worden al snel maatjes. Maar Anna wil Odin verkopen. Zullen Rowan en Odin het voor elkaar krijgen om toch op de Zonnehoeve te mogen blijven?
  • Waardering redactie: +++++ (zeer goed) Jolien Dalenberg