Lale Gül – Ik ga leven

Lale Gül Ik ga leven recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe autobiografische roman. Op 10 februari 2021 verschijnt bij Uitgeverij Prometheus de eerste roman van de Nederlandse schrijfster Lale Gül.

Lale Gül Ik ga leven recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Ik ga leven. Het boek is geschreven door Lale Gül. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de eerste roman van de Nederlandse schrijfster Lale Gül.

Jet debuut van Lale Gúl is een verontrustende roman. Verontrustend omdat zij absoluut niet de enige is die opgesloten zit in het krampachtige leven van een streng islamitisch gezin. En, omdat op dit moment, een groot deel van haar mede moslim broeders en zusters haar zo bedreigt dat zij van plan is om nooit meer te schrijven. En dat zou zo jammer zijn, want schrijven kan zij. Alleen al op blz.17 in deze roman, wanneer zij het voor Westerse begrippen, onmogelijke leven van haar oma beschrijft, weet de lezer dat zij in staat is je bij de strot te grijpen en voorlopig niet meer los te laten.

Okay, nu over de inhoud. Búsra is het hoofdpersonage in deze roman. Een jong Turks meisje met hersens. Tot haar 17de wordt zij gedwongen in het weekend de Koranschool te bezoeken.  Het is belangrijk soera’s uit het hoofd te kunnen reciteren en de koran te kunnen lezen. Ja, wat heb je eraan als je in een Amsterdamse Kolenkitbuurt woont en daar naar de basisschool gaat, maar vooral haar moeder, vaak Karbonkel genoemd, weet van geen wijken. Daar leert zij al snel dat lijden een onderdeel van de beproeving en Gods plan is. Maar zij weet ook dat de beste plannen zich kenmerken door hun principiële onuitvoerbaarheid. Omdat zij zo slim is heeft zij een hoge score bij de Cito toets en haar moeder ziet daar de werking van het boze oog in. Dat betekent dat je direct op je hoede moet zijn voor afgunst van anderen wanneer het geluk je toelacht; dat gaat je verdiensten vernietigen. Haar oudere broer, Halil, ook erg slim krijgt veel vrijheid, zij Búsra, het meisje wordt in een keurslijf gedwongen. Het gaat over maagdelijkheid en de eer van de familie;” God maakt geen onderscheid tussen de geslachten bij het toekennen van zoveel gewicht aan de eis van de maagdelijkheid, maar in de praktijk breekt de pleuris niet uit als de familie erachter komt dat een vent geen maagd meer is, sterker: ze moedigen het zelfs heimelijk aan om hun kwakkie af en toe kwijt te raken en staan het oogluikend toe. Het kon je status in de pikorde vergroten.

Tweestrijd van een jonge vrouw gevangen in haar omgeving

Zo volg je als lezer de onmogelijke tweestrijd van dit jonge meisje dat gevangen zit in haar omgeving waaruit eigenlijk geen ontsnappen mogelijk is. Twee jaar lang weet zij te verbergen dat zij ongesteld is, omdat zij weet als dat bekend wordt dat zij een hoofddoek moet dragen. En wanneer haar moeder of liever gezegd Karbonkel daar achter komt is voor de zoveelste keer het huis te klein. Gelukkig heeft zij een luisterend oor bij oma, die door haar hoge leeftijd en murw gebukt door dit strenge regime afstand heeft genomen van dit orthodoxe leven. Maar verder is het een godvergeten dagelijkse eenzame oorlog waarin Búsra gevangen zit. Heel knap hoe Gúl de lezer meeneemt in haar dagelijkse overwegingen rondom haar strijd. Zij wil niet persé afstand nemen van het gezin waarin zij opgroeit, zij weet immers wat de consequenties zijn, maar rammelt zelf dagelijks aan de ketenen van diezelfde gevangenis.

Lale Gül Ik ga leven Recensie

Ik ga leven is een indrukwekkende en erg informatieve roman over een slimme opgroeiende jonge vrouw die de ketenen van een streng islamitisch gezin zichtbaar/leesbaar maakt. Omdat je als lezer meeloopt met Búsra hoop je zo erg samen met haar dat het “ergste“ geen waarheid wordt.

Gúl is terecht boos en schreef over haar boosheid een indrukwekkende en erg informatieve roman

Gúl is boos, en terecht denk ik, en dat maakt dit boek, zeker het eerste deel, niet vanzelf makkelijk leesbaar. Maar wat dapper dat Lale Gúl het aangedurfd heeft deze roman te schrijven. Ik vind het een geschenk voor de niet moslim gemeenschap, want ik denk dat menigeen geen idee heeft hoe opgroeiende kinderen met een soort van vrije geest in een streng islamitisch gezin dagelijks schipperen en vallend, opstaand, verguisd en vervloekt door de hele familie, hun weg moeten vinden in een maatschappij waar hun ouders vaak niets mee te maken willen hebben en zij dolgraag in willen participeren. De roman is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Mieke Koster

Ik ga leven

• Schrijfster: Lale Gül (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, debuutroman
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 10 februari 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel
  • Winnaar NS-Publieksprijs 2021

Lale Gül te gast bij tv-programma De Vooravond

In haar autobiografische debuutroman ‘Ik ga leven’ beschrijft Lale Gül haar islamitische opvoeding. Twee weken na publicatie heeft ze haar pen voorgoed neergelegd, uit angst om verstoten te worden. Ze neemt op maandag 1 maart 2021 plaats aan tafel bij De Vooravond met haar uitgever Mai Spijkers.

Flaptekst van de eerste roman van Lale Gül

‘Mijn telefoon geeft 16.30 uur aan. Ik doe mijn make-up op, mijn Heinekenpolo en jeans aan en loop naar buiten. Wel knoop ik nog goed mijn jas dicht, zodat mijn werkkleding niet zichtbaar is voor als ik iemand tegenkom of mijn ouders me de deur uit zien gaan.’

Opgroeien in een streng soennitisch gezin betekent voor Lale Gül vooral dingen stiekem doen. Stiekem make-up en sieraden dragen, laat thuis komen, met jongens afspreken en alcohol serveren in een restaurant. Maar het betekent nog meer: voortdurend vragen stellen.

‘Moet ik leven als een kamerplant? Moet ik gewoon naar school en naar mijn werk en doen alsof ik een mens ben die gevoelens en verlangens niet ervaart, terwijl ik om me heen overal moslimjongens zie die wel de vrijheid hebben daaraan toe te geven? Vervolgens in een huwelijk treden waar alle seks uit is geramd nog voordat het begonnen is, omdat mijn ouders een volledig humorloze, lamlendige en vrome lul voor mij hebben uitgekozen? En dan veranderen in een broedkip? Is dat waarvoor ik leef? Is God dan blij met mijn tragedie?’

In een ongekend eerlijk relaas onderzoekt Gül met veel humor de grenzen van haar geloof en de gemeenschap waar ze in opgroeit. Als er iemand geen blad voor de mond neemt, is het Lale Gül wel.

Lale Gül (1997, Kolenkitbuurt, Amsterdam) studeert Nederlands aan de VU. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van Stichting Milli Görus. In haar autobiografische debuutroman Ik ga leven betwist ze alles wat ze daar geleerd heeft en meer.

Lale Gül Ik ben vrij recensieLale Gül (Nederland) – Ik ben vrij
autobiografisch verhaal
Uitgever: Prometheus