Steven de Jong Bezorgde burgers Recensie

Bezorgde burgers de debuutroman is van NRC redacteur en verslaggever Steven de Jong. Van een onervaren schrijver kun je dan ook niet echt spreken. En dat is maar goed ook want Steven de Jong heeft zich aan een ‘razende’ roman gewaagd. Hoofdpersoon van Bezorgde burgers is Samuel die werkt bij het communicatiebureau waar hij teksten moet schrijven. Echter Samuel voelt zich ‘niet gezien’ door zijn collega’s, raakt meer en meer aan de drank en drugs en draait door.

Een onuitstaanbare man draait door
Na een weekeinde vol drank en drugs raakt hij volledig in verzet en onuitstaanbaar voor zijn collega’s. Alles en iedereen wordt zijn vijand en hij draait volledig door. Dit leidt uiteindelijk tot een opnamen in een inrichting waar hij moet werken aan zijn herstel. Hij wordt specialist in het in elkaar zetten van IKEA meubels. Ondanks de goede bedoelingen van zijn persoonlijk begeleidster, blijkt ook hier dat Samuel (of is het Manuel) zich niet wil aanpassen aan de mores van de instelling. Met machinaties en en manipulatie weet Samuel uiteindelijk te ontsnappen en gaat de confrontatie aan met de maatschappij, met alle gevolgen van dien.

Bezorgde burgers is een overtuigend razende debuutroman

Steven de Jong is er met Bezorgde burgers in geslaagd om een overtuigende roman te schrijven met een zeer boze man als hoofdpersoon. Een man met een problematisch leven waarvoor je in het zo nu en dan sympathie kunt opbrengen maar die er regelmatig in slaagt om alles kapot te maken. Doet hij dit moedwillig of kan hij niet anders? Steven de Jong heeft ervoor gekozen om de roman in een zeer directe, bijna staccato wijze, op te bouwen met korte alinea’s. Het eerste deel van de roman had wellicht iets korter gemogen. Maar zeker het middengedeelte, dat zich afspeelt in de inrichting en het laatste deel, na de ontsnapping, lezen als een trein en zorgen voor een geslaagd romandebuut. Bezorgde burgers zal niet iedereen evenveel aanspreken. Maar als je je eraan durft over te geven dan beleef je een aantal uren enerverend leesplezier. Steven de Jong – Bezorgde burgers is een geslaagd romandebuut dat wordt beoordeeld met +++ (zeer goed).

STEVEN DE JONG – BEZORGDE OUDERS INFORMATIE
– Titel: Bezorgde burgers
– Ondertitel: De heroïsche strijd van een van tegen de wereld
– Schrijver: Steven de Jong ♂ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman, sociale roman
– Uitgever: Lebowski
– Verschenen: 1 maart 2017
– Omvang: 304 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Steven de Jong – Bezorgde burgers
Samuel herstelt bij communicatiebureau Puntjes op de i marketingteksten van ‘jonge, dynamische bedrijven’. Dat er met hem niet valt samen te werken begrijpt hij wel, maar dat hij als stille kracht zo weinig waardering krijgt, is onverteerbaar. De nieuweling Christiaan, daarentegen, is als politiek consultant de rijzende ster in de organisatie. Een sociale wervelwind die in Samuels ogen niet meer is dan precies dat. Opstandig is hij vooral in zijn gedachten, die een uitweg vinden in bijtende ingezonden brieven aan de krant. Ze worden stelselmatig afgewezen. Als hij op een dag de zoveelste reprimande krijgt en ten overstaan van een volle kantine voor paal wordt gezet, knapt er iets. Hij zet het op een drinken in de cafés in het putje van de stad, tot het licht uitgaat en hij zichzelf de volgende dag terugvindt in een gesloten inrichting. Daar moet hij deelnemen aan praatgroepen en zet hij voor ikea showmodellen in elkaar – waar hij verbijsterend goed in blijkt te zijn. Samuel wil echter maar één ding: zo snel mogelijk ontsnappen en die vervloekte maatschappij weer in. Maar hoe?

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Maar 2017