Ted van Lieshout Schuldig kind Recensie Roman

Ted van Lieshout heeft zich met de bijzondere roman Schuldig kind nogmaals gewaagd aan het heikele onderwerp pedofilie dat veel schrijvers nauwelijks aandurven. Met zijn eerdere roman over dit voor velen zeer omstreden onderwerp. Mijn meneer, dat in 2012 is verschenen heeft gezorgd voor zeer veel heftige reacties. Schuldig kind is niet alleen door de gekozen thematiek opvallend en bijzonder maar ook door de gekozen vorm. Het grootste gedeelte van de roman gaat de 59-jarige schrijver in dialoog met de 15-jarige Ted. Ted en de schrijver zijn dezelfde persoon.

Een 59-jarige schrijver roept zijn jeugdige ik ter verantwoording
In het eerste deel van de roman wordt de puberjongen krachtig ondervraagd en ter verantwoording geroepen door de schrijver. Hierin wordt geen enkel onderwerp uit de weg gegaan en gekozen voor een zeer directe benaderen. Pesten, omgaan met de ontluikende homoseksualiteit en seksualiteit, de ontwikkeling van puber tot man, de plaats in de maatschappij en de relatie tot de moeder. Onderwerpen die wars van sentimentaliteit en op een klare wijze de revue passeren. Later in de roman worden de rollen omgedraaid en wordt de schrijver door de 15-jarige Ted ter verantwoording geroepen.

Een bijzondere gewaagde originele roman over een heikel thema
Mede door deze bijzondere vorm en de uitstekende stijl van Ted van Lieshout is Schuldig kind een bijzonder geslaagde roman. Recht voor zijn raap, maar ook ontroerend en krachtig ingaand op de ambivalente gevoelens die deze persoonlijke geschiedenis oproept. De uitstekende roman van Ted van Lieshout – Schuldig is een unieke toevoeging aan de Nederlandse literatuur en wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

TED VAN LIESHOUT – SCHULDIG KING INFORMATIE
– Titel: Schuldig kind
– Schrijver: Ted van Lieshout ♂ (Nederland)
– Soort boek: autobiografische roman, psychologische roman
– Uitgever: Querido
– Verschenen: 1 april 2017
– Omvang: 216 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 11,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Ted van Lieshout – Schuldig kind
Vlak voor het avondeten krijgt de vriend van Teds moeder een hartaanval. Terwijl zij met de ambulance mee naar het ziekenhuis rijdt, bidt haar thuisgebleven zoon van vijftien tot de Heilige Maagd Maria: hij hoopt dat ze oom Paul wil redden. Maar het is niet Maria die antwoordt. In 2012 publiceerde de veelbekroonde auteur Ted van Lieshout (1955) een onthullende roman die gebaseerd was op zijn omgang als kind met een pedofiele man. Mijn meneer deed veel stof opwaaien door het precaire onderwerp. De vraag die hem daarna het meest gesteld werd was: wat voor invloed had die relatie op je verdere leven? In Schuldig kind geeft Van Lieshout al even onthullend en soms onthutsend antwoord op die vraag.

Nieuwe Boeken April 2017
Nieuwe Nederlandse Romans 2017