Oscar van den Boogaard Kindsoldaat Recensie ★★★★

Oscar van den Boogaard Kindsoldaat Recensie

Oscar van den Boogaard Kindsoldaat Recensie Waardering ★★★★

De nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Oscar van den Boogaard Kindsoldaat is in februari 2018 bij uitgeverij De Bezige Bij. Het verschijnen van de roman heeft nogal wat stof doen opwaaien omdat Oscar van den Boogaard tijdens de presentatie beweerde een buitenechtelijk kind te zijn van Prins Bernard. Deze ophef is misschien wel schadelijk voor een goede beoordeling van de roman Kindsoldaat. Of hij nu wel of geen kind is van Prins Bernard, Oscar van den Boogaard heeft een uitstekende familieroman geschreven die het lezen meer dan waard is. Zelfs als later zou blijken dat het verhaal over zijn biologische vader niet klopt, staat de roman als een huis.

Een rijke familiegeschiedenis die de 20e eeuw mooi inkleurt

Kindsoldaat vertelt het verhaal van de kleurrijke familie van de verteller. Eind 19e eeuw wordt in Limburg, letterlijk op de grens van Nederland en Duitsland de tweeling Nol en Max geboren. Samen met hun buurmeisje Nora, waarvoor beide jongens vallen, brengen ze hun jeugd door in de welvaart van hun vermogende familie. Echter als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt scheiden de wegen van de twee broers. Nol blijft in Nederland en Max trekt naar Duitsland. Kindsoldaat vertelt de lotgevallen van de beide mannen. Max die zich laat meeslepen door het Duitse militarisme en nationalisme en Nol die in Nederland blijft en trouwt met Nora, zich vestigt in Utrecht aan de roemruchte Maliebaan.

Scherpe dialogen versterken deze zeer boeiende en overtuigende familieroman

De familiegeschiedenis in Kindsoldaat wordt door Oscar van den Boogaard in een mooie stijl verteld. Zijn keuze om veelvuldig gebruikt te maken van dialogen zorgt voor veel dynamiek en tempo. En het verhaal dat zich ontvouwt is van begin tot eind boeiend en spannend en beslaat zo’n beetje de gehele 20e eeuw. Dat het gezin van Nol zich aan de Maliebaan in Utrecht vestigt zorgt voor extra dynamiek omdat deze Utrechtse straat in de aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol heeft gespeeld. Aan het einde van Kindsoldaat speelt Prins Bernard inderdaad een rol als de biologische vader van de verteller. Maar ook dit gegeven wordt door Oscar van de Boogaard op een mooie en natuurlijke wijze verwerkt zoals hij dat gedaan heeft met alle, meestal kleurrijke en boeiende personages die deze roman zo rijk maken. Kindsoldaat is een echter aanrader. Oscar van de Boogaard – Kindsoldaat is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie: Theo Jordaan

OSCAR VAN DEN BOOGAARD KINDSOLDAAT
– Titel: Kindsoldaat
– Schrijver: Oscar van den Boogaard (Nederland)
– Soort boek: autobiografische roman, familieroman
– Uitgever: De Bezige Bij
– Verschenen: februari 2018
– Omvang: 600 pagina’s
– Uitgave: Paperback / Ebook
– Prijs: € 24,99
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Oscar van den Boogaard Kindsoldaat
In Kindsoldaat ontrafelt Oscar van den Boogaard voor het eerst in zijn schrijversbestaan zijn eigen familieachtergrond. Een wereld van militairen, diepgewortelde stambomen en hypocriete mores die meer dan anderhalve eeuw omspant. Het is een weergaloze wraakoefening in de vorm van een bildungsroman. Het verhaal van vijf generaties speelt zich af tegen de achtergrond van een eeuw waarin de oude wereldorde na twee oorlogen definitief is verdwenen, maar in de familie nog volop nazindert.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Februari 2018