Ben Guterson – Het mysterie van Winterhuis Hotel

Ben Guterson Het mysterie van het Winterhuis Hotel recensie en informatie kinderboek. Op 21 oktober 2020 verschijnt bij Uitgeverij Leopold het nieuwe deel in de reeks Winterhuis Hotel boeken van de Amerikaanse schrijver Ben Guterson en vertaald door Imme Dros.

Ben Guterson Het mysterie van Winterhuis Hotel recensie en informatie

In de aanloop naar Pasen gebeuren er zo mogelijk nog vreemdere dingen in het Winterhuis Hotel. Elizabeth ziet vreemde dingen, de gasten gedragen zich zo nu en dan nét een beetje anders. En haar magische krachten zijn soms zó sterk dat ze zichzelf niet meer helemaal onder controle heeft. Gracella ligt veilig opgeborgen in de mijn, toch? Kan Elizabeth het hotel nogmaals redden?

Soms valt de vaart een beetje weg, maar het blijft een sympathiek puzzelverhaal

Al direct vanaf het begin weet Ben Guterson je aandacht te vangen. Het mysterie start eigenlijk direct op de eerste pagina. Zo nu en dan zakt de spanning ook weer even weg. Soms is dat fijn, omdat je dan als lezer even kunt adem halen. In het geval van Het Mysterie van het Winterhuis Hotel raakt de vaart er helaas dan even uit. Vermoedelijk heeft het ook wat van doen met de vele personages die in het boek verschijnen. Vaak met wat ongewone namen.

Ben Guterson Het mysterie van Winterhuis Hotel Recensie

Wat ik wel heel leuk vind, is de interne strijd van Elizabeth. Het begrip dat je bijna krijgt voor Gracella, de kwade genius uit dit verhaal. De hoofdstukken hebben fascinerende titels, die op twee manieren al een kleine hint geven naar het verloop van het verhaal. Samen met Elizabeth en de mensen die haar na staan, kom je stapje voor stapje dichter bij de oplossing. Je wilt samen met haar het raadsel ontrafelen, dankzij Gutersons sympathieke manier van schrijven.

Aangenaam en leuk kinderboek over vreemde gebeurtenissen en vreemde gasten

Er wordt antwoord gegeven op vragen die in de eerste twee delen gerezen zijn. Het Mysterie van het Winterhuis Hotel vormt hierdoor een mooi, afrondend geheel. Hoewel het afspeelt in de periode rond Pasen, vond ik  het dankzij het winterse karakter van het boek, een extra leuk verhaal om te lezen in de winterperiode. Hier en daar verliest het dus een beetje het tempo, maar al met al is het een aangenaam, leuk en zo nu en dan verrassend boek om te lezen.

Het mysterie van Winterhuis Hotel

• Schrijver: Ben Guterson (Verenigde Staten)
  • Soort boek: kinderboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: The Winterhouse Mysteries (2020)
  • Nederlandse vertaling: Imme Dros
  • Uitgever: Leopold
  • Verschijnt: 21 oktober 2020
  • Omvang; 352 pagina’s

Flaptekst van het nieuwe Winterhuis Hotel boek

Spannend jeugdboek over de avonturen van Elizabeth en Freddy in Winterhuis Hotel. Laatste, los te lezen avontuur over Winterhuis Hotel.

Elizabeth snakte naar adem. Gerommel klonk van ergens diep onder het hotel. De vloer schokte, de kroonluchter en de glazen op de tafels rinkelden. Ik moet erachter komen wat er precies gebeurt, dacht Elizabeth. Ik moet Winterhuis Hotel redden.

Winterhuis Hotel schudt op zijn grondvesten. Het hotel trilt en beeft, een geheimzinnig boek verdwijnt uit een afgesloten kamer en Elizabeth en Freddy vinden verborgen boodschappen in de schilderijen aan de muren. Het lijkt erop dat iemand probeert de kwaadaardige Gracella Winters, die ergens in de geheime gangen onder het hotel begraven ligt, weer tot leven te wekken. Elizabeth en Freddy moeten de raadsels oplossen om Winterhuis Hotel te redden van Gracella’s duistere magie, voordat het te laat is. Vertaald door Imme Dros.

Ben Guterson De geheimen van het Winterhuis Hotel RecensieBen Guterson (Verenigde Staten) – De geheimen van Winterhuis Hotel
Winterhuis Hotel, deel 2
avonturenboek, jeugdroman (10+ jaar)