L.H. Wiener – De zoete inval

L.H. Wiener De zoete inval recensie en informatie over de inhoud van dit boek met verhalen. Op 12 februari 2020 verscheen bij Uitgeverij Pluim de nieuwe verhalenbundel van L.H. Wiener.

L.H. Wiener De zoete inval Recensie en Informatie

Helaas is er in Nederland weinig aandacht voor het korte verhaal. Om onduidelijke redenen worden verhalenbundels vrijwel altijd minder gewaardeerd dan romans. Laat staan dat er sprake is van verkoopsucces, een enkele uitzondering daargelaten. Blijkbaar leeft er het idee dat het gemakkelijker is om een goed kort verhaal te schrijven dan een roman.

Niet overal is dit het geval, in de Angelsaksische landen en in Duitsland is er meer waardering voor het genre en verschijnen verhalenbundels regelmatig in de bestsellerlijst. Gelukkig is er in het Nederlandse taalgebied een aantal auteurs dat hardnekkig blijft volhouden in het produceren van korte verhalen. Een van hen is de schrijver L.H. Wiener.

L.H. Wiener De zoete inval Recensie001Boek-Bestellen

Ter gelegenheid van zijn 75-jarige verjaardag op 16 februari 1945 bundelde Uitgeverij Pluim een aantal nieuwe korte verhalen. Zoals altijd lijkt Wiener ook nu weer uit zijn eigen leven te putten. Hij vertelt over ontmoetingen met kleurrijke mensen in zijn woonplaats Haarlem. met name over een kleurrijke zwerver die ondanks zijn dakloze bestaan, toch in staat is zaken naar zijn hand te zetten. Hij vertelt over de redding van een uitgemergelde buizerd en over zijn moeder.

Stijlvolle en lezenswaardige verhalen van de Haarlemse meesterverteller

Bovendien is in deze bundel het verhaal terug te vinden over de eerste en enige ontmoeting met de door Wiener zo bewonderde dichter L. Starik op 15 maart 2018. Een dag later zal Starik overlijden. De bundel bevat een aantal stijlvolle en zeer lezenswaardige verhalen van de Haarlemse meesterverteller die een groot publiek verdienen. De Zoete inval is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

De zoete inval

• Schrijver: L.H. Wiener (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschenen: 13 februari 2020
  • Omvang: 111 pagina’s
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van het nieuwe boek van L.H. Wiener

Een nachtelijk autoritje in de kimono van zijn buurvrouw, het zeemansgraf voor zijn poes Lolita, de intieme ontmoeting met een buizerd en de wroeging over de dood van een kortstondige minnares; dit is een kleine selectie van de onderwerpen in de nieuwe bundel van L.H. Wiener. De zoete inval verschijnt ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag. Net als in zijn eerdere werk vormen authenticiteit en stijl de belangrijkste kenmerken, de enige pijlers waarop volgens Wiener literatuur dient te rusten.

De kwaliteit van het literaire oeuvre dat Wiener in de loop van meer dan vijftig jaar opbouwde, wordt bepaald door zijn stilistisch meesterschap. Zijn romans werden bekroond (voor Nestor ontving hij de F. Bordewijkprijs) dan wel genomineerd (De verering van Quirina T. haalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs), maar bovenal is hij de onbetwiste meester van het korte verhaal.