Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland Recensie

Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland Recensie Informatie
Het siert de auteurs die na veel tijdrovend speurwerk met een schitterend fotoboek en historische kaarten aandacht schenken aan een boek over spoorlijnen die opgeheven zijn, maar waarvan de sporen nog te zien zijn in het landschap. Treinen en wat eromheen “hangt” zijn een geliefd onderwerp voor foto’s. En spoorwegfanaten zullen hun vingers aflikken bij het zien van zo veel mooi beeldmateriaal. In korte tijd waren dan ook de eerste drie oplagen uitverkocht. (Deze recensie is gebaseerd op de 4e druk).

Uitgebreide informatie over de verdwenen spoorlijnen in Nederland
De auteurs hebben tientallen opgeheven spoorlijnen in Nederland systematisch onderzocht en de restanten ervan in beeld gebracht. Er worden 1000 kilometers verdwenen spoor beschreven in 29 hoofdstukken. Elk hoofdstuk bevat een korte schets van de lijn met veel oude en nieuwe foto’s en een oud kaartje, waarin de spoorlijn staat aangegeven. Ook is er per hoofdstuk een overzicht van de lengte van de lijn en de data van de opening, de staking van het vervoer en de opbraak. Terecht hebben de auteurs het in hun inleiding over spoorwegarcheologie. Voor wie goed kijkt, zijn de sporen van verdwenen spoorwegen ook terug te vinden in het landschap. Ze deden jarenlang zelf onderzoek naar de geschiedenis van “verdachte dijkjes en grensstenen” en vatten zo de spoorwegarcheologie in een presentatie die voor iedereen interessant is. Helemaal verdwenen is een spoorlijn dus nooit.

Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland ademt naar nostalgie en romantiek
Door hun speurtochten zijn verrassende ontdekkingen naar boven gekomen. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan restanten van rails en bedding, maar ook aan de bruggen en gebouwen die met de beschreven lijnen te maken hadden. Zo lezen we dat een gemiddelde spoorweg minimaal één wachterswoning per kilometer kende. Dat werd een dure zaak. Daarom kwam er de Wet tot regeling van de dienst en het gebruik der locaalspoorwegen om ook lijnen aan te leggen, waaraan minder hoge eisen werden gesteld dan aan de hoofdspoorlijnen. Dit industrieel erfgoed maakt nu in veel gevallen onderdeel uit van de natuur. Wel is het jammer dat bij de hoofdstukken geen kleine wandel- of fietsroute staat aangegeven voor lezers die zelf de lijnen willen verkennen. Ook ontbreekt het aan de bijzondere gebeurtenissen die ongetwijfeld op de lijnen plaats moeten hebben gevonden.

Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland ademt naar nostalgie en romantiek. Het is een “must” voor spoorliefhebbers en iedereen met interesse in het industrieel erfgoed en het Nederlandse landschap. Het boek krijgt ++++ (uitstekend).

– Titel: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
– Schrijver: V.M. Lansink, J.M. ten Broek
– Soort boek: spoorweggeschiedenis