Beste Historische Romans 2016

Historische Romans 2016 Recensies Tips

Wat zijn de beste nieuwe historische romans 2016? Welke nieuwe historische romans uit 2016 zijn het lezen waard? Een overzicht van de beste nieuwe historische romans 2016 is op deze pagina te vinden.

Overzicht Nieuwe Historische Romans 2016 Tips

Hieronder is een overzicht te vinden van nieuwe historische romans 2016. Een flink aantal ervan zijn door onze redacteuren besproken. Wat de beste historische romans 2016 zijn, blijft natuurlijk ook een zaak van persoonlijke voorkeur. Maar de waardering van onze redacteuren kan wel als leidraad dienen.

Tineke Aerts Marguerite Recensie Bonave Trilogie Deel 2Marguerite

Bonave Trilogie, deel 2

• Schrijfster: Tineke Aarts (Nederland)
  • Genre: familieroman, historische roman
  • Uitgever: Lemontree Books
  • Verschenen: 11 juni 2016
  • Omvang: 253 pagina’s
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: De zeventienjarige Marguerite reist met haar vader naar de Franse Cahors om te helpen bij de wijnoogst. Daar wordt ze voorgesteld aan Clément Bonave, en onverwacht bloeit er een gepassioneerde relatie tussen hen op. Hoewel Marguerite aarzelt zich te binden, accepteert ze zijn aanzoek en bouwt een leven op in Frankrijk. Ze wordt kraamvrouw en helpt de dorpelingen met hun problemen. Door haar werk realiseert ze zich hoeveel gevaren er met het kraambed verbonden zijn, en dat besef brengt haar in strijd met de conventies. Dan treft een groot drama het gehucht van de Bonaves. De curé grijpt zijn kans om de vrijzinnige Marguerite op haar plek te zetten, maar ze laat zich niet door hem de les lezen. Zodra ze merkt dat zij als vrouw niet over haar eigen leven en lichaam mag beslissen, wordt haar strijdlust alleen maar aangewakkerd. Uiteindelijk staat ze echter alleen en tegenover haar familie en de plaatselijke tradities.
  • Recensie boek“Familiebezit” is het eerste deel, en “Marguerite” deel twee, van de Bonave-trilogie, bestaande uit drie historische romans over verschillende generaties van de wijnboeren-familie Bonave. Marguerite, vond ik bijzonder verrassend, omdat deze roman zich in een compleet andere tijd afspeelde dan ik na deel één had verwacht. Een interessante en verrassende wending in het verhaal van de Bonaves. Ik heb genoten van het levensverhaal van de eigenwijze en nogal rebelse Marguerite…lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed) Moninque van der Hoeven

Stephan Abarbanell - Morgenland Recensie Duitse Roman RecensieMorgenland

• Schrijver: Stephan Abarbanell ♂ (Duitsland)
  • Genre: sociale roman
  • Origineel: Morgenland
  • Taal: Duits
  • Nederlandse vertaling: Marcel Misset
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 6 juni 2016
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Prijs: € 21,99 / € 13,99
  • Inhoud boek: 1946. De Joodse Lilya Wasserfall is actief in het verzet in Palestina en hoopt bij een grote sabotageactie ingezet te worden. Maar ze krijgt een volkomen andere opdracht: in het ontregelde Duitsland moet ze op zoek naar de verdwenen Joodse wetenschapper Raphael Lind. Voor de oorlog vluchtte zijn broer Elias Lind naar Israël, terwijl Raphael geen afstand kon nemen van zijn Duitse wortels…lees verder >
  • Waardering+++++ (uitstekend)
  • …Meer Recensies en Bestellen >

Jan van Aken De ommegang Historische romanDe ommegang

• Schrijver: Jan van Aken  (Nederland)
  • Genre: historische roman
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: november 2016
  • Omvang: 480 pagina’s
  • ISBN-nummer: 978-90-214-0393-9
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud Boek: In het vroege voorjaar van 1415 heeft de geheugenkunstenaar en magister Isidorus van Scarborough een ontmoeting die zijn leven totaal verandert. Isidorus’ zoektocht naar kennis, die hem al tot aan de rand van de wereld had gebracht, is daarmee voltooid. Hij besluit met zijn verworven inzichten naar het Duitse stadje Konstanz te reizen…
  • …Recensies en Bestellen >

Rodrigo Hasbún De woeste jaren Roman over BoliviaDe woeste jaren

• Schrijver: Rodrigo Hasbún (Bolivia)
  • Genre: historische roman, familieroman
  • Origineel: Los afectos (2015)
  • Nederlandse vertaling: Brigitte Coopmans
  • Verschijnt: 18 augustus 2016
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Papaerback / Ebook
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: De familie Ertl vestigt zich na de Tweede Wereldoorlog in Bolivia. Vader Ertl werkte als cameraman samen met Leni Riefenstahl en viel in ongenade. Bovendien trekt de droom van een expeditie naar Paitití – een legendarische Inca-stad in de jungle – hem als onvervalste avonturier enorm aan. Monika, zijn oudste dochter, heeft hetzelfde avontuurlijke karakter als haar vader en neemt nog veel grotere risico’s door zich later aan te sluiten bij een guerrillabeweging. De ondernemende buitenkant van de Ertls kan niet verhullen dat de familie gestaag uiteenvalt door de worstelingen van haar gezinsleden en hun reactie op de zelfverkozen verbanning naar Bolivia.
  • …Recensies en Bestellen >

Els Launspach - Maîtresse van Oranje - Recensie en InformatieMaîtresse van Oranje

• Schrijfster: Els Launspach (Nederland)
  • Genre: historische roman
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: 14 oktober 2016
  • Omvang: 228 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud roman: Maîtresse van Oranje is een intrigerende roman over een cruciaal moment in de geschiedenis van het Nederlandse koningshuis. Het verhaal speelt zich af in Den Haag, in één week, eind maart 1625. Soms vraagt Margaretha van Mechelen zich af waarom ze zich, 18 jaar oud, aan prins Maurits heeft gegeven…lees verder >
  • Recensie boek: Romans over historische personen uit de Nederlandse geschiedenis worden niet zo heel vaak geschreven. Maar Els Launspach is een schrijfster die zich hieraan wel durft te wagen. En met Maîtresse van Oranje heeft zij een geslaagde historische roman geschreven. In de roman kijkt Margaretha van Mechelen, inderdaad de Maîtresse van Oranje, die op 18-jarige leeftijd een affaire is begonnen met stadhouder en prins Maurits van Oranje, terug op haar leven…lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed)
  • …Meer Recensies en Bestellen >

Lluís Llach De drie Maria's Roman uit CatalonieDe drie Maria’s

• Schrijver: Lluís Llach  (Spanje, Catalonie)
  • Genre: historische roman
  • Origineel: Les dones de la Principal (2014)
  • Taal: Catalaans
  • Nederlandse vertaling: Joan Garrit, Pieter Lamberts
  • Uitgever: Meridiaan Uitgevers / Atlas Contact
  • Verschenen: 12 mei 2016
  • Omvang: 317 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Drie vrouwen plus één: Maria Roderich, Maria Magí en Maria Costa vormen drie generaties sterke vrouwen die in de loop van een eeuw La Principal hebben bestuurd, het voornaamste huis van het dorpje Pous. Ursula, de inmiddels stokoude huishoudster en al in dienst sinds de allereerste Maria Roderich, is getuige en vertrouwelinge van alle drie Maria’s en de werkelijke bron van informatie in de geweldige puzzel die deze historische whodunit is, en die begint in 1940.Een jonge inspecteur heropent een moordzaak uit 1936, met aan de basis een gepassioneerde liefdesgeschiedenis.
  • …Recensies en Bestellen >

Jan Jacobs Mulder De zwarte Mozart historische romanDe zwarte Mozart

• Schrijver: Jan Jacobs Mulder (Nederland)
  • Genre: biografische roman, historische roman
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Verschijnt: 19 september 2016
  • Omvang: 376 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Parijs, 1799. In de turbulente tijd van de Franse Revolutie is Joseph Boulogne ernstig gewond teruggekeerd uit Saint Domingue, waar hij vocht tegen de kolonisten voor de afschaffing van de slavernij. Al stervende kijkt hij terug en vraagt zich af: heb ik genoeg gedaan? Joseph, zoon van een blanke plantage-eigenaar en een vrijgekochte slavin, groeide op in Parijs en ontwikkelde zich tot een uitstekend violist, geroemd componist, gevierd schermer en hij was bovendien geliefd bij de vrouwen.
  • Recensie boekVoor mij ligt een werkelijk prachtig vormgegeven gebonden boek in mooie, subtiele kleuren, met als titel Joseph, de zwarte Mozart, geschreven door Jan Jakobs Mulder, een voor mij nog onbekende auteur. Als klassiek zangeres was ik natuurlijk erg geïnteresseerd in het onderwerp en een boek met als titel De zwarte Mozart…lees verder >
  • Waardering: +++++ (zeer goed) Monique van der Hoeven
  • …Meer Recensies en Bestellen >

Susan Smit De eerste vrouw RecensieDe eerste vrouw

• Schrijfster: Susan Smit (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman, historische roman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: 3 oktober 2016
  • Omvang: 286 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 9,99
  • Inhoud boek: Zij was de diva van de internationale operahuizen die had gezworen nooit te trouwen. Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Ferrar en de Nederlander Lou Tellegen een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden. In De eerste vrouw verbeeldt Susan Smit met trefzekere pen hun grenzeloze ambitie, hun twijfels, angsten en hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken…
  • Recensie boek: Susan Smit neemt ons met bijna filmisch taalgebruik mee in de gedachten- en gevoelswereld van de opera- en filmster Geraldine Farrar. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm – Geraldine vertelt haar levensverhaal, hoe zij het allemaal heeft beleefd, aan haar inmiddels overleden ex-man Lou Tellegen. In de proloog vernemen we van de dramatische – en misschien wel door hemzelf geënsceneerde – zelfmoord van Lou Tellegen. Vervolgens volgen 21 hoofstukken, afwisselend over Lou (in de “hij-vorm”) en over Geraldine (in de “ik-vorm”) en hun levens vóór, tijdens en na hun stormachtige relatie en huwelijk…lees verder >
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • …Meer Recensies en Bestellen >

Edwin Winkels Het oog van de vulkaan Historische RomanHet oog van de vulkaan

• Schrijver: Edwin Winkels  (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschenen: mei 2016
  • Omvang: 302 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud roman: New Orleans, 1778. De arme boerenfamilie Serpas arriveert na een helse bootreis vanuit Europa in Louisiana. Daar nestelt zij zich met tientallen lotgenoten op ‘het laatste eiland’ in de delta van de Mississippi, ver van de stad en de slavenplantages. De immigranten zonderen zich af in hun nieuwe wereld en houden zich in leven met pelsjacht en visserij. Maar ook in hun afgelegen nederzetting tussen de moerassen ontkomen ze niet aan oorlogen, overstromingen, rassenconflicten en orkanen. Enkele jongeren trekken naar het losbandige New Orleans, gelokt door de verleidingen van de vrije slavinnen, de stoomboten en de gokzalen. De meerderheid houdt het isolement twee eeuwen lang in stand. Tot de zwaarste orkaan ooit zich meldt.
  • …Meer Informatie Reviews en Bestellen >

Suzanne Wouda Terug naar de Volewijck Historische RomanRoeien naar de Volewijck

historische roman over Amsterdam en Haarlem in de 17e eeuw

• Schrijfster: Suzanne Wouda (Nederland)
  • Genre: historische roman
  • Verschenen: 19 mei 2016
  • Omvang: 303 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud roman: Suzanne Wouda schreef met Roeien naar de Volewijck een beeldende historische roman over Amsterdam en Haarlem in de zeventiende eeuw, het Burgerweeshuis en het Dolhuys. Flora en Mare groeien samen op in het Burgerweeshuis. Na die tijd verliezen ze elkaar uit het oog. Flora trouwt een rijke koopman, Mare belandt in de prostitutie. Tien jaar later ontvangt Mare een verontrustende brief van Flora. Ze reist af naar Haarlem om op zoek te gaan naar Flora’s zoon, die spoorloos verdwenen is. Suzanne Wouda schreef eerder drie historische jeugdromans. Ze werd genomineerd voor de Thea Beckmanprijs en kreeg een Vlag en Wimpel van de Griffeljury. Net als Simone van der Vlugt besloot ze om ook historische romans voor volwassenen te gaan schrijven.