Voorstelling Johan Fretz De Zachtmoedige Radicaal Recensie

Voorstelling Johan Fretz De Zachtmoedige Radicaal Recensie waardering van de eerste solo voorstelling van cabaretier Johan Fretz. De voorstelling van Johan Fretz De zachtmoedige radicaal is gewaardeerd met★★★ (uitstekend). Johan Fretz overtuigt in deze persoonlijke en authentieke voorstelling.

Johan Fretz groeide op in Dordrecht en Almere met een Haagse vader van Duitse afkomst en een Surinaamse moeder. Hij voelde zich altijd sterk verbonden met zijn vaderland. Maar met zijn moederland, Suriname, was zijn band slechts beperkt aanwezig. Toen de juffrouw op de lagere school aan hem vroeg; waar kom je vandaan? Dan gaf hij als antwoord, Dordrecht. En na de vraag van de juffrouw; maar waar komt je moeder vandaan?, gaf hij na enig aandringen, als antwoord Onder de paramariboom, daaraan groeide mijn moeder en Ruud Gullit. Maar dat was zo’n beetje het enige dat hem aan Suriname verbond. Tot hij, als begin dertiger, besloot om voor het eerst een bezoek te brengen aan Suriname. Een reis naar de geschiedenis van de familie van zijn moeder en de persoonlijke ontdekking van zijn moederland. Over thuiskomen op een plek waar je nooit eerder geweest bent.

Johan Fretz overtuigt in deze persoonlijke en authentieke voorstelling

Al eerder publiceerde Johan Fretz de geslaagde en boeiende roman Onder de paramariboom over dit bezoek. De voorstelling De Zachtmoedige Radicaal verhaalt over dezelfde reis. Een reis die hem niet alleen werkelijk in Suriname bracht, maar ook in overdrachtelijke zin. Op overtuigende wijze toont Johan Fretz zich als een innemend relativerende en humoristische verteller van de geschiedenis van zijn multiculturele afkomst. Van het begin tot het eind weet hij in de voorstelling te boeien. Opvallend is ook zijn kwaliteit als zanger. Multitalent Johan Fretz, schrijver, columnist, cabaretier en verteller, overtuigt in deze persoonlijk voorstelling en heeft een vorm gevonden die uitstekend bij hem past. Een nieuw theatertalent lijkt definitief te zijn opgestaan. De voorstelling van Johan Fretz De zachtmoedige radicaal is gewaardeerd met ★★★(uitstekend).

Johan Fretz Onder de paramariboom RecensieOnder de paramariboom

• Schrijver: Johan Fretz (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, Suriname roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als jongen opgroeiend in Nederland kreeg Johan Fretz van zijn moeder het verhaal te horen dat zij, net als Ruud Gullit, ver weg aan de andere kant van de zee, aan de paramariboom groeide. Een verhaal dat Johan in zijn kindertijd soms vertelde als er naar zijn afkomst werd gevraagd. Zelf beschouwde Johan zich altijd als Nederlander en stond hij nauwelijks stil bij zijn Surinaamse afkomst. Pas als hij de gedichten leest van zijn Surinaamse grootvader en hij wordt uitgenodigd voor een bezoek aan Paramaribo tijdens verkiezingstijd, wordt zijn interesse gewekt…lees verder >