Hans Münstermann De onderstroom Recensie ∗∗∗∗

Hans Münstermann De onderstroom recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 23 oktober 2018 verschijnt de nieuwe psychologische roman van Hans Münstermann De onderstroom bij Uitgeverij De Kring.

Hans Münstermann De onderstroom Recensie

In zijn nieuwe roman De onderstroom beschrijft Hans Münstermann de zoektocht van een vader naar zijn zoon. Een onderwerp dat natuurlijk wel vaker wordt beschreven in de literatuur. Echter Münstermann heeft echter een bijzonder uitgangspunt genomen. De zoektocht is van der een vader die zijn nooit echt goed heeft kunnen leren kennen. In 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, is de vader namelijk gefusilleerd door de Duitsers. Zijn zoon was toen nog amper een peuter.

In het hiernamaals gaat een vader op zoek naar zijn zoon

In het hiernamaals ontmoet de vader de jonge Duitse soldaat die hem doodgeschoten heeft. Nadat ze van de verbazing bekomen zijn neemt de jonge man de vader onder zijn hoede. Samen met andere dolende zielen gaan ze aan boord van een boot die door de Amsterdamse grachten vaart. Op zoek naar de verloren zoon worden ze deelgenoot van de mijmeringen en herinneringen van de anderen aan boord van het schip.

Langzaam maar zeker vertelt Hans Münstermann het verhaal van een bijzondere vader die een actieve rol had in het verzet. Vanuit zijn herinneringen krijgt het verhaal steeds meer contouren. Daarnaast wordt het verhaal van zijn zoon verteld. Hij werd naar de Oorlog een kunstenaar. Zijn worsteling met het verlies van zijn vader blijkt een belangrijk deel van zijn leven en werk uit te maken.

Origineel, aangrijpend en van begin tot eind fascinerend

Hans Münstermann heeft als inspiratie voor De onderstroom het echte verhaal van Bastiaan Jan Adler (1909-1944) genomen. Een dominee die in het verzet ging en werd opgepakt en gefusileerd. Zijn zoon Bas Jan Adler (1942-1975) werd een beeldend kunstenaar die tijdens een zeiltocht over de oceaan verdween. Johanna Appels-Adler,  echtgenote en moeder, schreef er boek over Een Groninger pastorie in de storm.

De zoektocht van de vader naar zijn zoon en vice versa wordt op een fascinerende wijze verteld. Door de roman te vertellen in een soort van hiernamaals kan Hans Münstermann zich vrijheden permiteren die het verhaal origineel, aangrijpend en van begin tot eind spannend en fascinerend maken. Hans Münstermann De onderstroom is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Hans Münstermann – De onderstroom

• Titel: De onderstroom. Een ode
  • Schrijver: Hans Münstermann (Nederland)
  • Verschenen: 23 oktober 2018
  • Uitgever: Uitgeverij De Kring
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Tags: vader-zoon relatie, zeilen
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Hans Münstermann De onderstroom

In 1975 verdwijnt de Nederlandse kunstenaar Paul Koopman op de Atlantische Oceaan. Er zijn vele motieven bedacht voor zijn eenzame tocht over de oceaan in een piepklein zeilbootje, maar één motief overheerst: hij was op zoek naar zijn vader, dominee Koopman, die in 1944 stierf voor een Duits vuurpeloton. De onderstroom is bovenal de zoektocht van de vader naar zijn zoon.

Oud-AKO-Literatuurprijswinnaar Hans Münstermann brengt in De onderstroom een ontroerende ode aan twee uitzonderlijke persoonlijkheden, geïnspireerd op de levens van dominee Bastiaan Ader en diens zoon, de kunstenaar Bas Jan Ader.

Hans Münstermann Informatie

• Volledige naam: Lutgardus Johannes Münstermann
  • Geboren op 16 juni 1947