Latoya Morris – Gebroken adem

Latoya Morris Gebroken adem recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe YA-roman over Ierland. Op 3 maart 2020 verschijnt bij Uitgeverij Hamley Books de nieuwe roman van Latoya Morris.

Latoya Morris Gebroken adem Recensie

Gebroken adem is een young adult roman waar mythes vermengd worden met de moderne tijd. Liefhebbers van Noord-Europese legenden en sagen zouden zomaar eens geïnteresseerd kunnen zijn in dit boek.

Een vakantie slaat om in een gevaarlijk, mysterieus avontuur

Vakantie vieren in het hotel van je oom en tante in Ierland. Daar heeft de negentienjarige Patrick totaal geen zin. Zijn twee jaar jongere zus heeft er wel zin in. Al gauw duikt er een mysterieuze vrouw op in het hotel. Patrick is erg onder de indruk. Tegelijkertijd gebeuren er vreemde dingen rond de kust: het weer wordt heftig, zeedieren spoelen aan. Het lijkt haast wel alsof de mysterieuze vrouw er iets mee te maken heeft. Het wordt nog gevaarlijk ook, als Patrick haar probeert te helpen. Mensen zitten achter de vrouw aan, om verschillende redenen. En Patrick lijkt verblindt door liefde.

Latoya Morris Gebroken adem Recensie

De ruige kust van Ierland heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken. Latoya Morris weet de sfeer en het landschap aardig op te roepen. Haar verhaal heeft iets origineels, zeker gezien het einde. Ik weet nog steeds niet of ik het einde nu goed of juist niet leuk vond, maar het was in ieder geval niet cliché. Dit is eigenlijk tekenend voor het hele boek. Er gebeuren dingen in, die voor mijn gevoel niet per se iets bijdragen aan het verhaal. Losse flodders. Dingen die nergens echt toe leiden. Zoals de situatie tussen Patrick zijn ouders. De dialogen sloegen voor mij zo nu en dan ook de plank mis. Alsof iemand “jeugdtaal” probeert na te doen, zonder er zelf echt een gevoel bij te hebben. Desondanks was er genoeg mysterie in Gebroken Adem om door te lezen. De bijzondere vrouw waar Patrick zijn hart aan verliest is mooi ongrijpbaar. Zij weet de aandacht wel vast te houden.

Origineel verhaal met iets te veel losse flodders

Voor liefhebbers van Ierland, Ierse mythes en een beetje fantasy waarschijnlijk wel een vermakelijk boek. Het is in ieder geval origineel. Voor mij af en toe helaas nog iets te veel los zand, en bovendien werd ik het taalgebruik zo nu en dan uit het verhaal gehaald. Gebroken adem is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Gebroken adem

• Schrijfster: Latoya Morris (Nederland)
  • Soort boek: YA-roman, fantasyroman