Het Grote Jaren 50 Boek Recensie

Het Grote Jaren 50 Boek recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 1 oktober 2018 is bij Uitgeverij WBOOKS Het grote jaren 50 boek verschenen.

Het Grote Jaren 50 Boek Recensie

Het Grote Jaren 50 Boek Recensie

Wil je een mooi beeld krijgen van hoe het was in Nederland tijdens de jaren 50 van de vorige eeuw? In het grote jaren 50 boek zijn veel antwoorden te vinden op deze vraag. Samen met het Nationaal Archief heeft Uitgeverij WBOOK dit prachtige fotoboek over de vijftiger jaren in Nederland samengesteld en uitgegeven.

Terechte aandacht voor Nederland in de jaren 50

Aan de hand van thema’s die in deze periode speelden wordt een mooi en evenwichtig beeld geschetst van een deze periode. Het was het decennium waarin de Tweeede Wereldoorlog enigszins naar de achtergrond verdween en de welvaart meer en meer toenam. De hand van foto’s  grote gebeurtenissen en veranderingen die tot op de dag van vandaag een rol spelen vertellen het verhaal van een tijdperk dat veel minder saai was dan tot voor kort werd aangenomen.

De opkomst van de jongerencultuur, de Koude Oorlog en de dreiging van een nieuwe wereldoorlog, de toenemende welvaart en de explosieve ontwikkeling die de techniek doormaakte. Allemaal zaken die grote invloed hadden op de Nederlandse maatschappij en haar vaak ingrijpend veranderde. Bovendien was er de traumatische Watersnoodramp in 1953 die een grote verandering teweegbracht in de wijze waarop Nederland met het water omging.

Prachtig fotoboek dat de jaren 50 in Nederland recht doet

In Het jaren 50 boek is op een mooie manier aandacht besteed aan een periode die tot voor kort vaak veel te weinig aandacht kreeg. Uit de rijke collectie fotomateriaal van het Nationaal Archief hebben de samenstellers mooie foto’s kunnen selecteren die het verhaal op zich vaak al vertellen. Bovendien bieden de korte verhelderende teksten bij het beeldmateriaal een mooie toevoeging. Het grote jaren 50 boek schets is een rijke bron van informatie van een periode uit de Nederlandse geschiedenis die tot voor kort vaak te weinig aandacht kreeg. Het grote jaren 50 boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Het grote jaren 50 boek

• Schrijvers: René Kok, Erik Somers, Paul Brood
  • Soort boek: fotoboek, geschiedenisboek