Groep zeven slaat terug

Jacques Vriens Groep zeven slaat terug Recensie en Informatie

Groep zeven slaat terug is een boek met een pittig onderwerp, namelijk kindermishandeling. Jacques Vriens weet het echter met een zekere luchtigheid te brengen, zodat het voor kinderen ook nog een leuk leesboek is. De boodschap is echter helder en kan kinderen helpen inzien wat kindermishandeling is en wat ze kunnen doen.

Vriendschap, mishandeling en oplossingen

In groep zeven is het tegenwoordig een rommeltje. Hun eigen meester is al lange tijd ziek, en de klas dreigt uit elkaar te vallen. Er is vaak ruzie en de jonge meester Tom slaagt er niet helemaal in om het op te lossen, ook al doet hij erg zijn best. Sarah is een teruggetrokken meisje dat aardig opbloeide. Nu de klas weer zo druk wordt, trekt ze zich weer meer terug. Of is er nog iets met haar aan de hand? Haar vriendin Dagmar komt achter haar geheim. Kan zij Sarah helpen met haar TREP (tegen ruzie en pesten) club? Ze moeten ook al zorgen dat de jonge katjes van Rutger-Jan een goed tehuis krijgen, voor zijn vader ze verdrinkt….

Groep zeven slaat terug slaagt met vlag en wimpel!

Jacques Vriens bewijst al jaren dat hij een begenadigd schrijver is. De verhaallijnen zijn goed uitgewerkt, de personages hebben diepte, hun motivaties zijn voor de lezer te volgen. Ook in Groep zeven slaat terug is dat het geval. Heel knap hoe hij een pittig onderwerp zoals kindermishandeling, zo toegankelijk weet te brengen. De schaamte van Sarah, de machteloze woede van haar vriendinnetje Dagmar, ze komen heel mooi naar voren. Wat mij betreft een zeer geslaagd boek!

Waardering Groep zeven slaat terug

Dat de schrijver vroeger zelf ook in het onderwijs heeft gezeten, is merkbaar. Jacques Vriens weet heel goed de dynamiek in de klas weer te geven, maar ook hoe onzeker een jonge meester zich kan voelen. Hij heeft een prettige schrijfstijl, met boeiende onderwerpen, waardoor je dit boek graag wilt uitlezen.  Wat ik dan ook bijna in één ruk gedaan heb.  Een +++++ (uitstekend) boek. Jacques Vriens – Groep zeven slaat terug is trouwens voor het eerst verschenen op 8 september 2014.

Recensie Groep zeven slaat terugGroep zeven slaat terug

• Schrijver: Jacques Vriens ♂ (Nederland)
  • Soort boek: Jeugdboek, schoolverhaal
  • Leeftijd: 9+ jaar
  • Uitgever: Van Holkema & Warendorf
  • Verschenen: 11 mei 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: €12,99 / €9,99
  • Flaptekst boek: De meester van groep zeven is ziek. De vervanger kan de klas niet aan, en er wordt volop geruzied en gepest. Een paar kinderen proberen er iets aan te doen, maar dat lukt niet erg. Bij toeval ontdekt Dagmar dat er bij Sarah thuis rare dingen gebeuren, maar ze moet beloven om haar mond te houden. Op een dag loopt het zo uit de hand, dat Dagmar haar belofte verbreekt. En dan komt groep zeven eensgezind in actie. Want dat hun klasgenootje mishandeld wordt, dat pikken ze niet!
  • Waardering: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg