Inez van Dullemen Een schip vol meloenen Recensie

Inez van Dullemen Een schip vol meloenen Recensie Waardering
Schrijfster Inez van Dullemen heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 91 jaar bereikt. Eigenlijk bestond het idee dat de schrijfster uitverteld met “pensioen” was gegaan. Toch verscheen, enigszins onverwacht, eind mei 2017 een nieuwe roman van haar hand. Er bleek toch nog een prangend verhaal dat verteld moest worden. In Een schip vol meloenen reflecteert Inez van Dullemen op haar eigen leven.

Aan de hand van heftige gebeurtenissen en vele reizen wordt een mooi en boeiend vrouwenportret geschetst
Hoofdpersoon van Een schip vol meloenen is een oude actrice. Ze is bezig met wat één van haar laatste rollen zal zijn en kijkt terug op haar bewogen leven. De bijzondere, vaak gecompliceerde relatie met haar partner, regisseur Anthony en hun kind Julia staat hierin centraal. Aan de hand van heftige gebeurtenissen in het verleden van de actrice en de vele reizen die ze maakte, schetst Inez van Dullemen een boeiend en interessant portret van een bijzondere vrouw in de tweede helft van de 20e eeuw. Inez van Dullemen die zelf getrouwd is met theatermaker Erik Vos, heeft bij het schrijven van deze roman geput uit haar eigen leven en haar belevenissen tijdens de vele reizen die ze maakte. Inez van Dullemen is erin geslaagd om een boeiende, enigszins poëtische roman te schrijven die een toevoeging is op haar toch al rijke oeuvre. Inez van Dullemen – Een schip vol meloenen is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Theo Jordaan

INEZ VAN DULLEMEN – EEN SCHIP VAN MELOENEN INFORMATIE
– Titel: Een schip vol meloenen
– Schrijfster: Inez van Dullemen ♀ (Nederland)
– Soort boek: autobiografische roman, psychologische roman
– Uitgever: De Bezige Bij
– Verschenen: 29 mei 2017
– Omvang: 192 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 21,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Inez van Dullemen – Een schip vol meloenen
Inez van Dullemen rijgt haar herinneringen als fijne kralen aaneen en houdt ze stuk voor stuk tegen het licht. In beeldend proza weet ze een opzienbarende versmelting tot stand te brengen tussen haar jeugd en haar ouderdom, tussen toneel en werkelijkheid. Zo maakt de schrijfster een unieke reis door haar verleden. Met deze autobiografische roman zet Van Dullemen de kroon op haar oeuvre.

– Nieuwe Nederlandse Romans 2017
– Nieuwe Boeken Mei 2017
– Nederlandse Schrijfsters Boeken en Informatie