Diana Tjin Een Bijlmerliedje Recensie ★★★

Diana Tjin Een Bijlmerliedje recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. In oktober 2018 is bij Uitgeverij In de Knipscheer de tweede roman verschenen van schrijfster Diana Tjin – Een Bijlmerliedje.

Diana Tjin Een Bijlmerliedje Recensie

Diana Tjin Een Bijlmerliedje Recensie

In haar tweede roman Een Bijlmerliedje schildert schrijfster Diana Tjin een portret van de beginjaren van de Amsterdamse Bijlmer. Precies vijftig jaar geleden is het in 2018 dat de eerste bewoners in de flats in de Bijlmer gingen wonen. Vol idealisme was deze bijzondere wijk bedacht en ontwikkeld. Maar helaas bleek de praktijk heel wat weerbarstiger dan de theorie. Al snel waren zowel de bewoners als de bedenkers van de Bijlmer heel wat illusies armer.

Een ontluikende jaren 70 puber zoekt haar plek in de Bijlmer

Als eerste bewoners van de flat Dennenrode zijn Sheila, haar drie broers en haar ouders pioniers van de Bijlmer. Ze is een tienermeisje dat net begonnen is op de middelbare school. Geen van haar vriendinnen is meeverhuisd. Bovendien is haar pubertijd in volle hevigheid losgebarsten. In korte schetsen tekent Diana Tjin op aardige wijze een beeld van de eerste bewoners van de Bijlmer. Daarnaast slaagt ze er goed in om het gezinsleven van een jaren 70 familie op een prettige manier te beschrijve. Rode draad in het boek is de muziek. Bovenal de soulmuziek uit de jaren 70 die als een soort van soundtrack dient voor deze sympathieke roman.

Sympathieke roman

Alhoewel Diana Tjin met Een Bijlmerliedje net niet het niveau haalt van haar debuutroman Het geheim van mevrouw Grünwald, is het zeker geen straf om te lezen. De zoektocht van Sheila die haar plek probeert te vinden in de Bijlmer en de wereld, komt aardig uit de verf. Het grote en kleine leed van een ontluikende puber gecombineerd met een schets van de snelle teloorgang van de Bijlmer maken het boek lezenswaardig. Diana Tjin Een Bijlmerliedje is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Diana Tjin – Een Bijlmerliedje

• Titel: Een Bijlmerliedje
  • Schrijfster: Diana Tjin (Nederland)