Ina de Man – Ravenburcht

Ina de Man Ravenburcht recensie en informatie van dit nieuwe kinderboek voor 10+ jaar. Op 19 oktober 2020 verschijnt bij Uitgeverij Hamley Books dit nieuwe kinderboek van de Nederlandse schrijfster Ina de Man.

Ina de Man Ravenburcht recensie en informatie

Kaat wil eigenlijk met haar ouders mee naar het Midden-Oosten in haar zomervakantie. Maar omdat haar vader daar voor zijn werk heen moet, kan ze niet mee. Noodgedwongen zal ze de zomer door moeten brengen bij haar familie op een paardenstoeterij. Kaat ziet het totaal niet zitten, maar als ze ziet dat de boerderij vlakbij een vervallen, geheimzinnige burcht ligt, is haar interesse gewekt. Samen met haar nichtje probeert ze het mysterie van de Ravenburcht op te lossen.

Mysteries rondom een spookachtige burcht

Als ze het lichaam van een jonge man vinden, wordt het helemaal spannend. Ze raken in het bezit van oude documenten die mogelijk het antwoord bevatten van alle mysteries rondom het spookachtige gebouw en zijn bewoners.

Ina de Man Ravenburcht Recensie

Het gegeven van een geheimzinnige burcht met een spannende geschiedenis, sprak me enorm aan. Toch verloor het verhaal zo nu en dan voor mij wat vaart. Er wordt zo nu en dan gehint naar een meer fantasy-achtig verhaal (de dromen van Kaat spelen hier een rol bij), maar dat is het niet echt. Uiteindelijk viel het plot me een klein beetje tegen.

Een spannend idee wat toch hier en daar de vaart mist

Ik miste de verrassing, de onverwachte wending. Hierdoor kabbelt het verhaal een beetje voort, en blijft dat voor mij doen tot aan het einde. Niet dat het kabbelen onaangenaam is. Het leest best aardig voort. Ik miste hierdoor alleen wel wat spanning. De meisjes zijn leuke karakters, maar missen nét dat beetje extra waardoor ze nog wat interessanter worden. Er wordt een aantal keren gehint naar hoe makkelijk Kaat de waarheid verdraaid en dat dit wel opvallend is. Maar er wordt niets mee gedaan verder. Daardoor blijft het geheel wat oppervlakkig.

Herkenbaar en vlot geschreven maar wel met gemiste kansen

Ravenburcht heeft absoluut leuke elementen. De vriendschap tussen de meisjes, de zoektocht in de geschiedenis, de antwoorden die er uiteindelijk gevonden worden. Maar er zijn voor mij toch ook wel wat gemiste kansen die het boek nét wat meer inhoud hadden kunnen geven. Qua plot, maar ook de karakters lijken soms niet helemaal af. De broers lijken behoorlijk uitgesproken bijvoorbeeld. Je verwacht als lezer hierdoor dat ze misschien nog een grotere rol gaan spelen. Maar dit bloedt uiteindelijk min of meer dood.  De schrijfstijl van Ina de Man is vlot en herkenbaar, waardoor het toch wel fijn weg leest. Ravenburcht is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Ravenburcht

• Schrijfster: Ina de Man (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Uitgever: Hamley Books
  • Verschijnt: 19 oktober 2020
  • Omvang; 270 pagina’s
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Flaptekst van de jeugdroman van Ina de Man

Als Kaat hoort dat ze haar zomervakantie op de paardenstoeterij van haar oom en tante door moet brengen, is ze daar niet blij mee. Veel liever was ze met haar ouders meegegaan op hun expeditie naar het Midden-Oosten. Maar als ze voor het eerst de spookachtige burcht ziet die vlakbij de boerderij ligt, wordt ze nieuwsgierig. Als ze met haar nichtje Eva niet ver van de burcht het lichaam van een jonge man ontdekt en een geheim document over de burcht vindt, weet Kaat dat haar vakantie avontuurlijker zal worden dan verwacht.

Kaat en Eva gaan op onderzoek uit. Wat huist er in de geheimzinnige burcht, waarvan alleen de toren nog intact is? Een spook, of is er meer aan de hand? Al snel beseffen de meisjes dat ze in een gevaarlijke situatie zijn beland. Alleen vindingrijkheid en koelbloedigheid kan hen hieruit redden. Lukt het hen het geheim van de burcht te ontsluieren?