Johan Faber De eenzame piloot Recensie Waardering

Johan Faber De eenzame piloot Recensie Waardering en Informatie. Op 9 april 2018 is bij Uitgeverij Thomas Rap de nieuwe roman van Johan Faber De eenzame piloot verschenen. Op deze pagina kun je de Johan Faber De eenzame piloot recensie waardering en inhoud van de roman vinden.

Johan Faber De eenzame piloot Recensie

Johan Faber De eenzame piloot Recensie

Op 28 mei 1987 landde de jonge Duitse piloot Mathias Rust met een klein Cesna sportvliegtuig op het Rode Plein in Moskou. Volgens eigen zeggen wilde de mensheid vrede brengen. Met deze activistische vlucht wilde hij de aandacht vestigen op een wereld die hij Lagona noemde en waarin communisten en kapitalisten vreedzaam zouden samenleven. Hij vloog de Finse grens over richting Leningrad (nu Sint Petersburg) en volgde de spoorlijn richting Moskou dat hij ook nog wist te bereiken. Het meest bijzondere aan de vlucht is wel dat het hem lukte om het Rode Plein te bereiken.  Rust werd in Moskou opgepakt en zat 432 dagen gevangen. Alhoewel hij zijn daad zelf motiveerde met zijn wens tot vrede, werden zijn motieven na terugkeer in Duitsland in twijfel getrokken. Zeker nadat bleek dat hij zijn verhaal voor 100.000 mark exclusief had verkocht aan het Duitse weekblad Stern en hij alleen vragen beantwoorde van journalisten van het blad.

Boeiende, verontrustende en spannende avonturenroman

Het verhaal van Mathias Rust diende als uitgangspunt voor de roman De eenzame piloot. Sterker nog Johan Faber heeft Mathias Rust zelfs een keer gesproken. Toch heeft hij er niet voor gekozen om een geheel feitelijke roman te schrijven. De roman wordt verteld vanuit het perspectief van de piloot. Hij heeft een afspraak gemaakt met Faber, een Nederlandse journalist, die hem, tegen betaling gaat interviewen in Hamburg. In de aanloop en tijdens een aantal ontmoetingen die de piloot en journalist hebben wordt langzamerhand het verhaal verteld van de vliegtocht naar Moskou, afgewisseld met verhalen uit de jeugd, mijmeringen over het bestaan en het leven na de vlucht. Op de achtergrond is de dreigende situatie in Hamburg aanwezig. De stad wordt geteisterd door aanslagen waar vrijwel dagelijks slachtoffers bij vallen. De eenzame piloot is een spannende roman met thrillerelementen. Het dystopische Hamburg zorgt voor een extra verontrustend element. Al met al is Johan Faber erin geslaagd om met De eenzame piloot een boeiende, verontrustende en spannende avonturenroman te schrijven die het lezen zeker waard is. Johan Faber De eenzame piloot is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Johan Faber – De eenzame piloot

• Schrijver: Johan Faber (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, dystopische roman
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschenen: 5 april 2018
  • Omvang: 286 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 12,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Johan Faber – De eenzame piloot

Op 28 mei 1987, als de Koude Oorlog op zijn einde loopt, landt een achttienjarige amateurpiloot uit West Duitsland met een Cessna-sportvliegtuigje bij het Rode Plein in Moskou. Beelden van deze ongekende stunt gaan de wereld over, en de zelfverklaarde ‘vredesboodschapper’ is op slag een beroemdheid. Vele jaren later wordt de in de vergetelheid geraakte Kremlinvlieger opgespoord door een Nederlandse onderzoeker. In een door terreuraanslagen geteisterd Hamburg ontmoeten de twee mannen elkaar en gaan ze de confrontatie aan, niet alleen met het verleden, maar ook met elkaar. De eenzame pilootis het ongelooflijke verhaal van een man die het ondenkbare deed. Deels avonturenroman, deels psychologisch duel, deels innerlijke monoloog, en gebaseerd op historische feiten, zal dit boek de lezer tot de laatste pagina in spanning houden.