Johan Fretz Onder de paramariboom Recensie ★★★

In januari 2018 is de nieuwe roman van de cabaretier en schrijver Johan Fretz Onder de paramariboom verschenen bij Uitgeverij Lebowski. Je kunt op deze pagina informatie vinden over de roman. Nadat het boek gelezen is door een van onze redacteuren kun je hier ook de Johan Fretz On der de paramariboom recensie en waardering lezen.

Johan Fretz Onder de paramariboom Recensie

Als jongen opgroeiend in Nederland kreeg Johan Fretz van zijn moeder het verhaal te horen dat zij, net als Ruud Gullit, ver weg aan de andere kant van de zee, aan de paramariboom groeide. Een verhaal dat Johan in zijn kindertijd soms vertelde als er naar zijn afkomst werd gevraagd. Zelf beschouwde Johan zich altijd als Nederlander en stond hij nauwelijks stil bij zijn Surinaamse afkomst. Pas als hij de gedichten leest van zijn Surinaamse grootvader en hij wordt uitgenodigd voor een bezoek aan Paramaribo tijdens verkiezingstijd, wordt zijn interesse gewekt. Hij vertrekt naar Suriname en gaat op zoek naar het land en de stad waar zijn wortels liggen. Wat volgt is een emotionele, soms hilarische zoektocht door het Paramaribo van zijn moeder die hem trouwens is achterna gereisd.

Onder de paramariboom is een geslaagde roman over thuis komen op een plek waar je nog nooit geweest bent

Op een lichtvoetige wijze schetst Johan Fretz in heldere taal zijn lotgevallen in Paramaribo. Zonder sentimenteel of goedkoop te worden slaagt hij er zeer goed in de gevoelens over te brengen van een man die geconfronteerd wordt met een stad die hij alleen uit verhalen kent maar waar hij zicht meer en meer thuis gaat voelen. Waarschijnlijk moet het zelfs heel goed mogelijk zijn om de tochten die Johan Fretz maakt door de stad helemaal na te volgen. Onder de paramariboom is een geslaagde roman over het gevoel thuis te komen op een plek waar je nog nooit geweest bent maar door je herkomst onverbrekelijk mee verbonden bent. Johan Fretz – Onder de paramariboom is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Recensie: Theo Jordaan

Boekhandelsprijs 2019Paramariboom winnaar Boekhandelsprijs 2019

Op donderdag 28 februari 2019 heeft de debuutroman van Johan Fretz – Paramariboom de Boekhandselsprijs 2019 gewonnen.

Onder de paramariboom

• Schrijver: Johan Fretz (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, Suriname roman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschenen: januari 2018
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Johan Fretz Onder de paramariboom

Johannes Fretz is een Nederlander. Dat hij gemengd bloed heeft, is hem tot nu toe nauwelijks opgevallen; vooral anderen lijken zich tegenwoordig druk te maken over zijn afkomst. Daar komt verandering in als hij oude gedichten van zijn Surinaamse grootvader ontvangt, en wordt uitgenodigd om op te treden in Paramaribo in het kader van de verkiezingen. Samen met zijn moeder vliegt hij naar haar geboortegrond. Daar wordt niet alleen duidelijk dat het land meer herkenning in hem oproept dan hij voor mogelijk had gehouden, maar ook dat het tijd is om de demonen van zijn familie eens en voor altijd te begraven. Onder de paramariboom is behalve een ontwapenende en geestige roadtrip door Paramaribo, een ontroerend verhaal over een moeder en een zoon, identiteit en hoop.

Voorstelling Johan Fretz De Zachtmoedige Radicaal Recensie

Voorstelling De Zachtmoedige Radicaal

• Cabaretier en schrijver: Johan Fretz (Nederland)
  • Soort voorstelling: cabaret
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Johan Fretz groeide op in Dordrecht en Almere met een Haagse vader van Duitse afkomst en een Surinaamse moeder. Hij voelde zich altijd sterk verbonden met zijn vaderland. Maar met zijn moederland, Suriname, was zijn band slechts beperkt aanwezig. Toen de juffrouw op de lagere school aan hem vroeg; waar kom je vandaan? Dan gaf hij als antwoord, Dordrecht. En na enig aandringen en doorvragen door de juf, als antwoord Onder de paramariboom, daaraan groeide mijn moeder en Ruud Gullit…lees verder >