Jan van Mersbergen De ruiter Recensie Roman 2016

JAN VAN MERSBERGEN – DE RUITER (ROMAN, 2016)
De nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Jan van Mersbergen – De ruiter verschijnt op 1 november 2016 bij Uitgeverij Cossee. Op deze pagina zijn de Jan van Mersbergen De ruiter recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden

– Titel: De ruiter
– Schrijver: Jan van Mersbergen ♂ (Nederland)
– Uitgever: Cossee
– Verschijnt: 1 november 2016
– ISBN-nummer: 9789059366657
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 18,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Jan van Mersbergen De ruiter recensie
Jan van Mersbergen heeft met De ruiter een bijzondere roman geschreven. Bijzonder omdat hij een verhaal vertelt vanuit het perspectief van een paard. Of nog beter gezegd een oudere hengst met levenservaring. Een paard als verteller in een roman lijkt een geforceerde manier om een verhaal te vertellen. Gelukkig blijkt deze vondst bij Jan van Mersbergen in uitstekende handen.

De ruiter, een geslaagde “aardse” roman van hoge kwaliteit
Het perspectief van de oudere hengst zorgt ervoor dat Jan van Mersbergen een “aardse” roman heeft kunnen schrijven. Een roman waarin het paard deelgenoot is van de gebeurtenissen en deze letterlijk aan den lijve ervaart. Een meisje of is het een jonge vrouw wordt door haar vader ondergebracht bij haar opa. Ze heeft een verhouding gekregen met een stadse crimineel en raakt hierdoor betrokken bij zijn bende. Haar opa is na het overlijden van zijn vrouw een naar binnen gekeerde man geworden die op het platteland is gaan wonen. Om gezelschap te hebben heeft hij kippen en een hengst, die op het punt stond geslacht te worden, gekocht van een manege. Het meisje gaat de hengst berijden en dit roept bij het paard herinneringen op van zijn tijd als dekhengst op de manege.

Alle zintuigen worden geprikkeld in De ruiter
Het fysieke contact met de hengst brengen herinneringen tot leven bij zowel het meisje, de opa en het paard. Voelen, ruiken, proeven, alle zintuigen worden geprikkeld en op een overtuigende manier beschreven. De consequenties van een ongevraagd bezoek van de criminele stadse vriend zorgen ervoor dat het meisje samen met de hengst op zoek gaat naar haar ex-vriend de stad. Jan van Mersbergen heeft met De ruiter een bijzondere en geslaagde roman geschreven. Een prikkeling van de zintuigen, een roman die verschillen tussen stad en platteland op een beeldende manier beschrijft en je op een overtuigende manier de relatie tussen paard en mens laat ervaren. Jan van Mersbergen – De ruiter wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Flaptekst Jan van Mersbergen – De Ruiter (roman, 2016)

Hij leidt een bende die de halve stad terroriseert, die het geweld niet schuwt, die meisjes als inwisselbaar ziet. Maar toch voelt het meisje zich tot hem aangetrokken. Waarom vertrouwt ze die jongen blindelings, waarom negeert ze de goedbedoelde raad van haar eigen vader? Als het gevaar groter wordt vertrekt het meisje naar haar grootvader, die buiten de stad op het platteland woont. Na het verlies van zijn vrouw trok hij zich terug in de polder om ruimte te zoeken, maar rust vond hij niet. De natuur blijft hem confronteren met wat hij achter zich had willen laten: leven en dood liggen ook hier op het platteland dicht bij elkaar. Met het noodgedwongen verblijf van zijn kleindochter botsen niet alleen twee generaties, maar ook heden en verleden, stad en land, mens en natuur. De enige verbindende factor is het oude paard in het weiland. Aan hem kan de grootvader zijn gemis toevertrouwen, aan hem kan de kleindochter haar onzekerheden kwijt. Maar het luisterend oor van het paard, dat de kloof tussen man en meisje lijkt te kunnen verkleinen, kan de harde werkelijkheid niet buitensluiten. Aan de horizon verschijnt het silhouet van haar gevreesde geliefde.

Nieuwe Boeken 2016 Overzicht
Nieuwe Boeken November 2016
Nederlandse Schrijvers Boeken en Informatie