Esther Verhoef Nazomer Recensie Waardering Roman 2017

Om alle mogelijke verwarring te voorkomen, het nieuwe boek van Esther Verhoef – Nazomer is geen thriller maar een prima psychologische roman. Claudia groeit op in een volksbuurt in de jaren 80. Een buitenbeentje op school, met ouders en familie die een voorspelbare toekomst voor haar zien: een baantje in een winkel, trouwen en kinderen krijgen, “gewoon zoals het hoort”. Maar Claudia heeft andere plannen: ze gaat naar de kunstacademie en blijkt veel talent te hebben voor ontwerpen. Nog helemaal niet los van haar opvoeding en verleden, trouwt ze met jeugdliefde Henri en samen krijgen ze een zoon. Dat zet een streep door haar studie, maar het ontwerpen blijft te veel trekken. Uiteindelijk zet Claudia samen met Marnix, een vriend van de Academie, de stap om een eigen label op te zetten. Het gaat allemaal beslist niet zonder slag of stoot en ze moet er heel wat voor opgeven om de beroemde, op handen gedragen Vivian D. te worden, die uiteindelijk wereldwijd succesvol wordt. De keuze die Marnix uiteindelijk maakt, zorgt ervoor dat alles in een stroomversnelling komt en Vivian meer gedwongen wordt een keuze te maken: wat voor leven wil zij eigenlijk leiden?

Hoe ontwikkelt een volksmeisje zich tot wereldberoemd ontwerpster?
Esther Verhoef heeft in Nazomer gekozen voor een vorm met telkens twee bij elkaar horende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk speelt in de jaren 80, in Claudia’s jeugd, het tweede in het heden, waar Claudia de beroemde Vivian D. is. Wat heeft Claudia er allemaal voor over moeten hebben om zover te komen, van volksmeisje tot wereldberoemd ontwerpster? En was het het wel waard?

Een boeiende met vaart geschreven roman vol met leuke jaren 80 details
Een boeiend verhaal met heel herkenbare jaren 80 details zoals getoupeerd haar, het permanentje, de tv serie De Fabriek, het tijdschrift Popfoto en de zonnebank. Ik heb genoten van deze roman over twee zo verschillende werelden, die in de persoon van Claudia bij elkaar komen. Voor mij mag Esther Verhoef vaker een roman schrijven – zelfs Nazomer af en toe wat oppervlakkig en blijft het personage van Claudia voor mij wat emotieloos, ondanks het ik-perspectief. De vaart die in het verhaal zit, maakt veel goed: net als bij een thriller heb ik ademloos gelezen om meer te weten te komen over het “dubbel-leven” van Vivian D. Esther Verhoef – Nazomer is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Monique van de Hoeven

ESTHER VERHOEF – NAZOMER INFORMATIE

– Titel: Nazomer
– Schrijfster: Esther Verhoef ♀ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Verschenen: 4 juli 2017
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Omvang: 460 pagina’s
– Uitgave: Paperback / Gebonden Boek / Dwarsligger / Ebook
– Prijs: € 22,50 / € 27,50 / € 19,99
– Waardering: Volgt zodra de roman gelezen is
…Meer Informatie en bestellen >

Flaptekst Esther Verhoef – Nazomer
Modeontwerpster Vivian D staat op het hoogtepunt van haar carrière. Haar bedrijf floreert, ze wordt op handen gedragen. Vlak voordat ze op een groot evenement in Parijs de rode loper betreedt, krijgt ze echter schokkend nieuws. Het dwingt haar na te denken over haar turbulente levenspad en een ingrijpende gebeurtenis die ze al tientallen jaren verdringt. In de haar kenmerkende meeslepende stijl beschrijft Esther Verhoef hoe de jonge Claudia opgroeit in een wereld die niet bij haar past en verandert in de succesvolle Vivian D. Welke offers heeft Claudia moeten brengen, en voor welke keuzes staat Vivian nu? Nazomer voert de lezer van een volksbuurt in de jaren zeventig en tachtig via een atelier aan het Amsterdamse IJ naar de wereld van high fashion in Parijs en New York.

Nieuwe Boeken Juli 2017
Nieuwe Zomerboeken Tips
Nieuwe Vakantieboeken Tips