Hans Münstermann – De populist Recensie

Hans Münstermann De populist recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Op 9 mei 2019 is bij Uitgeverij De Kring de nieuwe roman van Hans Münstermann verschenen.

Hans Münstermann De populist Recensie

Vol verwachting begon ik aan de Populist. Een speelse, veelstemmige en  virtuoos geschreven roman die veel stof voor discussie bevat, staat op de achterflap. Ik kan mij voorstellen dat Münstermann met veel plezier dit boek heeft geschreven. Dat spat er op elke bladzijde wel vanaf. Heerlijk op hol slaan met in je gedachten je hoofdpersoon die van zins lijkt vlak voor de verkiezingen heel Nederland bij de kladden te pakken. Of meent hij het serieus? Wie is deze charlatan, deze ophitser? Of is hij juist de man die eindelijk de belangen van de “vergeten ouderen” op de kaart te zet. Die er vanaf wil dat ouderen per definitie als sluitpost worden opgevoerd in de politiek? Wie is deze James Moreau?

Anita Koetsier schrijfster en journaliste, mag als fly on the wall mee van Moreau tijdens zijn laatste maand voor de verkiezingen. Ja, natuurlijk heeft zij als links georiënteerde bij voorbaat haar vooringenomenheid ten aanzien van deze jonge nieuwe leider van de rechtse splinterpartij. En vol verbijstering volgt zij dagelijks deze nieuwe God. Hij reist door het land. Bezoekt verzorgings- en  verpleeghuizen. Hij reist van Noord naar Zuid, van Oost naar West, door het hele land. Overal waar ouderen bij elkaar komen. Van Buurthuis naar Rotaryclub. En overal ziet zij hetzelfde gebeuren.

Supergrappig zijn de monologen van Ron, de chauffeur van Moreau

Zonder omhaal en enige moeite zie je hem elke zaal veroveren. Heeft hij dan toch en punt? Is het waar wat hij allemaal te berde brengt. Alle maatregelen van de laatste jaren die maken dat de ouderen niet gehoord worden, er in inkomen alleen maar op achteruit lijken te gaan, de zorg onbereikbaarder, de regelgeving ingewikkelder? Hoe kan het anders dat het erop begint te lijken dat hij alsmaar aanhang wint? Hoe kan het dat zijn partij” Geweldig Oud” zo hoog scoort in de peilingen?

Supergrappig zijn de monologen van Ron, de chauffeur van Moreau. Anita heeft het idee dat hij een soort van paranoia is. Dat hij beren op de weg ziet waar zij nooit zullen zijn. Elke straathoek, elke portiek, elk onzichtbaar dak, hoge boom, elke verdacht geparkeerde auto, of juist precies perfect geparkeerde. Overal schuilt het gevaar. Ja, Hidde, de potentiële moordenaar slaapt nooit. Hij kan iedereen zijn. En altijd onzichtbaar, zo gewoon mogelijk. Een man/vrouw in het publiek tijdens een van de talloze talkshows waar James opdraaft, tussen de mensen op straat, in het publiek, die Moreau onuitputtelijk handjes blijft schudden.

Hans Münstermann De populist

Langzaam maar zeker werkt Münstermann de spanning opvoerend naar de climax. Komt die als een verrassing of stond dit einde al onomstotelijk vast bij aanvang van deze roman? En hoe zou het verhaal gegaan zijn wanneer Anita Koetsier, Arie Koetsier was geweest? En wat zou er gebeurd zijn wanneer James Moreau, Jane Moreau?

Langzaam maar zeker werkt Münstermann de spanning opvoerend naar de climax

In 2006 las ik de  bekroonde roman van Hans Münstermann – De Bekoring, een ontroerende roman over een uiteengerukt, opgeknipt gezin begin jaren zestig aan de Amsterdamse Harmoniehof. Zo klein, zo groot, zo prachtig, zo rakend onder de huid, zo diepgaand geschreven. Dat alles mis ik in deze ironisch bedoelde roman De populist. Het kan ook zomaar zijn dat ik het niet goed begrepen heb. De poplist is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Recensie van Mieke Koster

De populist

• Schrijver: Hans Münstermann (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Uitgever: Uitgeverij De Kring
  • Verschenen: 9 mei 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Waardering Volkskrant∗∗∗∗∗ (Ariejan Korteweg)
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Flaptekst van de roman

Schrijfster Anita Koetsier mag als fly on the wall mee met de verkiezingscampagne van James Moreau, de nieuwe leider van een rechtse splinterpartij. Met een zeer simpel programma schiet hij als een komeet omhoog in de peilingen. Wat spreekt de mensen zo aan in het verhaal van deze jonge, knappe politicus? Hij mobiliseert krachten, maar ook tegenkrachten. Moreau is geliefd, gevreesd én gehaat. De dag van de verkiezingen wordt de dag des oordeels. De populist is een scherpe satire die op de huid van de tijd is geschreven.

Münstermann beschrijft in zijn veelstemmige roman de ophef rondom een populistische beweging, geïnspireerd op de handel en wandel van Thierry Baudet, Geert Wilders en Pim Fortuyn. De roman is een speels en virtuoos geschreven roman die veel stof voor discussie bevat.

Hans Münstermann De onderstroom RecensieHans Münstermann – De onderstroom
psychologische roman
Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)