Mireille Geus – Mijn dagen met Niets

Mireille Geus Mijn dagen met Niets recensie en informatie nieuwe kinderboek voor 10+ jaar. Op 24 augustus 2020 verschijnt bij Uitgeverij Lemniscaat het nieuwe kinderboek van de Nederlandse schrijver Mireille Geus.

Mireille Geus Mijn dagen met Niets recensie en informatie

Mijn dagen met Niets. Als de wereld ineens volkomen anders is. Als er een nieuw normaal schijnt te zijn. Dan volgen de dagen met niets.

Als je iedereen moet missen en dan Niets vangt

Je zal maar van de ene op de andere dag het huis niet meer uit mogen. Je vriendinnetjes niet meer mogen zien. Zelfs je vader, die moet werken in het ziekenhuis, moet je missen. Want je hebt astma, en dan ben je veel te kwetsbaar. Dat overkomt Elshontely. Ze verveelt zich te pletter. Haar lichtpuntjes zijn de korte sessies voor school, als ze haar juf weer even via de laptop ziet. Dan geeft haar moeder haar een hengel. En ze vangt Niets. Dat is het begin van een wonderlijke aaneenschakeling van dagen.

Mireille Geus Mijn dagen met Niets Recensie

Het gegeven van Mijn dagen met Niets vond ik ontzettend intrigerend. Super actueel ook natuurlijk, dat maakt het boek erg herkenbaar. Hoewel ik het idee dus erg prikkelend vond, werd ik jammer genoeg niet gegrepen door het boek. Het plan van Elshontely’s moeder, om haar dochter te laten hengelen en Niets te laten vangen, is zó waanzinnig creatief. En het is verrassend hoe het verder gaat. Hoe Niets zich ontwikkeld. Voor mij ontbrak er alleen nog meer ontwikkeling. Er gebeurde niet super veel met Elshontely of haar moeder. Ja, tuurlijk verandert hun gemoedstoestand wel door Niets. Maar dat was voor mij eigenlijk te mager om me écht geboeid te houden.

Intrigerend idee, maar iets te magere plot voor een prikkelend kinderboek

Een ontzettend creatief idee. Ontroerend zelfs hoe de moeder in dit verhaal dit doet voor haar dochter om haar door de moeilijke dagen heen te helpen. Het laat prachtig zien hoe belangrijk fantasie is. En hoe waardevol. Voor mij was het alleen iets te weinig om het plot echt spannend of aantrekkelijk te maken. Mijn dagen met Niets is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

Mijn dagen met Niets

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek