Historische wegenatlas Nederland

Historische wegenatlas Nederland. Op 1 maart 2023 verschijnt bij uitgeverij WBOOKS een nieuwe deel in de reeks historische atlassen van Nederland, geschreven door Martin Berendse en Paul Brood. Hier lees je uitgebreide informatie over de inhoud van het boek, de auteurs en de over de uitgave. Daarnaast is er aandacht voor de boekbespreking en recensie van de Historische wegenatlas NL.

Historische wegenatlas Nederland

Paul Berendse is geboren in 1962. Hij was Algemeen Rijksarchivaris van het Nationaal Archief en tegenwoordig directeur van de Bibliotheek van Amsterdam.

Paul Brood is geboren op 5 augustus 1952 in Utrecht. Naast rechtshistoricus is hij archivaris. Hij werkte onder andere als rijksarchivaris in Drenthe en Groningen.

Paul Berendse en Paul Brood noemen zich zelf de kaartmannetjes. Ze hebben in die rol inmiddels een vijftal historische atlassen geschreven die bij uitgeverij WBOOKS zijn verschenen. Het nieuwste deel in de reeks waarover je hier veel informatie kunt lezen, verschijnt begin maart.

Historische wegenatlas Nederland

Historische wegenatlas NL

Nederland in beweging

  • Auteurs: Martin Berendse, Paul Brood (Nederland)
  • Soort boek: historische atlas
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 1 maart 2024
  • Omvang: 224 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 39,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris

Flaptekst van de historische wegenatlas NL

Met de Historische Wegenatlas NL viert het auteursduo Berendse & Brood hun eerste lustrum. Na de Historische, de Streek-, Stads- en Wateratlas NL belicht de Historische Wegenatlas NL het ‘mirakel Nederland’ aan de hand van transportroutes en -bewegingen in en door de Lage Landen bij de zee. Je zou denken dat het in ons grotendeels vlakke land altijd gemakkelijk is geweest om je van A naar B te verplaatsen, maar niets is minder waar.

Het is nog maar een paar generaties geleden dat reizen door het land alleen aan de gegoede burgerij en de handelaren was voorbehouden. Grote delen van de bevolking voelden zich vooral inwoner van eigen stad, streek of dorp. Die situatie veranderde pas in de loop van de negentiende eeuw met de komst van de spoor en tramwegen, de verbetering van het wegennetwerk en het verschijnen van (motor)fietsen en automobielen in het straatbeeld. De Historische Wegenatlas NL toont dat Nederland vanaf ongeveer 1850 pas echt een land werd, omdat vanaf dat moment alle delen van het grondgebied stap voor stap met elkaar werden verbonden door een samenhangend wegennetwerk.

Lees in de Historische Wegenatlas NL alles over oeroude houten wegen door het veenmoeras, onze eerste Romeinse straatweg, tolhuizen, veerboten, gierponten, karrensporen, ringwegen, koningswegen, kanalen, vliegvelden, rotondes, B-wegen, fietspaden, het 1200-kilometer-plan, de Gooische Moordenaar, metro’s en de Hoge Snelheidslijn. Vele eeuwen transportbeleid in Nederland hebben in ieder geval één ding duidelijk gemaakt: waar een wil is, komt een weg!

Bijpassende boeken