Jenne Jan Holtland – De koerier van Maputo Recensie

Jenne Jan Holtland De koerier van Maputo recensie en informatie boek over een Nederlander in de Zuid-Afrikaanse revolutie. Op 19 oktober 2021 verschijnt bij uitgeverij Podium het boek over de Nederlandse anti-apartheid activist Klaas de Jonge, geschreven door Jenne Jan Holtland.

Jenne Jan Holtland De koerier van Maputo recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van De koerier van Maputo, Een Nederlander in de Zuid-Afrikaanse revolutie. Het boek is geschreven door Jenne Jan Holtland. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek over de Nederlandse anti-apartheid strijder Klaas de Jonge, geschreven door Jenne Jan Holtland.

Jenne Jan Holtland De koerier van Maputo Recensie

De koerier van Maputo

Een Nederlander in de Zuid-Afrikaanse revolutie

• Schrijver: Jenne Jan Holtland (Nederland)
  • Soort boek: journalistiek boek
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 19 oktober 2021
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 – € 27,50

Flaptekst van het boek over Klaas de Jonge

Op een zondagochtend in juni 1985 wordt een Nederlander gearresteerd langs een snelweg in Zuid-Afrika. Wie is hij en waarom vervoerde hij wapens in zijn auto? Dit is het verhaal van Klaas de Jonge, een antropoloog en mensenrechtenactivist, als vrijwilliger gerekruteerd door de militaire tak van het anc. Drieënhalf jaar lang leiden hij en zijn vrouw Hélène Passtoors een dubbelleven: voor de buitenwereld zijn ze vader en moeder, ontwikkelingswerkers in de Mozambikaanse hoofdstad Maputo, maar in werkelijkheid gaat hun betrokkenheid veel verder. In de strijd tegen de apartheid helpen ze bij het clandestiene vervoer van geld, pamfletten en explosieven. Hun witte huid geeft hun het ideale alibi, zodat ze aan de grens geen vragen krijgen.

In De koerier van Maputo gaat journalist Jenne Jan Holtland met Klaas de Jonge terug naar zuidelijk Afrika, waar De Jonge gevierd wordt als verzetsheld. Door de lens van zijn leven maakt Holtland een journalistiek-filosofische verkenning langs de grenzen van verzet en idealisme, geweld en pacifisme, overgave en autonomie. Wanneer De Jonge in 1985 wordt opgepakt, staat hij voor de ultieme opgave: ontsnappen aan de Zuid-Afrikanen.