Diana Tjin Het geheim van mevrouw Grunwald Recensie

Diana Tjin Het geheim van mevrouw Grünwald Recensie

Suriname en de Tweede Wereldoorlog. Niet echt een combinatie die voor de hand ligt. Maar ook aan Suriname is de Tweede Wereldoorlog niet voorbij gegaan. Voor de meeste Surinamers zorgde deze periode voor vooruitgang en voorspoed. Maar er zijn uitzonderingen. En daarover gaat de debuutroman van schrijfster Diana Tjin – Het geheim van mevrouw Grünwald. In 1940, direct na het begin van WOII, werden Surinamers die maar enigszins van Duitse afkomst waren gevangen gezet in interneringskampen. Of deze mannen, vrouwen en kinderen Nazi-sympathieën hadden was totaal niet relevant. Sterker de Nederlandse koloniale autoriteiten die de dienst uitmaakten in Suriname pakten iedereen op. Dit ging zover dat zelfs uit Duitsland voor de Nazi’s gevluchte joden werden opgepakt en vastgezet.

Onrecht en ontberingen in Surinaamse interneringskampen
Diana Tjin, die Surinaamse ouders heeft, vertelt in haar roman Het geheim van mevrouw Grünwald het verhaal over een behoorlijk welgestelde Surinaamse familie dan Duitse afkomst die dit lot trof. Het verhaal wordt door de oude mevrouw Grünwald in 1990 verteld aan Anna, een 19-jarig meisje met Surinaamse wortels. Ze vertelt aan Anna over de ontberingen en het onrecht wat veel van deze Surinamers werd aangedaan, over het corrupte koloniale regime van Suriname en hoe het was om in de jaren vijftig als ongewenste vreemdeling in Nederland te komen. Door het verhaal verweven, wordt ook het verhaal verteld over het getormenteerde gezin waaruit Anna afkomstig is. Diana Tjin is het lukt om in haar debuutroman dit stukje Surinaams-Nederlandse oorlogsverleden op een inlevende en betrokken wijze te vertellen.

Verrassende debuutroman over Suriname in de Tweede Wereldoorlog
Dat er elke keer toch weer nieuwe verhalen opduiken die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog blijft verbazen. De debuutroman van Diana Tjin – Het geheim van mevrouw Grünwald is een goed voorbeeld ervan. Ze heeft een prettig leesbare en verrassende roman geschreven over een stuk koloniale oorlogsgeschiedenis die te weinig aandacht heeft gekregen. De roman Diana Tjin – Het geheim van mevrouw Grünwald is het lezen zeker waard en wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

DIANA TJIN – HET GEHEIM VAN MEVROUW GRÜNWALD INFORMATIE
– Titel: Het geheim van mevrouw Grünwald
– Schrijfster: Diana Tjin ♀ (Nederland)
– Soort boek: historische roman, oorlogsroman, debuutroman
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 25 april 2017
– Omvang: 232 pagina’s
– Prijs: € 18,50
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Diana Tjin – Het geheim van mevrouw Grünwald
Zomer 1990, Amsterdam Oud-West. Mevrouw Grünwald, een oude Surinaamse vrouw, vertelt de negentienjarige Anna haar levensverhaal. Over hoe ze in 1940, meteen na de Duitse inval in Nederland, in Suriname met haar man en drie kinderen wordt geïnterneerd in Kamp Copieweg, omdat haar familie uit sentimentele overwegingen nooit afstand heeft gedaan van de Duitse nationaliteit. Bijna zeven jaar lang brengen zij en haar gezin er in gevangenschap door. Pas in februari 1947 mogen ze het kamp weer verlaten. In het Nederland van de jaren vijftig begint ze een nieuw leven. Naarmate het verhaal vordert, begrijpt Anna waarom haar grootmoeder haar juist naar deze vrouw heeft gestuurd.Over de vergeten en verzwegen geschiedenis van de internering van mensen met een Duitse nationaliteit in Suriname ten tijde van de Tweede Wereldoorlog is amper geschreven. De mensen die het betrof werden als ‘staatsgevaarlijk’ beschouwd. Decennialang is aan deze periode geen woord vuil gemaakt. Maar de barakken, de wachttorens en het prikkeldraad zijn in de herinnering gebleven van hen die het meemaakten. Juist door er een román over te schrijven, die weliswaar op feiten is gebaseerd, ziet Diana Tjin kans dichter bij het leed en de schande van die dagen en de jaren die erop volgden te komen.

Diana Tjin is geboren in Amsterdam (1961). Haar ouders zijn afkomstig uit Suriname. Ze heeft klassieke talen gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en is werkzaam als catalografe bij de Universiteitsbibliotheek. Het geheim van mevrouw Grünwald is haar romandebuut.

Diana Tjin – Een Bijlmerliedje
Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Surinaamse Schrijvers Boeken en Informatie