Heleen van Royen – Moeder, dochter, minnares

Heleen van Royen Moeder dochter minnares recensie en informatie van dit boek met nieuwe columns en verhalen. Op 13 november 2020 verschijnt bij Uitgeverij The House of Books het nieuwe boek van de Nederlandse schrijfster Heleen van Royen..

Heleen van Royen Moeder dochter minnares Recensie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Moeder, dochter, minnares. Het boek is geschreven door Heleen van Royen. Ook zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Nederlandse schrijfster Heleen van Royen.

Open, eerlijk, geen blad voor de mond. Heel fijn!

Moeder, Dochter, Minnares is het aangename resultaat van 20 jaar schrijverschap. Heleen weet je menig glimlach te ontlokken, maar ook zo hier en daar een traan te laten vloeien. Open, eerlijk, geen blad voor de mond. Heel fijn!

In zes delen belicht Heleen van Royen kanten van haar leven. Als schrijver, dochter, moeder, minnares, vrouw en vriendin. Rollen die voor velen herkenbaar zullen zijn. Het schrijverschap niet voor iedereen natuurlijk, maar elke lezer zal zichzelf in één of meerdere rollen kunnen herkennen. Het zijn persoonlijke verhalen, sommige korter, sommige langer, die je een blik gunnen op hoe Heleen de wereld beziet. Aangezien ze, zoals haar dochter in haar gastcolumn vertelt, weinig geeft om wat mensen van haar denken, zijn de verhalen lekker recht voor zijn raap. Er worden geen doekjes om gewonden, zeg maar.

Dit boek was voor mij het ideale “wc-boek”. Dat klinkt wellicht wat oneerbiedig, maar dat is het totaal niet. De kortere verhalen lenen zich uitstekend voor een combinatie met een wc bezoek. Ja, ik lees op de wc. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Het lastige van Moeder, Dochter, Minnares was alleen, dat ik veel langer doorbracht in dat kleine hokje dan noodzakelijk. De verhalen waren zo meeslepend, grappig of ontroerend, dat ik niet kon stoppen met lezen. Een lichte verslaving.

De verhalen over haar moeder kwamen echt binnen. Botheid en liefde liggen soms dicht bij elkaar. De vertwijfeling waar je goed aan doet, verwarring als de rollen om lijken te draaien. Als je niet meer alleen het kind bent, maar ook de zorgtaken krijgt. Maar ook de andere delen weten te raken. Heleen heeft het talent om emoties behoorlijk puur en levensecht op het papier te krijgen. Om je mee te nemen in haar belevingswereld, haar kijk op het leven.

Heleen van Royen heeft het talent om emoties puur en levensecht op het papier te krijgen

Harry Mulisch mag dan niet zo onder de indruk zijn geweest van haar schrijftalent. Het ding is, dat een boek gelezen moet willen worden. Literair verantwoord is discutabel en van ondergeschikt belang. Ik wil graag vermaakt worden. Ontroert, en geraakt. Ik wil de wereld om me heen kunnen vergeten. Als je een uur op de wc doorbrengt, omdat je je niet los kunt rukken van een boek, denk ik dat het behoorlijk geslaagd is. Moeder, dochter minnares is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Moeder, dochter, minnares

Een ode aan leven, liefde en lust

• Schrijfster: Heleen van Royen (Nederland)
  • Soort boek: columns, verhalen
  • Uitgever: The House of Books
  • Verschijnt: 13 november 2020

Flaptekst van het nieuwe boek van Heleen van Royen

In 2020 zit Heleen van Royen twintig jaar in het schrijversvak en dat vieren we met Moeder, dochter, minnares. De bundel bevat niet eerder gepubliceerde columns, langere stukken over o.a. de keer dat ze XTC nam met haar vriend Bart of haar ontmoeting met George Michael (na zijn allerlaatste concert) via zijn vriend Fadi Fawaz. Maar ook de afscheidsspeech die ze voorlas op de uitvaart van haar moeder en een vooruitblik over haar aanstaande ‘omaschap’. Samen geven de stukken een mooi beeld van de afgelopen twintig jaar en van alle vrouwen die Heleen is.