John Lewis-Stempel Het geheime leven van de uil

John Lewis-Stempel Het geheime leven van de uil recensie waardering en informatie over de inhoud. Op 26 september 2018 is bij Uitgeverij Atlas Contact het boek van de Engelse schrijver John Lewis-Stempel Het geheime leven van de uil verschenen.

John Lewis-Stempel Het geheime leven van de uil Recensie

De Engelse schrijver John Lewis-Stempel heeft in zijn geboorteland een behoorlijke naam en faam opgebouwd als natuurschrijver. Werkzaam op zijn boerderij op de grens van Engeland en Wales aanschouwt en beschouwt hij de natuur die hem omringt. Een van de vogels die hem fascineert is de uil.

Uilen zijn tot de verbeelding sprekende vogels

Meestal actief tijdens de schemering en de nacht is de uil een vogel die zeer tot de verbeelding spreekt. Bovendien tegenstrijdig. Zowel kan de uil staan voor wijsheid en trouw als voor de aankondiger van de dood of andere onheistijdingen. Het feit dat de meeste uilen in de schemering of in de nacht actief zijn zal hier zeker debet aan zijn. Evenals de grote nachtogen en het vermogen om het hoofd bijna geheel te kunnen ronddraaien.

John Lewis-Stempel beschrijft alle soorten uilen die in Groot-Brittannië voorkomen. In korte stukken schets hij een helder beeld van elke uilensoort met aandacht voor de kenmerken en het gedrag. Daarnaast besteed hij uitgebreid aandacht aan het voorkomen van de uil in literatuur, poëzie en volksverhalen. Ook verhaalt hij over de uilen die bij hem in de buurt leven. Deze persoonlijke ontmoetingen zijn trouwens het sterkste deel van het boekje.

Mooie en geslaagde introductie tot het leven van de uil

Het geheime leven van de uil is geschreven vanuit een Brits perspectief. Echter dat is niet echt een porbleem omdat de wederwaardigheden ook veelal opgaan voor de Nederlandse situatie en de in Nederland voorkomende uilen. Al met al is het boekje een geslaagde introductie van vogels die voor de meesten van ons een onbekend en geheimzinnig leven voeren. Uitgeverij Atlas Contact heeft het boekje mooi gebonden uitgegeven. John Lewis-Stempel Het geheime leven van de uil is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

John Lewis-Stempel – Het geheime leven van de uil

• Titel: Het geheime leven van de uil
  • Schrijver: John Lewis-Stempel (Engeland)