Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken augustus 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken augustus 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Juli 2018Overzicht | September 2018 >

Rafael Chribes Paris-Austerlitz RecensieParis-Austerlitz

• Schrijver: Rafael Chirbes (Spanje)
  • Origineel: París-Austerlitz (2016)
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: Een jonge schilder uit de gegoede, linkse, middenklasse van Madrid kijkt terug op zijn verhouding met Michel, een wat oudere arbeider, in Parijs. Zelf was de schilder op de bonnefooi naar Parijs gegaan om zich los te maken van zijn familie. Michel biedt hem zijn bescheiden onderkomen, zijn bed en zijn liefde. onbezorgd en gelukkig zijn ze samen. Tot de tegenstellingen toch te groot blijken: afkomst, opvoeding en leeftijd gaan in de weg zitten, en aan de onschuld komt een eind. En nu ligt Michel, die de jongeman redde van de eenzaamheid en hem zijn trots teruggaf, in het ziekenhuis. Ingedikt tot het uiterste, schreef Chirbes met Paris-Austerlitz een pijnlijke intense, korte roman over de liefde.

Femke van Deen Anna van Saksen BiografieAnna van Saksen

Verstoten vrouw van Willem van Oranje

• Schrijfster: Femke van Deen (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Verschijnt: Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 34,99
  • Inhoud boek: De tweede vrouw van Willem van Oranje, Anna van Saksen, is misschien wel de meest verguisde vrouw in de vroege Nederlandse geschiedenis. Ze stond bekend als verdorven en egoïstisch, een overspelige vrouw die uiteindelijk haar verstand verloor. Lange tijd is aangenomen dat Willem van Oranje geen andere keuze had dan zich van haar te laten scheiden. Maar klopt dat beeld?…lees verder >

Peter Delpeut In het zwart van de spiegel RecensieIn het zwart van de spiegel

• Schrijver: Peter Delpeut (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, non-fictie
  • Verschijnt: 15 augustus 2018
  • Omvang: 816 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Kunst helpt ons ons leven te leven, schreef Wallace Stevens. Een filmmaker die lijdt aan een raadselachtige oogkwaal, neemt dat credo letterlijk. om troost te zoeken voor het onbestemde gevoel van verlies dat hem overvalt, gaat hij op zoek naar landschappen – geschilderde landschappen. In het voetspoor van Claude Lorrain, landschapschilder uit de zeventiende eeuw, reist de halfblinde filmmaker door Europa. Als in een tijdmachine krijgt hij gezelschap van aristocratische kunstverzamelaars, eigenzinnige schilders, fantasierijke tuinarchitecten, kunstminnende kardinalen en dito spionnen. Reisgenoten die ongemerkt zijn eigen verleden spiegelen, waarin een spoorloos verdwenen geliefde hem niet loslaat.

Peter van Duyvenvoorde Het offer van de tijd RecensieHet offer van de tijd

• Schrijver: Peter van Duyvenvoorde (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 408 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Als een student in de ban raakt van een mysterieuze dichter begint een zoektocht in Spanje en Griekenland. Hij probeert niet alleen de dichter te vinden, maar ook zichzelf. Na een zwarte periode vol teleurstellingen verlangt hij naar de zuiverheid van zijn kindertijd. Maar wat heb je aan zuiverheid in een tijd waarin het maatschappelijke debat radicaler wordt? Hij zoekt antwoorden bij de dichter, een priester, een hoogleraar Spaanse geschiedenis en bij een zigeunerkoningin. Het offer van de tijd is een eclectische debuutroman, geschreven in een meanderende, onmodieuze stijl waarin poëzie, fictie en essayisme in elkaar overlopen. Thema’s als liefde, politiek, tijd, ideologie en religie worden bijna moeiteloos met elkaar verbonden in dit ambitieuze debuut dat de 21e eeuw probeert te doorgronden.

Richard Powers Tot in de hemel RecensieTot in de hemel

• Schrijver: Richard Powers (Verenigde Staten)
  • Soort boek: ideeënroman, psychologische roman
  • Origineel: The Overstory (2018)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 608 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: In de jaren zeventig doet biologe Patricia een baanbrekende ontdekking: bomen communiceren met elkaar, en waarschuwen elkaar voor een insectenplaag of ziekte. Patricia wordt jarenlang verguisd en verdwijnt van het wetenschappelijke toneel. Haar gedachtegoed echter zal decennia later een groep activisten inspireren om met een laatste, heftige verzetsdaad de resterende paar hectare oerwoud van het Noord-Amerikaanse continent van de ondergang te redden. Tot in de hemel is Richard Powers ten voeten uit: een verrassende fusie van natuurwetenschap en literatuur, een monumentale roman over bomen en mensen, een meeslepende vertelling over activisme en verzet.

Sanmao Berichten uit de Sahara RecensieBerichten uit de Sahara

• Schrijfster: Sanmao (Taiwan)
  • Origineel: 撒哈拉的故事 (1976)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 464 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: In de jaren zeventig werd in Taiwan traditioneel nog vooral het belang van familie benadrukt, maar Sanmao bood haar lezers een blik op een oneindig veel grotere wereld. Ze trok naar verre oorden die zelfs nu nog voor de meeste mensen onbekend gebied zijn. Sanmao woonde in Duitsland en in Spanje, trouwde vervolgens een Spaanse man met wie ze in de Westelijke Sahara ging wonen, te midden van de Bedoeïenenbevolking…lees verder >

Nieuwe Boeken Augustus 2018