Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken augustus 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Augustus 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken augustus 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Juli 2018Overzicht | September 2018 >

Mohammed Al Samawi De vossenjacht RecensieDe vossenjacht

• Schrijver: Mohammed Al Samawi (Jemen)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Origineel: The Fox Hunt (2018)
  • Uitgever: HarperCollins (2018)
  • Verschenen: 30 augustus 2018
  • Omvang; 368 pagina’s
  • Waardering★★★ (uitstekend) Mieke Koster
  • Recensie boekDe Vossenjacht. Een boek dat mij achterlaat met een gevoel van onmacht en van hoop. Een boek dat ik nooit gelezen zou hebben als ik me niet aangemeld had bij het project Buddy to buddy. Een project dat Nederlanders koppelt aan nieuwe Nederlanders. Zo werd ik gekoppeld aan een jonge Jemeniet. Een land waar een vergeten oorlog wordt uitgevochten. Een land dat sinds de gruwelijke moord op Kashoggi eindelijk in het nieuws is. Een land waar ik eigenlijk niets van weet, van wist. Op zoek naar boeken stuitte ik over De vossenjacht…lees verder >

Rafael Chribes Paris-Austerlitz RecensieParis-Austerlitz

• Schrijver: Rafael Chirbes (Spanje)
  • Origineel: París-Austerlitz (2016)
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: Een jonge schilder uit de gegoede, linkse, middenklasse van Madrid kijkt terug op zijn verhouding met Michel, een wat oudere arbeider, in Parijs. Zelf was de schilder op de bonnefooi naar Parijs gegaan om zich los te maken van zijn familie. Michel biedt hem zijn bescheiden onderkomen, zijn bed en zijn liefde. onbezorgd en gelukkig zijn ze samen. Tot de tegenstellingen toch te groot blijken: afkomst, opvoeding en leeftijd gaan in de weg zitten, en aan de onschuld komt een eind. En nu ligt Michel, die de jongeman redde van de eenzaamheid en hem zijn trots teruggaf, in het ziekenhuis. Ingedikt tot het uiterste, schreef Chirbes met Paris-Austerlitz een pijnlijke intense, korte roman over de liefde.

Femke van Deen Anna van Saksen BiografieAnna van Saksen

Verstoten vrouw van Willem van Oranje

• Schrijfster: Femke van Deen (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Verschijnt: Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 34,99
  • Inhoud boek: De tweede vrouw van Willem van Oranje, Anna van Saksen, is misschien wel de meest verguisde vrouw in de vroege Nederlandse geschiedenis. Ze stond bekend als verdorven en egoïstisch, een overspelige vrouw die uiteindelijk haar verstand verloor. Lange tijd is aangenomen dat Willem van Oranje geen andere keuze had dan zich van haar te laten scheiden. Maar klopt dat beeld?…lees verder >

Peter Delpeut In het zwart van de spiegel RecensieIn het zwart van de spiegel

• Schrijver: Peter Delpeut (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, non-fictie
  • Verschijnt: 15 augustus 2018
  • Omvang: 816 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Kunst helpt ons ons leven te leven, schreef Wallace Stevens. Een filmmaker die lijdt aan een raadselachtige oogkwaal, neemt dat credo letterlijk. om troost te zoeken voor het onbestemde gevoel van verlies dat hem overvalt, gaat hij op zoek naar landschappen – geschilderde landschappen. In het voetspoor van Claude Lorrain, landschapschilder uit de zeventiende eeuw, reist de halfblinde filmmaker door Europa. Als in een tijdmachine krijgt hij gezelschap van aristocratische kunstverzamelaars, eigenzinnige schilders, fantasierijke tuinarchitecten, kunstminnende kardinalen en dito spionnen. Reisgenoten die ongemerkt zijn eigen verleden spiegelen, waarin een spoorloos verdwenen geliefde hem niet loslaat.

Marita De Sterck Duivelskruid RecensieDuivelskruid

• Schrijfster: Marita De Sterck (België)
  • Soort boek: psychologische roman, young adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 17 augustus 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekEen verhaal over de duivel, mystiek en kruiden. Maar eigenlijk een verhaal over vergeven, geheimen, de waarheid, angst en liefde. Marita de Sterck heeft diverse prijzen gewonnen met haar Young Adult boeken, en ik snap waarom. Haar stijl is krachtig met veel gevoel voor de personages en onderhuidse spanning…lees verder >

Peter van Duyvenvoorde Het offer van de tijd RecensieHet offer van de tijd

• Schrijver: Peter van Duyvenvoorde (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 408 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Als een student in de ban raakt van een mysterieuze dichter begint een zoektocht in Spanje en Griekenland. Hij probeert niet alleen de dichter te vinden, maar ook zichzelf. Na een zwarte periode vol teleurstellingen verlangt hij naar de zuiverheid van zijn kindertijd. Maar wat heb je aan zuiverheid in een tijd waarin het maatschappelijke debat radicaler wordt? Hij zoekt antwoorden bij de dichter, een priester, een hoogleraar Spaanse geschiedenis en bij een zigeunerkoningin. Het offer van de tijd is een eclectische debuutroman, geschreven in een meanderende, onmodieuze stijl waarin poëzie, fictie en essayisme in elkaar overlopen. Thema’s als liefde, politiek, tijd, ideologie en religie worden bijna moeiteloos met elkaar verbonden in dit ambitieuze debuut dat de 21e eeuw probeert te doorgronden.

Tomas Espedal Buiten de orde RecensieBuiten de orde

• Schrijver: Tomas Espedal (Noorwegen)
  • Soort boek: psychologische roman, Noorse roman
  • Origineel: Imot naturen (2011)
  • Nederlandse vertaling: Marianne Molenaar
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschenen: 16 augustus 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Nooit is de man zo gelukkig geweest als in de periode dat hij een relatie heeft gehad met de veel jongere vrouw. De meeste personen in zijn omgeving hadden een probleem met het grote leeftijdsverschil. Ze trekken zicht daarom terug in het huis van de man en sluiten zich bovendien van de buitenwereld af. Tot het grote verdriet zet de vrouw na zes jaar een punt achter hun relatie. Zij wil gaan zelf gaan beleven waarover de man met zoveel passie heeft verteld…lees verder >

Donald Hankey Student onder de WapenenStudent onder de Wapenen

• Schrijver: Donald Hankey (Engeland)
  • Soort boek: oorlogsverhalen
  • Origineel: A Student in Arms (2016, 2017)
  • Nederlandse vertaling: Hans Kloos
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: augustus 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Inhoud boek: Donald Hankey was aan het begin van de twintigste eeuw in dienst bij het Engelse leger, maar nam ontslag om theologie te gaan studeren. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog meldde hij zich weer aan, na een oproep van Lord Kitchener aan soldaten om vrijwillig dienst te nemen. Tijdens zijn jaren aan het front in Frankrijk schreef Hankey essays over het dagelijkse leven in het leger. Zijn bescheidenheid en optimisme maken van deze persoonlijke getuigenis een tijdloos en waardevol oorlogsdocument…lees verder >

Nick Klaessens Alles rustig? Recensie VoetbalromanAlles rustig?

Een voetbalroman

• Schrijver: Nick Klaessens (Nederland)
  • Soort boek: voetbalroman, debuutroman, sociale roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: augustus 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Journalist Nick Klaessens voelt zich al negen jaar een vreemdeling in de dorpse smeltkroes van Amsterdam-Noord, totdat een oude liefde op zijn pad komt: voetbal. De 32-jarige Limburger treedt toe tot een team Marokkanen, Antillianen, Turken, Surinamers en een Malinees. Nick is de enige die niet in Amsterdam is geboren, maar is de ontbrekende stille kracht waar de Zaterdag 2 van DVC Buiksloot naar op zoek was…lees verder >

Rachida Lamrabet Vertel het iemand RecensieVertel het iemand

• Schrijfster: Rachida Lamrabet (België)
  • Soort boek: oorlogsroman, sociale roman
  • Uitgever: Polis
  • Verschenen: 21 augustus 2018
  • Omvang: 255 pagina’s
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boekDe Belgische schrijfster en juriste van Marokkaanse afkomst Rachida Lamrabet heeft al eerder opzien gebaard met haar werk waarin thema als indentiteit centraal staat. In Vertel het iemand gaat Rachida Lambaret terug in de tijd. Het leven op het Marokkaanse platteland tijdens periode van de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog en de benarde positie van Marokkaanse soldaten tijdens de oorlog staan centraal…lees verder >

Richard Powers Tot in de hemel RecensieTot in de hemel

• Schrijver: Richard Powers (Verenigde Staten)
  • Soort boek: ideeënroman, psychologische roman
  • Origineel: The Overstory (2018)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: augustus 2018
  • Omvang: 608 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie boekDat de Amerikaanse schrijver Richard Powers weinig uitdagingen uit de weg gaat, heeft hij al overtuigend bewezen met zijn eerdere romans. Nu is er Tot in de hemel, een zeer kloeke roman waarin hij op overtuigende wijze de levensverhalen van negen Amerikaanse immigranten weet te vermengen met de fascinerende leefwereld van bomen. Zoals Richard Powers ook al eerder heeft gedaan, weet hij nu ook weer wetenschappelijk bevindingen te vermengen met emotie en literatuur. Voorwaar een hele grote prestatie…lees verder >

K. Schippers Straks komt het RecensieStraks komt het

• Schrijver: K. Schippers (Nederland)
  • Soort boek: documentaire roman
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 28 augustus 2018
  • Omvang; 252 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering en rcensie: volgen binnenkort
  • Inhoud roman: De bevrijding door de ogen van de negenjarige K. Schippers – I got rhythm, het kaalscheren van meisjes, het schieten op de Dam. In de bioscoop is hij zo kapot van George Gershwin dat hij hem gaat zoeken in New York, je hoort het vluchten, in elke song. Later volgt hij Kurt Schwitters, op de vlucht voor de nazi’s in Noorwegen, je ziet het aan ieder werk…lees verder >

Jan Wolkers AmstelglorieAmstelglorie

De volkstuin van Jan Wolkers

• Schrijver: Jan Wolkers (Nederland)
  • Samensteller: Onno Blom
  • Soort boek: jaren 70 dagboek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: augustus 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Tags: dagboekJan Wolkersjaren 70volkstuin
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekVanaf 8 december 1972 tot aan de verhuizing naar Texel hadden Jan en Karine een volkstuin in het Amsterdamse complex Amstelglorie. Ze creëerden hier een klein paradijs waar ze veel tijd doorbrachten. In zijn dagboeken verhaalt Jan Wolkers regelmatig en uitgebreid over het leven in hun huisje op Amstelglorie. Het enthousiasme en levenslust spatten bijna val elke pagina af. Bovendien schetsen de dagboek aantekeningen een prachtig beeld van de vrijheid en relatieve onbezorgdheid van de jaren 70 van de vorige eeuw…lees verder >

Nieuwe Boeken Augustus 2018