Josephine Rombouts Cliffrock Castle Recensie

Josephine Rombouts Cliffrock Castle Recensie Waardering en Informatie van het boek. Op 20 november 2018 is bij Uitgeverij Querido het boek van Josephine Rombouts Cliffrock Castle over werken op een kasteel in Schotland verschenen.

Josephine Rombouts Cliffrock Castle

Werken op een kasteel in Schotland. Hoe overkomt je zoiets? In een notendop: je wil het stadse, drukke Den Haag verruilen voor een plek met ruige natuur. Je komt terecht op een Schots schiereiland, je spaargeld is op, je hebt nog geld voor één maand huur dus je moet snel met een oplossing komen. Je enige kans op inkomen is een baan als Housekeeper op een Schots kasteel. Waar je gevoelsmatig zo 100 jaar terug in de tijd gaat. Josephine Rombouts ging die uitdaging aan. Dat leidde tot bijzondere, verrassende, romantische en soms ook bizarre verhalen die uiteindelijk dit boek vormen.

Een kastelenboek dat nu eens niet tegenvalt

Kastelen, mijn hart gaat er altijd sneller van kloppen. Zéker als zo’n kasteel staat op een ruige rots in Schotland. Helaas vallen de boeken over kastelen mij dikwijls tegen vanwege het afstandelijke, vaak zakelijke taalgebruik dat ik in zulke boeken tref. Zo niet Werken op een kasteel in Schotland!

Upstairs Downstairs Het bestaat in het echt!

Met verwondering en een zeker amusement vertelt Josephine Rombouts over haar belevenissen. Hoe ze zich door haar proeftijd bluft (die nog een paar keer verlengd wordt), hoe ze zich de routines van een Housekeeper eigen maakt terwijl de kasteelvrouw- en heer tussen neus en lippen door melden dat zij er de komende drie maanden niet zullen zijn. Ze beschrijft de relatie tussen de landvrouw (onvoorstelbaar rijk) en haar bewoners (afhankelijk van de beslissingen van de rijke landvrouw), hoe ze zich leert te bewegen in een totaal ander sociaal milieu, een haast feodaal stelsel – servants do not speak unless they are spoken to –  waarbij ik meermaals hoofdschuddend in mezelf mompelde “dat het nog bestaat…”. Maar het bestaat echt. Ongelofelijk. En ongelofelijk bijzonder.

De romantiek en wreedheid van het schitterende Schotse leven

Ook weet Josephine zeer treffend het leven in de gemeenschap op het schiereiland te beschrijven; romantisch en wreed tegelijk. Een warme, hechte commune waar mensen elkaar helpen, maar elkaar toch niet té dichtbij laten komen als het om gevoelens en emoties gaat. Een leven waarbij als je ingesneeuwd raakt, je aangewezen bent op je eigen voorzienigheid. Een klimaat waarbij je het je niet kunt permitteren om vast te raken in de heuvels, omdat je dan in serieus levensgevaar kunt komen.

Verwonderen, genieten en verdwalen in een museum-waardig Schots kasteel

Ik heb genoten! Regelmatig van de ene in de andere verbazing vallend, dat wel. Josephine Rombouts wekt de Schotse natuur tot leven. De ruigheid, de weidsheid, de donkere nachten, zonder dat ze het écht beschrijft kun je het bijna ruiken. Er gebeurt weinig en veel tegelijk. Waarschijnlijk omdat het zo’n ander leven is dan dat wij ons kunnen voorstellen. Heel soms raakt het ritme en tempo heel even kwijt. Dat heeft er dan vooral mee te maken, dat ik in eerste instantie niet door had wat (in mijn ogen) kleine gebeurtenissen voor impact hebben. Als je je wilt verwonderen, als je wilt genieten en als je op afstand wilt verdwalen in een museum-waardig kasteel in Schotland… Ik raad je Cliffrock Castle van harte aan. En, er schijnt nog een tweede deel aan te komen. Ik wacht met smart! Josephine Rombouts Cliffrock Castle is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Josephine Rombouts – Cliffrock Castle

Werken op een kasteel in Schotland

• Titel: Cliffrock Castle
  • Schrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, reisverhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 20 november 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Jolien Dalenberg

Josephine Rombouts bij DWDD

Op maandag 27 januari 2020 is Josephine Rombouts te gast in het tv-programma De Wereld Draait Door. Ze is één van de gasten in de Brexit Special van DWDD.

Terug naar Cliffrock Castle

Belevenissen op een Schots kasteel

• Josephine Rombouts - Terug naar Cliffrock Castle RecensieSchrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische reisverhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Verlies je, verbaas je, verwonder je, als je Terug naar Cliffrock Castle leest. Net zoals Josephine Rombouts besloot te doen, toen ze haar baan als Housekeeper van Cliffrock Castle aannam. Of nou ja, zich er in verliezen deed ze misschien niet. Maar ze besloot wel het spel volledig mee te spelen. Het spel van “Upstairs Downstairs”. Daar waar rangen en standen nog volop de sociale bewegingen bepalen. Terug naar Cliffrock Castle is het interessante vervolg op Cliffrock Castle, waarin Rombouts haar eerste jaren beschrijft. In dit boek lees je over de jaren die daarop volgden…lees verder >