Mireille Geus – Madame Jeanette Recensie ∗∗∗∗

Mireille Geus Madame Jeanette recensie en informatie over de inhoud van de roman. Op 16 april 2019 verschijnt bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam de roman van de Nederlandse schrijfster Mireille Geus. De titel van het boek is Madame Jeanette.

Mireille Geus Madame Jeanette Recensie en Informatie

Madame Jeanette is de tweede roman van Mireille Geus die vooral bekend is als kinderboekenschrijfster. Het is een roman met veel autobiografische elementen. Op negenjarige leeftijd overlijdt de moeder van de hoofpersoon Leonora. Een verlies dat haar vader niet kan dragen. Met een bovenmatige alcohol inname probeert hij het overlijden te verwerken. Tevergeefs want het gezin valt uit elkaar. Leonora komt in eerste instantie terecht bij haar opa. En als dit problemen oplevert, gaat ze bij een tante wonen.

Wat een gebroken gezin al niet vermag!

De relatie met haar oudere broer en zus was verre van ideaal te noemen toen haar beide ouders nog leefde. Na het overlijden van haar moeder raken ze volledig uit beeld. Kortom er is op zijn minst sprake van een roerige jeugd waarin regelmatig ontbreekt. Jaren woont Leonora samen met haar vriend die ze beschouwt als de liefde van haar leven. Echter op een dag, niet ver voor kerst, vertrekt hij bij haar omdat, zoals hij zelf zegt, het thuisgevoel bij haar ontbreekt.

Mireille Geus Madame Jeanette Recensie

Om haar verlies te verwerken en om te proberen haar vriend terug te winnen, begint Leonora aan een Surinaamse kookcursus in de aanloop naar de feestdagen. De gesprekken tijdens met de andere vrouwen bij de kookcursus roepen herinneringen op aan haar jeugd die ze lang onderdrukt heeft. Vooral cursusleidster Dushi zorgt ervoor dat gevoelens van verdriet, verlangen en geluk loskomen. Geïnspireerd door de kookcursus kom Leonora in het reine met zich zelf en haar verleden. Een zelfstandiger vrouw komt tot wasdom.

Geïnspireerde roman over verdriet, verlangen, identiteit en geluk

Mireille Geus heeft een inspirerende roman geschreven over een vrouw op zoek naar haar identiteit. Knap is vooral hoe ze de valkuilen van sentimentaliteit en effectbejag weet te ontwijken. De gevoelens van verdriet en geluk komen overtuigend tot uitdrukking in deze geslaagde roman. En Mireille Geus heeft zelf al aangegeven dat er nog meer verhalen over Leonora te vertellen zijn. Dus de kans is groot dat er nog een vervolg gaat komen. Madame Jeanette is door de redactie gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Madame Jeanette

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman