Nieuwe Boeken April 2017 Boekentips Recensies

Share

Nieuwe Boeken April 2017 Recensies Boekentips

Nieuwe Boeken April  2017 Recensies Boekentips. Wat zijn de interessante nieuwe boeken april 2017? Boekentips van de redactie, recensies en meer. Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlandstalige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken.  Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren over boeken verschenen in april 2017, dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Maart 2017 | Overzicht 2017 | Mei 2017 >

Nieuwe Boeken April 2017 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in april 2017 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken april 2017 recensies en boekentips.

Stevo Akkermans De mooiste dag Recensie InformatieDe mooiste dag

• Schrijver: Stevo Akkerman ♂ (Nederland)
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 6 april 2016
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Als Therese in het ziekenhuis ligt om te bevallen van haar eerste kind, is het erop of eronder. Niet alleen voor haar en haar kind, maar ook voor de mensen die wachten op de gang: haar man, haar vader en haar zus, het zwarte schaap van de familie. Er mist iemand: Agnes, Thereses moeder, is onvindbaar. Maandenlang heeft Agnes haar dochter overladen met liefde en cadeaus, om vast te houden wat onvermijdelijk verloren zou gaan. Waarom is ze juist nu onvindbaar? En is ze, na alles wat gebeurd is, nog welkom bij degenen die ze meer liefheeft dan wie ook? Een beklemmende roman – maar niet zonder momenten van licht – over de onontkoombaarheid van het gezinsleven.
  • Recensie en beoordeling boek: Nog niet gelezen

Victoria Koningin Biografie Julia Baird RecensieVictoria, koningin

Een intieme biografie van de vrouw die een wereldrijk regeerde

• Schrijfster: Julia Baird  (Australië)
  • Soort boek: biografie
  • Origineel: Victoria the Queen (2016)
  • Nederlandse vertaling: Chiel van Soelen
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 28 april 2017
  • Omvang: 768 pagina’s
  • Prijs: € 39,99
  • Inhoud boek: Victoria was een eigenzinnige vrouw, wars van vooroordelen, die genoot van haar machtige positie en van de zelfstandigheid die ze daardoor als vrouw had. Haar hartstochtelijke liefde voor prins Albert is legendarisch, ze kregen negen kinderen die de vorstenhuizen van Europa bevolkten. Na zijn vroegtijdige dood trok ze zich terug uit het publieke leven, maar bleef ze grote invloed uitoefenen. Tijdens de 64 jaar van haar bewind groeide Engeland uit tot een grote industriële natie en een machtig wereldrijk, dat met 400 miljoen onderdanen een kwart van de bewoonde wereld omvatte. Victoria, koningin is niet alleen een onthullend portret van een iconische koningin, maar ook een indringende geschiedenis van de negentiende eeuw, het Victoriaanse tijdperk, een tijd van ingrijpende sociale en culturele veranderingen waarop zij haar onuitwisbare stempel heeft gedrukt.

Casanova Biografie Laurence Bergreen RecensieCasanova

De avonturen van een geniale verleider

• Schrijver: Laurence Bergreen ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie van Casanova
  • Origineel: Casanova. The World of a Seductive Genius (2016)
  • Nederlandse vertaling: Hans E. van Riemsdijk
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 18 april 2017
  • Omvang: 576 pagina’s
  • Prijs: € 34,99
  • Inhoud boek: Giacomo Casanova. Zijn naam geldt tegenwoordig als synoniem voor charmante vrouwenversierder en -verslinder, maar het héle verhaal, het ware verhaal achter deze opmerkelijke figuur is nauwelijks bekend. Giacomo Casanova wordt grootgebracht door zijn grootmoeder van moeders zijde, een ongeletterde boerenvrouw. Zijn geboorteplaats Venetië is een republiek in verval, bekend als de liederlijkste stad van Europa. Deze geestige, niets verbloemende biografie schildert zijn tumultueuze leven in rijke en vrijmoedige details en in bonte achttiende-eeuws kleuren. Daarnaast schetst dit onweerstaanbare boek ook een schitterend en verbluffend portret van het Europa van de Verlichting. Casanova is de ultieme biografie van een straatarm en door zijn ouders verlaten jongetje dat zich ontpopt tot de bekende schrijver, de beruchte libertijn, de occultist en het zelfverklaarde genie wiens naam tot op de dag van vandaag de oren doet spitsen.

Hanna Bervoets Fuzzie RecensieFuzzie

• Schrijfster: Hanna Bervoets  (Nederland)
  • Verschijnt: 20 april 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Op een ochtend in april ontvangt Maisie een pakketje. Een kartonnen doosje met daarin een klein, wit, pluizig bolletje. Maisie houdt het bolletje even tegen haar wang. ‘Hé jij, ben je daar eindelijk?’ zegt het dan. Ook op andere plekken in de stad lopen mensen met een bolletje rond. Een blauw bolletje voor Maisies ex Florence, gegijzeld door haar eigen liefdesverdriet. Een paars bolletje voor de gepensioneerde Diek, die zijn avonden vult met internetdates. Een roze bolletje voor de werkloze Stephan, die geen voldoening meer put uit zijn relatie, niet weet wat hij met het leven aan moet. Allemaal laten ze zich door het bolletje leiden, ze luisteren naar wat het zegt, doen wat het vraagt. Ze houden van het bolletje want het bolletje kent hen, ja, het bolletje begrijpt hen – misschien wel als enige. Of lijkt dat maar zo? En waar komt het bolletje eigenlijk vandaan?
  • Oordeel en recensie: Nog niet gelezen

Berend Boudewijn Ik stond erbij en keek ernaarIk stond erbij en keer ernaar

• Schrijver: Berend Boudewijn ♂  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, tv-verhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Magonia
  • Verschijnt: 6 april 2017
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 21,95
  • Inhoud boek: Berend Boudewijn is vooral bekend als een van de pioniers van de Nederlandse televisie – de BB Kwis herinnert iedereen zich – maar zijn rijke carrière behelst heel veel meer. Zo was hij schouwburgdirecteur in Amsterdam en gezelschapsdirecteur in Den Haag. Hij regisseerde tientallen theatervoorstellingen zowel in Nederland als in Duitsland en honderden televisieprogramma’s. Hij presenteerde televisie- en radioprogramma’s, vertaalde drama, schreef columns en een dozijn afleveringen van de succesvolle televisieserie Baantjer. In Ik stond erbij en keer ernaar zijn de herinneringen bij elkaar gebracht van zestig jaar carrière in televisieland en het theater.

Boeken over Texel Dag lief fijn eiland RecensieDag lief fijn eiland

25 schrijvers over Texel

• Schrijvers en schrijfsters: Karina Wolkers, Hans Dorrestijn, Maarten van Rossem, Tessa de Loo, Frits van Exter, John Jansen van Galen, Thomas Verbogt, Nico Dros, Threes Anna, Matthijs Deen, Michael Pye, Onno Blom
  • Samenstellers: Arnold van Bruggen, Erik van Bruggen
  • Soort boek: verhalen over Texel
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschijnt: 1 april 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud boek: ‘Te vergelijken met de eerste keer dat je de Alpen ziet’, zegt auteur Maarten van Rossem over het Texelse strand. Wat is toch de magie van Nederlands grootste Waddeneiland? Waarom komen mensen als ze er eenmaal zijn geweest altijd weer terug? In 25 odes aan Texel geven schrijvers en dichters, zowel Texelaars als overkanters, hun antwoord op die vragen. Elk van hen brengt zijn of haar persoonlijke band met het eiland in kaart en verhaalt over dat – in Jan Wolkers’ woorden – ‘onsterfelijk mooie Texel’. Van drenkeling tot potvis, bollen pellen, mistige winters en het altijd onveranderde uitzicht vanaf de duinen, van boerenpluishond tot de moderne hausse aan ‘echt Texelse producten’, het hele eiland wordt onder de loep genomen.

Marie Darrieussecq Hier zijn is heerlijk Biografie Paula Modersohn-BeckerHier zijn is heerlijk

Het leven van kunstschilder Paula Modersohn-Becker

• Schrijfster: Marie Darrieussecq  (Frankrijk)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Origineel: Vie de Paula M. Becker
  • Nederlandse vertaling: Mijke Wondergem
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 4 april 2017
  • Omvang: 160 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: Paula Modersohn-Becker wilde schilderen en verder niks. Ze was bevriend met Rilke. Ze was getrouwd, maar niet van harte. Ze hield van rijstepap, appelmoes, wandelen op de hei, Gauguin, Cézanne, zwemmen in zee, naakt zonnen, van lezen meer dan van haar brood verdienen, en van Parijs. Ze wilde misschien een kind – op dat punt zijn haar dagboeken en brieven dubbelzinnig. Ze heeft echt geleefd, van 1876 tot 1907. In nauwelijks tien jaar schilderde Paula M. Becker, die als voorloopster van het expressionisme wordt beschouwd, een indrukwekkend oeuvre bijeen. In 2010 ontdekte Marie Darrieussecq haar werk en raakte zo gefascineerd dat ze een boek over haar schreef.

Karin Fossum De fluisteraar Recensie Kinrad Sejer ThrillerDe fluisteraar

• Schrijfster: Karin Fossum ♀ (Noorwegen)
  • Soort boek: misdaadroman, thriller
  • Origineel: Hviskeren (2016)
  • Nederlandse vertaling: Lucy Pijttersen
  • Uitgever: Uitgeverij Marmer
  • Verschijnt: april 2017
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: Ragna Rieger werkt bij een goedkoop warenhuis en woont alleen in haar ouderlijk huis. Haar ouders zijn dood en haar zoon is verhuisd naar Berlijn. Los van de verplichte kerst- en verjaardagskaart hebben ze geen contact. Ragna leeft een teruggetrokken bestaan, dat gekenmerkt wordt door eentonigheid, eenzaamheid en angst…
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen

Arno Geiger Zelfportret met Nijpaard RecensieZelfportret met nijlpaard

• Schrijver: Arno Geiger ♂ (Oostenrijk)
  • Origineel: Selbstporträt mit Flusspferd (2015)
  • Nederlandse vertaling: Wil Hansen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 6 april 2017
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: De 22-jarige Julian, een student diergeneeskunde, is net gescheiden van Judith en hij verbaast zich over de ellende die dat met zich meebrengt. Om zijn gedachten te verzetten, besluit hij een zomer lang de zorg voor het dwergnijlpaard van professor Beham op zich te nemen. Het beest eet, gaapt, zwemt en stinkt en bepaalt het ritme van Julians zomer. Dan ontmoet hij Aiko, de dochter van de professor, op wie hij hopeloos verliefd wordt. Maar wat gebeurt er als deze zomer voorbij is?  Zelfportret met nijlpaard is een ontroerende roman over volwassen worden in een moeilijke wereld, een geschiedenis van een scheiding en het ontstaan van een nieuwe liefde.

Tomas Gonzalez Duivelspaardjes Recensie InformatieDuivelspaardjes

• Schrijver: Tomás González  (Colombia)
  • Soort boek: roman
  • Origineel: Los caballitos del diablo (2003)
  • Nederlandse vertaling: Jos den Bekker
  • Verschijnt: april 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 14,99
  • Inhoud boek: Een man trekt zich met zijn vrouw terug uit het sociale leven en bouwt door de jaren heen een uitbundig paradijs van buitengewone schoonheid. Hij wil ontsnappen aan zijn wraakzucht, zijn schuld, het familieleven dat hem achtervolgt en verontrust. In de bergen aan de rand van de stad woont hij, van dichtbij omringd door zijn bananen- en koffiebomen en orchideeën, pauwen, katten en konijnen. Ver weg beneden kan hij de stad zien liggen. Zijn geleidelijk toenemende afzondering lijkt de pijn van de man te verlichten…
  • Oordeel redactie: Nog niet gelezen

David Grann De maand van de bloemendoder RecensieDe maand van de bloemendoder

De moord op de Osage indianen en de geboorte van de FBI

• Schrijver: David Grann ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: non-fictie over indianen
  • Origineel: Killers of the Flower Moon (2017)
  • Nederlandse vertaling: Pon Ruiter
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt; 4 april 2017
  • Omvang: 300 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 11,99
  • Inhoud boek: In 1920 zijn alle indianenstammen naar een klein grondgebied verdrongen. Zo ook de Osages. De Osages zijn echter het rijkste volk ter wereld – hun reservaat in Oklahoma blijkt veel olie te bevatten. Vervolgens worden de Osages een voor een vermoord. Tijdens de laatste stuiptrekkingen van het wilde westen worden ook de mensen die de moorden onderzoeken slachtoffer. Texas Ranger Tom White moet de zaak zien op te lossen en stelt een undercoverteam samen. Ze komen een gruwelijk complot op het spoor. De maand van de bloemendoder is niet alleen een spannend relaas over koelbloedige moorden, het is ook een indringende aanklacht tegen de hardvochtigheid en de vooroordelen tegen Indianen, waardoor de moordenaars zo lang ongestoord hun gang konden gaan.

Erling Kagge Stilte Recensie en Informatie Boek over StilteStilte

• Schrijver: Erling Kagge ♂ (Noorwegen)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Origineel: Stillhet i støyens tid
  • Taal: Noors
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Lev. Uitgevers
  • Verschijnt: 18 april 2017
  • Omvang: 152 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 13,99
  • Inhoud boek: De Noorse avonturier en uitgever Erling Kagge stelt zichzelf in dit boek drie vragen. Wat is stilte? Waar kun je het vinden? Waarom is het nu belangrijker dan ooit? Wat volgt zijn drieëndertig pogingen om een antwoord te vinden.
  • Recensie en beoordeling: Nog niet gelezen

Sytske van Koeveringe Het is maandag vandaag Recensie DebuutromanHet is maandag vandaag

• Schrijfster: Sytske van Koeveringe ♀ (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 20 april 2017
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud boek: Julia, een jonge vrouw van bijna dertig, vult haar dagen met het schoonmaken van andermans huizen. Ooit was er de belofte van een literair debuut, nu is er de druk van anderen sociaal iets te betekenen. Ze slaapt slecht en zwerft ’s nachts door de lege straten van de stad. Overdag observeert ze de levens van anderen, die hun leven wel op orde lijken te hebben. Gaandeweg neemt ze bezit van de huizen: het dakterras van nummer 25, de badkamer van nummer 61, de keuken van nummer 122-D, het bed van nummer 27. Met lichtheid en in soevereine stijl laat Sytske van Koeveringe de complexe wereld zien waarin ieder zijn eigen weg moet vinden. Het is maandag vandaag is een roman over de onkenbaarheid van de wereld en het onvermogen om mensen werkelijk te kennen, hoe dichtbij je ook komt.

Mariet Meester De tribune van de Armen Recensie Boek over SpanjeDe tribune van de armen

Levenskunst in Málaga

• Schrijfster: Mariët Meester ♀ (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen uit Spanje
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 4 april 2017
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 13,99
  • Inhoud boek: Terwijl ze met een ezeltje van Sevilla naar Granada trok deed Mariët Meester een raadselachtige ontdekking: tijdens een van de paasprocessies in de Semana Santa wordt elk jaar een gedetineerde vrijgelaten uit de gevangenis van de provincie Málaga. Om de achtergrond van deze traditie te ontrafelen vestigt ze zich in Málagastad, waar ze vanaf het Plein van de Christussen, midden tussen de gitanos, het leven in Andalusië schetst.De tribune van de armen gaat over een eeuwenoud en uniek gebruik, over het zoeken naar troost in de roes van de nacht, maar vooral over het verlangen naar menselijkheid.

Ralf Mohren De hemel is zwart vandaag RecensieDe hemel is zwart vandaag

• Schrijver: Ralf Mohren ♂ (Nederland)
  • Soort boek: Curaçao roman, sociale roman
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 18 april 2017
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Curaçao, eind jaren negentig. De Nederlander Arthur Poolman heeft een baan aangenomen op een middelbare school. Zijn verwachtingen zijn hooggespannen: op Curaçao zal hij zich losmaken van zijn wortels en worden wie hij echt is. Het kost hem echter moeite om grip te krijgen op de keiharde, dorre rotsen van het eiland. Zijn Nederlandse collega’s zien Curaçao gewoon als Nederland met ideaal weer, maar Arthur voelt zich er stuurloos. Hij raakt onder invloed van de raadselachtige, rebelse Ralph Veerman, die hem meesleept naar de duistere hoekjes van het eiland. Tegelijkertijd trekt Nederland hard aan Arthur: het gaat slecht met zijn vader, al probeert die dat voor zijn zoon verborgen te houden. Op een broeierig Curaçao dat van elke valse romantiek is ontdaan, zoekt Arthur houvast bij de Antilliaanse literatuur, de vrouwen van Campo Alegre en de fles. Als de eclips van 26 februari 1998 het eiland voor even helemaal op zwart zet, gaat hij op zoek naar licht: boven op de Christoffelberg. Daar komt hij definitief los.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen

Eefje Rammeloo - Het geluk van de ChinezenHet geluk van de Chinezen

Van onze correspondent in Shanghai

• Schrijfster: Eefje Rammeloo ♀ (Nederland)
  • Soort boek: reportages en reisverhalen uit China
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: april 2017
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Chinezen moeten dromen, riep de Chinese premier Xi Jinping in 2012. De ‘Chinese Droom’ moest een praktisch antwoord bieden op de identiteitscrisis waarin China verkeerde. Na jaren van onstuitbare economische groei moest het land zich opnieuw uitvinden, om de problemen het hoofd te bieden. In 2016 heeft de bevolking steeds meer te besteden. De welvarende Chinezen hebben een huis, een auto en meer dan genoeg te eten. Ze ontdekken de wereld door reisjes naar Parijs, Rome en Giethoorn, wensen schone lucht en een goede opleiding voor hun kinderen. De Communistische Partij houdt het volk aan haar kant door het welvaartsniveau steeds te laten toenemen. Kritiek ontstijgt zelden het lokale niveau. Protest wordt genegeerd, en demonstraties worden in het uiterste geval neergeslagen.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Erich Maria Remarque - De nacht in LissabonDe nacht in Lissabon

• Schrijver: Erich Maria Remarque ♂ (Duitsland)
  • Soort boek: roman
  • Origineel: Die Nacht von Lissabon (1962)
  • Taal: Duits
  • Nederlandse vertaling: Frederique van Schouwen
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: april 2017
  • Prijs: € 22,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: De verteller van dit adembenemende verhaal, emigrant en net Hitler-Duitsland ontvlucht, weet niet wat hem overkomt als hij ’s nachts op de kade, waar de grote schepen vertrekken, door een onbekende wordt aangesproken. Die stelt zich voor als Joseph Schwarz en biedt hem twee visa en passagetickets naar Amerika aan. Voorwaarde: geen geld, geen goud, maar deze nacht, om naar zijn verhaal te luisteren.

David Vann Klare lucht zwart RecensieKlare lucht zwart

• Schrijver: David Vann ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenroman, mythologische roman
  • Origineel: Bright Air Black (maart 2017)
  • Nederlandse vertaling: Thijs van Nimwegen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 20 april 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In schitterend, poëtisch proza beschrijft David Vann de epische reis van het schip de Argos, over de Zwarte Zee vanuit Perzië, waar Medea haar geboorteland ontvluchtte, samen met Jason, de Argonauten en het Gulden vlies. Vanns hervertelling van de Griekse mythe biedt een nieuwe, spannende en realistische kijk op Medea, die nu eens niet als een monster of tovenares wordt geportretteerd, maar als een mens van vlees en bloed. Op bezwerende en sfeervolle wijze vertelt Vann over Medea’s positie in de Griekse maatschappij, over haar liefdesrelatie met Jason en over haar tragische neergang. Klare lucht zwart is de meest intieme, humane hervertelling van Medea tot nog toe.

Jan Vantoortelboom - De Drager Recensie InformatieDe drager

• Schrijver: Jan Vantoortelboom ♂ (België)
  • Soort boek: roman
  • Verschijnt: april 2017
  • Prijs: € 19,99 / € 14,99
  • Inhoud roman: Nicolas is altijd onder de indruk geweest van de gedrevenheid en de compromisloosheid waarmee zijn twee jaar oudere buurjongen Bruno idealen nastreeft en verwezenlijkt. Na hun schooltijd raakt Nicolas verzeild in de computer- en informatietechnologie, Bruno wordt bioloog en doet veldwerk in de uitgestrekte wouden van Slowakije. Ze houden contact per e-mail, en telefoon, bezoeken elkaar van tijd tot tijd. Bruno trouwt, krijgt een zoon en vanzelfsprekend is Nicolas de peetvader…
  • Recensie en oordeel: nog niet gelezen

Juan Gabriel Vazquez De vorm van ruinesDe vorm van ruïnes

• Schrijver:  Juan Gabriel Vásquez ♂ (Colombia)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: La forma de las ruinas (2015)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 11 april 2017
  • Omvang: 560 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 14,99
  • Inhoud roman: Juan Gabriel Vásquez besluit na jaren terug te keren naar Colombia. Al die tijd had hij zijn vaderland ontzien, de chaos en terreur achter zich gelaten. Maar bij terugkomst merkt hij dat Columbia’s verleden springlevend is…
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen

Lucas Zandberg De rendementsdenker RecensieDe rendementsdenker

• Schrijver: Lucas Zandberg  (Nederland)
  • Soort boek: schoolroman, sociale roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 4 april 2017
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Klassenstrijd in een leerfabriek. Robert Witteveen, pas afgestudeerd aan de lerarenopleiding Engels, begint vol goede moed aan zijn allereerste baan in het onderwijs. Op het ROC Leyderschans lijkt hij zijn roeping te hebben gevonden. Hij wint zijn leerlingen voor zich en groeit snel uit tot een geliefde, bevlogen leraar. Maar Roberts onderwijscarrière neemt een onverwachte wending met de komst van een resultaatgerichte sectormanager en de lancering van een megalomaan nieuwbouwproject door het college van bestuur. Lucas Zandberg putte voor deze roman inspiratie uit de actualiteit en zijn eigen jarenlange ervaring als docent.