Josephine Rombouts – Het gevaar van Cliffrock Castle

Josephine Rombouts Het gevaar van Cliffrock Castle recensie en informatie boek met autobiografische verhalen. Op 24 februari 2022 verschijnt bij uitgeverij Querido het nieuwe boek van Josephine Rombouts.

Josephine Rombouts Het gevaar van Cliffrock Castle recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Het gevaar van Cliffrock Castle. Het boek is geschreven door Josephine Rombouts. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Nederlandse schrijfster Josephine Rombouts.

Leven op een Schots schiereiland, werken in een Middeleeuws kasteel. Al drie boeken lang heeft Josephine Rombouts haar lezers weten te verwonderen over deze upstairs downstairs cultuur. Maar nu neemt ze je mee in haar persoonlijke verhaal. Misschien wel een meest aangrijpende en meeslepende verhaal van de vier. Het gevaar van Cliffrock Castle neemt je mee in golven. Golven van gedachten, herinneringen en geeft een persoonlijk kijkje in de woelige wereld van de schrijfster zelf.

Werken op een Schots kasteel betekent je snel de onuitgesproken etiquette eigen maken. Hoewel het soms een mijnenveld is, lijkt Josephine zich vrij snel op de gewenste manier door deze wereld te bewegen. Mensen inschatten, gebruiken leren kennen, wat kun je beter wel doen, wat moet je laten? Het zijn dingen die ze al geleerd lijkt te hebben in haar vroegste jeugd. Kunstig verweeft ze de huidige gebeurtenissen met die uit het verleden. Aangrijpende thema’s als intimidatie en seksueel misbruik weet te op een scherpe manier op het papier te krijgen. Zodanig, dat je het er zelf benauwd van krijgt.

Boeiende aaneenschakeling van verwondering, rauwe emoties en een intiem inkijkje in het gevoelsleven van een sterke vrouw

En wat als je dan ook nog verliefd wordt? Het wordt bijna terloops mee genomen. Korte stukjes. Dan weer lange tijd niets. Zoals wellicht de ontmoetingen zelf ook waren. Kort, klein, weinig. Maar wel intens. Emoties komen in golven. Dreigen te overspoelen. Dreigen alle zekerheden die Josephine heeft weg te spoelen.

Het gevaar van Cliffrock Castle is een boeiende aaneenschakeling van verwondering, rauwe emoties en een intiem inkijkje in het gevoelsleven van een sterke vrouw. Het weet van begin tot eind te boeien. De afwisseling van eb en vloed, licht en donker en zwaar en simpel houden je aan het boek gekluisterd. Achter elke deur schuilt een verhaal. Oordelen is simpel, totdat je het verhaal begrijpt en voelt. Voor mij heeft Josephine Rombouts juist dat gedaan: zichzelf genadeloos bloot leggen is een uitnodiging om verder te kijken, voorbij schaamte en schuld. Die van anderen. Maar ook die van jezelf. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗.

Josephine Rombouts Het gevaar van Cliffrock Castle Recensie

Het gevaar van Cliffrock Castle

• Schrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 24 februari 2022
  • Prijs: € 17,50 – € 22,50
  • Uitgave: paperback / ebook

Flaptekst van het nieuwe boek van Josephine Rombouts

Verliefd worden op iemand op je werk is nooit een goed idee. Als je werkt op een kasteel op een klif aan de kust van Schotland, lijkt het bijna onontkoombaar, maar is het als als het gebeurt ronduit een nachtmerrie. Na de bijna fatale ziekte van haar zoon en een overhaaste verhuizing uit Nederland worstelt Josephine om de controle over haar leven te behouden. Een ontmoeting bij een schilderij veroorzaakt een scheur in haar zorgvuldig opgebouwde verdedigingsmechanisme. Ze probeert te voorkomen dat een golf van emoties haar gezin en haar zorgvuldig opgebouwde nieuwe leven wegspoelt.

De ontdekking van een meesterwerk van een vrouwelijke meester is de aanleiding tot een zoektocht naar de oorsprong van haar wanhoop, lust en verlangen. Terwijl in het nieuws de ene na de andere man valt wegens seksueel misbruik, onderzoekt Josephine wat het betekent om een vrouw te zijn in deze wereld.