Giles Milton Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering Recensie

Giles Milton Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering Recensie Waardering en Informatie. Begin 2018 is bij Karakter Uitgevers een boek van Giles Milton verschenen over Winston Churchill. Op deze pagina kun je de Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek lezen.

Je wordt bij het zien van het boek eigenlijk gelijk op het verkeerde been gezet. Een schreeuwerige voorkant met een foto van Churchill en op de achterflap het bericht dat suggereert dat de topnazi Reinhard Heydrich door een bom gedood werd  die onder zijn WC bril geplakt was. Churchill blijkt niet zo heel veel te maken te hebben met de sabotageacties van deze geheime organisatie en Heydrich kwam toch echt in Praag op een andere manier aan zijn einde, wat in het boek ook beschreven wordt.

Excentrieke uitvinders die het leger van Hitler moeten tegenhouden

Een groep wat vreemde mannen, eigenlijk uitvinders, moet met spectaculaire sabotageacties het leger van Hitler tegenhouden. Hun afdeling wordt aan het begin van de Tweede Wereldoorlog opgericht en met allerlei James Bond-achtige uitvindingen plegen ze aanslagen op gebouwen, boten en het Duitse leger. Hun leider, de Schot Colin Gubbins, had na het lezen van verslagen over veldslagen in het verleden geconcludeerd dat de overwinnaar beschikte over een reeks aan nieuwe wapens. En daarmee ging zijn team aan het werk. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van eenvoudige materialen die overal te koop waren. Om de slagpin in een speciale bom op spanning te houden, werden snoepjes (anijsballetje) toegevoegd. Wanneer deze in het water lagen, losten ze op, wat 35 minuten duurde. Daarna ging de slagpin af. De voorraad anijsballetjes uit de hele stad werd opgekocht. Een paar jaar later is de actie grootschaliger. Er zijn meer dan 600 man nodig om een aanval uit te voeren in de haven van St Nazaire. Daar bevond zich een dok dat geschikt was voor onderhoud van de grote Duitse oorlogsschepen zoals de Tirpitz. Dit soort slagschepen kon een toekomstige invasie in Normandië in gevaar brengen.  Met behulp van speciale tijdbommen werd de caissondeur van het droogdok vernietigd. Een historisch feit. Dat de Duitsers als wraak 300 Franse havenarbeiders dood hebben geschoten en 1500 burgers hebben gedeporteerd, wordt in het boek echter niet vermeld.

Gebaseerd op gedegen onderzoek

Het boek is gebaseerd op een gedegen onderzoek naar de personen, ervaringen en motieven van personen die verantwoordelijk waren voor het bedenken, maken en uitvoeren van clandestiene operaties. Er wordt beschreven hoe nieuwe wapens, technieken en trainingen werden ontwikkeld zodat geheime agenten achter de linies gedropt konden worden voor het verzamelen van informatie, organiseren van verzet, sabotage, aanslagen, geheime wapens en veel meer tot de verbeelding sprekende verhalen zoals de aanslag op Heydrich in Tsjechoslowakije, de zwaarwatercentrale in Noorwegen of de sabotages in Frankrijk voor D-Day en nog veel komen allemaal uit de koker van deze bijzondere mensen.  Het werk van de geheime organisatie werd geprezen door generaal Dwight D. Eisenhower als “een zeer aanzienlijk deel van onze volledige en uiteindelijke overwinning”. Na de oorlog vond Churchill dat er geen plek meer was voor Gubbins organisatie: “…de rol die jullie ondeugende daden in oorlogstijd spelen, heeft in vredestijd geen reden van bestaan”… In het boek staan veel foto’s, die bewijzen dat de hoofdpersonen en hun acties echt bestaan hebben. Een index van namen en zaken vergemakkelijkt het zoeken. Ook bevat het boek per hoofdstuk noten en bronnen, wat de degelijkheid van het onderzoek onderstreept.

Een onbekend verhaal over een nieuwe manier van oorlogsvoering

Giles Milton (1966) is schrijver en journalist en heeft zich gespecialiseerd in de reconstructie van historische reizen. Hij publiceert in Britse en buitenlandse kranten en staat bekend om zijn vertellende manier van schrijven. Hij heeft 17 werken op zijn naam staan, van non-fictie en fictie tot kinderboeken. Milton heeft dit boek tot een echte pageturner gemaakt. Het vertelt een onbekend verhaal over een belangrijke, nieuwe strategie om de oorlog te helpen winnen. Het boek beschrijft het verhaal van de mensen die de clandestiene oorlog hebben uitgevonden. James Bond heeft echt bestaan en alles wat hij gebruikt is gebaseerd op wat deze mensen hebben uitgevonden en succesvol hebben gebruikt. Een aanrader. Giles Milton – Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

Giles Milton – Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering

• Titel: Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering