Laia Jufresa Umami Recensie Waardering

Laia Jufresa Umami Recensie Waardering ★★★★

Laia Jufresa, een jonge Mexicaanse schrijfster die niet bang is met alle kleuren van zwart, van licht tot donker, met alle weerhaken, prikkeldraaden valkuilen die nu eenmaal gepaard gaan met menselijke rouw, mee te buigen. Umami speelt zich af in een hofje waar een vijftal gezinnen woont, afgesloten van de drukte van het centrum Mexico-Stad. De roman vertelt geen chronologisch verhaal. Het vraagt ook van de lezer geen logica te zoeken in de lijn van dit verhaal. Net zo grillig als de stekende pijn van menselijke rouw je onverwacht naar de strot kan vliegen zijn de onverwachte wendingen die vragen van de lezer dat ie bij de les blijft.

Alle personen die langskomen in dit verhaal hebben een groot verlies geleden
Linda, die haar oogappel Luz verlies door een verdrinkingsdood. Sinds de dood van haar dochter lijkt het of alle andere gezinsleden hun muziekinstrumenten aan de wilgen hebben gehangen. Zij wonen met elkaar in Huize Zout en Linda runt samen met haar echtgenoot Victor de muziekschool in het hofje, Huize Zoet. Linda is sinds de dood van haar dochter een emotioneel onberekenbare moeder geworden. Dat is lastig voor de kinderen maar het lijkt dat zij daar zeer flexibel mee weten te dealen. In Huize Zuur woont Pina samen met haar vader Beto. Haar moeder Chela is er drie jaar geleden van door gegaan. Pina vindt gelukkig een soort van emotioneel onderdak bij haar muzikale buren. Het lijkt alsof zij daar zo’n beetje woont. Samen met de kinderen uit Huize Zout leeft zij in een soort van magische wereld. Zo wordt het leven toch wat dragelijker. De meisjes besluiten met elkaar de verwaarloosde binnentuin op te knappen en daar groente en granen te gaan verbouwen. Deze actie wordt gesteund door Victor terwijl het scheppen van nieuw leven absoluut niet lijkt te passen bij de sfeer van rouw die in dit hofje hangt. Erg mooi!

In Huize Bitter woont Marina.Een totaal verknipte kunstenares. Zij schildert nog nauwelijks. Wat zij wel kan is de prachtigste nieuwe namen bedenken voor kleuren die zij ziet of waar zij naar verlangt. Ze wilde b.v. de kleur van de zon op de gladde muur, dat stralende wit als een wens voor de toekomst. Ze noemde deze kleur; wins. Zelf vindt zij dat zij geen opname in een psychiatrisch ziekenhuis nodig heeft.” Ze stopt alleen af en toe met eten, zodat ze soms naar een gewoon ziekenhuis moet voor een infuus met natrium, kalium, chloride, bicarbonaat etc. Dat is alles” (pagina.24). Ook woont dr. Alfons Semitel in Huize Umami. Hij heeft zijn prachtige, lieve, slimme vrouw Noelia verloren. Vanwege diepe rouw heeft zijn instituut hem voor een poos op sabbatical gestuurd. Laia Jufresa schets ons hier een beeld van een jaloersmakende relatie. Zij laat Alfons al mijmerend over zijn overleden Noelia het beeld schetsen van een altruïstische relatie. Het mooie is dat de lezer onderweg een inkijkje krijgt hoe zo’n relatie langzaam maar zeker vorm krijgt. En dat gaat zeker niet vanzelf.

Umami geeft een reëel en mooi beeld van een menselijk rouwproces
Laia Lufresa geeft een reëel beeld van een menselijk rouwproces. Dat doet zij m.n. door het grillige proces dat rouwen nu een keer is, te laten gaan, te laten komen, zich niet mee te bemoeien, maar vooral een liefdevolle toeschouwer te zijn lijkt het wel. Het verhaal bestrijkt een tijdsbestek van 4 jaar waarin de lezer kris-kras van 2000 naar 2004 wordt meegenomen en weer terug. De rauwe rouw, de onmacht, de woede, de gekte, de acceptatie, de liefdevolle aandacht van de ander, de zoek naar troost, de momenten van troost, de liefdevolle omgang van alle bewoners op het hofje met elkaar, maakt dit boek tot een monument over stervensbegeleiding en rouwen. Deze mooie roman laat je met een warm gevoel achter. Laia Jufresa – Umami is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Mieke Koster

LAIA JUFRESA – UMAMI
– Titel: Umami
– Schrijver: Laia Jufresa ♀ (Mexico)
– Soort boek: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: Umami (2015)
– Nederlandse vertaling: H. Oomen
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 16 juni 2016
– Omvang: 256 pagina’s
– Prijs: € 21,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Mieke Koster

Flaptekst Laia Jufresa Umami
Een hofje in Mexico-Stad: drie families verliezen een moeder, een dochter en een echtgenote. Eén verdwijnt, één verdrinkt en één overlijdt. Umami richt zich niet op de gebeurtenissen, maar gaat over de daaropvolgende jaren en hoe de bewoners omgaan met hun verdriet. De ongelooflijke kracht van Jufresa’s vertelkunst is dat ze een dansje maakt met de personages, met een lichtvoetigheid en een teerheid die niets afdoen aan hun pijn.

Mexicaanse Schrijvers en Schrijfsters Boeken
Nieuwe Boeken Juni 2017
Beste Boeken 2017