Nieuwe Ajax Boeken

Nieuwe Ajax Boeken Tips Recensies Kopen

Nieuwe Ajax Boeken Tips Recensies Kopen. Ajax is de meest succesvolle Nederlandse voetbalclub. Over de hele wereld zijn er aanhangers van de voetbalclub uit Amsterdam te vinden. Ajax is ook een voetbalclub met veel verhalen. Verhalen van en over een aantal van de beste voetballers en trainers ooit. Boek over de successen van Ajax in de Europacup en in de Eredivisie.

Nieuwe Ajax Boeken Tips Recensies

Omdat er veel te verhalen zijn over de Amsterdam voetbalclub zijn er boeken  over Ajax verschenen en komen er ook regelmatig nieuwe Ajax boeken uit. Ook legendarische Ajax voetballers en trainers zijn regelmatig onderwerp van boeken.

BASTA

• Schrijver: Edwin Schoon (Nederland)
  • BASTA Marco van Basten Biografie RecensieSoort boek: biografie, voetbalboek
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: december 2019
  • Omvang:
  • Uitgave:
  • Inhoud boek: In BASTA laat Van Basten geen steen onopgetild: aan bod komt zijn jeugd en familie, Ajax, natuurlijk het EK ’88, de gekte in Italië en het pijnlijke verhaal van de enkel. Hij vertelt over onvoorstelbare financiële ellende, de relatie met Johan Cruijff, zijn periode als trainer en nog veel meer. Successen en dieptepunten volgen elkaar in deze fascinerende biografie in rap tempo op…lees verder >

Het nieuwe Ajax

• Schrijver: Menno Pot (Nederland)
  • Menno Pot Het nieuw Ajax RecensieSoort boek: Ajax boek, voetbalboek
  • Verschijnt: 15 oktober 2019
  • Omvang; 224 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Met het boek vereeuwigt Menno Pot het mooiste voetbalseizoen, 2018-2019, en de historische Champions League-campagne van de Amsterdamse topclub. De overwinningen op Real Madrid (1-4) en Juventus (1-2) boezemden wereldwijd ontzag in, maar de ware betekenis ervan was nog groter. Wie Ajax goed kent, weet dat deze jaargang meer was dan ‘gewoon’ een zeer succesvol voetbalseizoen. Ajax plukte de vruchten van een nieuw beleid: niet meer met engelengeduld bouwen met spelers uit de eigen jeugd, maar gedurfd investeren en inzetten op direct succes…lees verder >

De beer van De Meer

• Schrijvers: Yuri van den BuskenPiet Piet Schrijvers Biografie De beer van De Meer RecensieSchrijvers (Nederland)
  • Soort boek: biografie, voetbalboek
  • Uitgever: Edicola Sport
  • Verschijnt: 20 september 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Piet Schrijvers was een even eerzuchtige als markante keeper met het hart op de tong. De enige ook met vijf bijnamen. Maar de eerste in die reeks heeft de meeste zeggingskracht: Beer van De Meer.Hij veroverde onder meer vijf keer landstitels met Ajax en maakte twee wereldkampioenschappen mee. Nog altijd is hij de houder van een uitzonderlijk record…lees verder >

De vreugde van het voetbal

Ajax in de Champions League 2018-2019

• Matty Verkamman De vreugde van het voetbalSchrijvers: Matty Verkamman, Jaap VisserBas de Wit (Nederland)
    • Soort boek: Ajax boek, voetbalboek, fotoboek
    • Uitgever: Kick Uitgevers
    • Verschenen: 13 juni 2019
    • Inhoud boek: De lefjongens van Ajax bereikten bijna het allerhoogste in de Champions League, met gedurfd en vermakelijk voetbal. Zelfs hun val, vlak voor de triomf, was prachtig: adembenemend drama. Ajax voetbalde met de lach van Frenkie de Jong en inspireerde Kick uitgevers tot het samenstellen van een wonderschoon album…lees verder >

En Johan zag dat het goed was

Ajax 2016-2019 in 32 portretten

• Rodney Rijsdijk En Johan zag dat het goed was RecensieSchrijvers: Rodney Rijsdijk, Robbert Tilli (Nederland)
  • Soort boek: Ajax boek, voetbalboek
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschenen: 6 juni 2019
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Godkolere, Ajax, zelden lagen tranen van geluk en verdriet zo dicht bij elkaar als in de seizoenen 2016-2019. Het eerste seizoen onder Peter Bosz: de zegetocht van Ajax door de Europa League, die helaas eindigde in de finale. Het mooie voetbal waar heel -Europa over sprak. Het werd gevolgd door een inktzwart seizoen 2017/2018, waarin Appie door het noodlot werd getroffen en Ajax geen enkele prijs in de wacht wist te slepen. En dan het krankzinnige seizoen 2018/2019 waarin Ajax Europese reuzen versloeg…lees verder >

Jongensdromen

Het gouden seizoen van Ajax

• Willem Vissers Jongensdromen recensie boek over Ajax seizoen 2018-2019Schrijver: Willem Vissers (Nederland)
  • Soort boek: Ajax boek, voetbalboek
  • Uitgever: Inside
  • Verschenen: 22 mei 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek:  Omdat de verhalen in het moment zijn geschreven zonder de verwachting van het uiteindelijke succes, hebben ze een authentiek anthousiasme dat je meestal niet krijgt als een boek achteraf geschreven wordt. Oprechter kan de bewondering en verbazing die in de verhalen doorklinkt bijna niet zijn. En dat alles zonder irritant te zijn. Bijkomend voordeel is dat Willem Vissers een mooie verzorgde stijl die ervoor zorgen dat er ook op dat vlak wat te genieten valt in Jongensdromen…lees verder >

Meer Boeken over Ajax

Henk Spaan Nouri de belofteNouri de belofte

• Schrijver: Henk Spaan (Nederland)
  • Soort boek: portret, voetbalboek
  • Verschenen: 17 oktober 2018
  • Omvang: 232 pagina’s
  • Waardering∗∗∗∗∗ (zeer goed)
  • Recensie boek: Henk Spaan is erin geslaagd om een mooi en aangrijpend portret te schetsen van een jonge voetballer die aan het begin staat van een veelbelovende carrière. Hij spreekt met veel familie, vrienden en andere betrokkenen. Bovendien kan hij putten uit zijn eigen herinneringen aan de voetballer Nouri en de persoonlijke contacten die hij met hem had. Je kunt zonder enige schroom zeggen dat Henk Spaan groot fan is van de voetballer en de mens Nouri. Hij heeft dan ook een betrokken en persoonlijk portret geschreven…lees verder >

Het Amsterdam van Johan Cruijff Boek Sytze de BoerHet Amsterdam van Johan Cruijff

• Schrijver: Sytze de Boer
  • Soort boek: Amsterdam gids, voetbalboek
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 1 juni 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: Het Amsterdam van Johan Cruijff is een rijk geïllustreerd boek vol interessante verhalen en leuke anekdotes over de Amsterdamse jaren van Johan Cruijff. We gaan van Betondorp naar het centrum van Amsterdam, van de Jordaan naar Amsterdam-Zuid, en maken ook nog een uitstapje naar Vinkeveen. Het is een tocht die voert naar de jaren vijftig in Amsterdam-Oost, de swinging sixties rond het Leidseplein, de historische voetbalgrond die nog steeds in het Olympisch Stadion ligt, en naar de Amsterdam Arena die naar de bekendste Amsterdammer vernoemd zal worden. Ideaal voor een fietstocht met dit boek als gids.

Meer Nieuwe Boeken over Ajax

Zeker in het in het succesvolle jaar 2017 kunnen we heel wat nieuwe Ajax boeken verwachten. Hieronder zijn nieuwe Ajax boeken opgenomen waarbij het nieuwste boek bovenaan de lijst staat.

Boek Johan Neeskens Wereldvoetballer Jaap VisserJohan Neeskens Wereldvoetballer

• Schrijver: Jaap Visser ♂(Nederland)
  • Soort boek: biografie, fotoboek
  • Uitgever: Kick Uitgevers
  • Verschenen: 10 november 2017
  • Omvang: 264 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud boek: Altijd en overal was hij de favoriet van de toeschouwers: bij Ajax, in de gouden beginjaren zeventig van de vorige eeuw, bij het Nederlands Elftal en in het Camp Nou van FC Barcelona. Johan Neeskens voetbalde op het ritme van het publiek. Galmde zijn naam door het stadion dan liep hij nog harder, tackelde hij nog fanatieker, trapte en kopte hij nog beter. ‘Ik kleunde er altijd in, met volle overgave, en dat ik soms bont en blauw werd getrapt, deed me niets. Zo lang je kunt blijven lopen, kun je voetballen. Ook met pijn.’

Steffan Pettersson Petterson Recensie AutobiografiePettersson

• Schrijvers: Stefan Pettersson  ♂ (Zweden), Mike van Damme (Nederland)
  • Voorwoord: Louis van Gaal (Nederland)
  • Soort boek: autobiografie, portret
  • Verschijnt: 5 oktober 2017
  • Omvang:
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Club-icoon Stefan Pettersson, van 1988 tot 1994 de spits van Ajax, kijkt voor het eerst terug op zijn imposante carrière, in de autobiografie ‘Pettersson’.  Stefan Pettersson was in 1988 amper een paar maanden in Amsterdam of de donkerste dagen van Ajax braken aan: een ontslagen trainer, een door bedreiging opgestapt bestuur, een belastingschandaal. Had hij hiervoor IFK Göteborg verlaten? De sympathieke Zweed bleef en groeide in zes jaar tijd uit tot een van de populairste Ajacieden ooit. Mede dankzij de spits, die in totaal honderd keer zou scoren, krabbelde de club op. Na twee landstitels, de KNVB-beker én de UEFA Cup zwaaide hij in 1994 af, aan de vooravond van Ajax’ succes in de Champions League van 1995. In deze autobiografie kijkt Pettersson terug op zijn roerige en imposante carrière, waarin hij samenwerkte met andere Ajax-iconen als Dennis Bergkamp, Jari Litmanen en Frank Rijkaard. Pettersson schrijft zijn boek samen met Mike van Damme, sportjournalist en eindredacteur van ‘Ajax Life’. Van Damme schreef eerder ‘1995. Het onverslaanbare Ajax van Louis van Gaal’.
  • Recensie en waardering: Nog niet gelezen door de redactie

Ellen Dikker De kleine Messi RecensieDe kleine Messi

Hoe Ajax ons leven veranderde

• Schrijfster: Ellen Dikker ♀ (Nederland)
  • Soort boek: columns, verhalen over de jeugdopleiding van Ajax
  • Verschenen: 7 september 2017
  • Omvang:
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud boek: Ellen Dikker schrijft iedere zaterdag in Het Parool een column over haar ‘kleine Messi’. In De kleine Messi zijn deze voor het eerst gebundeld om zo een ontroerend en persoonlijk inkijkje te geven in een opleiding in de topsport. Het is de droom van elk jongetje: gespot worden door een scout, aangenomen worden bij een professionele voetbalclub en dan misschien wel profvoetballer worden. Moeder Ellen Dikker heeft niets met voetbal, totdat haar zoon wordt gescout door Ajax. Dan verandert niet alleen zijn, maar ook haar leven. Rijden de ouders eerst zelf met vier spelertjes achterin naar een uitwedstrijd, nu tuffen ze achter de spelersbus van de club aan en zien hun kind pas weer na afloop. En het is niet langer de vraag of je kind in het selectieteam mag spelen, maar of hij volgend seizoen nog welkom is op de club. Dikkers rake observaties over de wereld waarin ze terechtkomt door het talent van haar zoon én over het effect hiervan op haar gezin, zijn humoristisch en ontroerend.

Chris Willemsen Het mooie van Ajax RecensieHet mooie van Ajax

Een literaire lofzang op de gouden jaren van een topclub

• Schrijver: Chris Willemsen
  • Soort boek: voetbalboek, voetbalgeschiedenis
  • Uitgever: Nederlandse Sportboeken Club
  • Verschenen: 1 juni 2017
  • Omvang:
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: Ajax is een nooit opdrogende inspiratiebron voor schrijvers en dichters. Zo ook voor Chris Willemsen. Hij bejubelt de heroïsche club al vele jaren in talrijke media. Daarbij bedient hij zich van opvallend proza waarin feiten en fictie elkaar hartstochtelijk omarmen, terwijl zijn poëzie wordt vergeleken met die van fameuze voorgangers als Nico Scheepmaker en Cees Buddingh. In deze literaire lofzang op de meest succesvolle Nederlandse voetbalclub is vooral aandacht voor de gouden jaren ’70 toen Ajax driemaal achtereen de Europa Cup voor landskampioenen en de Wereldbeker won. Alle grote namen komen langs, zoals Johan Cruijff, Sjaak Swart, Piet Keizer, Johnny Rep, Ruud Krol, Wim Suurbier, Dick van Dijk, Gerrie Mühren, Barry Hulshoff, Johan Neeskens, Rinus Michels en vele anderen. Maar ook volgende generaties succesvolle Ajacieden zet Willemsen in de schijnwerpers, want de club slaagt er elke keer weer in om voetbalgeschiedenis te schrijven. Zoals in 1995 toen de club andermaal de sterkste van Europa en de Wereld was, maar ook in de jaren daarna toen het ene na het andere grote clubtalent doordrong tot de absolute voetbaltop. Zo wordt in Altijd wat met Ajax in verhalen en gedichten de loftrompet gestoken over Patrick Kluivert, Marco van Basten, Clarence Seedorf, Wim Kieft, Danny Blind, Edgar Davids, Frank Rijkaard, Ronald en Frank de Boer, Rafael van der Vaart, Johnny Heitinga, Wesley Sneijder, Nigel de Jong, Louis van Gaal en al die anderen wier prestaties voor eeuwig onderdeel zijn van ons collectieve voetbalgeheugen.

Hard Gras 113 Johan en PietJohan + Piet – Hard Gras 113

Themanummer Johan Cruijff en Piet Keizer

• Soort boek: voetbalboek, literair voetbaltijdschrift
  • Schrijver: diverse schrijvers en schrijfsters
  • Verschenen: 5 april 2017
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 9,95
  • Inhoud boek: Met bijdragen van o.a. Carolina Trujillo, Pieter van Os, Erik Brouwer en Arthur van den Boogaard. Vier keer praatte Mark van den Heuvel in februari en maart met John van ’t Schip, die naar eigen zeggen binnen een jaar twee vaders verloor: zijn eigen vader en Johan Cruijff. Het leidde tot een interessante monoloog van iemand die weliswaar altijd een Cruijff- adept is geweest en nog is, maar die voldoende zin voor betrekkelijkheid heeft om ook de excentriciteiten te herkennen. Zo kreeg Van ’t Schip ooit een boete voor slecht spel tijdens een interland waaraan hij niet had meegedaan. Cruijff: ‘Had je maar wel mee moeten doen.’ Het groeiend aantal fans van Carolina Trujillo kan tevreden zijn: ook in dit nummer staat weer zo’n bizar en ontroerend verhaal waarin ‘de moeder’ een hoofdrol speelt, dit keer in direct contact komend met haar landgenoot Luis Suárez. Erik Brouwer observeerde Pirlo en Kaká die tegen elkaar voetbalden in de Amerikaanse competitie, Pieter van Os beschrijft het geestdriftige oordeel van Cruijff over penalty shootouts in zin Amerikaanse jaren en Arend Jan Heerma van Voss blikt terug op een door hem gespeelde wedstrijd in 1958 tegen de B1 van Ajax waarvan vooral de linksbuiten hem opviel: Piet Keizer. Zo worden Cruijff en Keizer ook in deze inleiding weer in één adem genoemd.
  • Waardering+++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Bert Hiddema Cruijf De jonge jaren RecensieCruijff! De jonge jaren

• Soort boek: biografie
  • Schrijver: Bert Hiddema
  • Verschijnt: 16 januari 2017
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Omvang:
  • Prijs: € 15,00
  • Flaptekst en inhoud boek: In maart 2016 overleed Johan Cruijff, zonder twijfel de beste voetballer aller tijden. Zijn uitspraken zijn even legendarisch als zijn ongeëvenaarde voetbaltalent en zijn invloed op het voetbal is internationaal erkend. Maar hoe klom de op 25 april 1947 geboren Amsterdamse Hendrik Johannes Cruijff naar de wereldtop? In ‘Cruijff, de jonge jaren’ neemt Bert Hiddema ons mee naar Betondorp, naar de groentewinkel tegenover het oude Ajax-stadion. Hij geeft een intiem kijkje in het leven van het voetbalgezin Cruijff met vader Manus als ultieme Ajax-fan. Het resultaat: een persoonlijk portret van de beginjaren van de beste Nederlandse voetballer ooit.

Johan Cruijff Mijn VerhaalJohan Cruijff – Mijn verhaal

De autobiografie van Johan Cruijff

• Soort: autobiografie
  • Schrijver: Johan Cruijff
  • Verschenen: 11 oktober 2016
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam|
  • Omvang: 320 pagina’s (met foto’s)
  • Uitgave: Paperback / Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99 / €
  • Recensie boekOp 24 maart 2016 overleed Johan Cruijff, zonder twijfel de bekendste en beste voetballer die Nederland ooit gehad heeft. Ongeveer een half jaar voor zijn overleden werd longkanker geconstateerd waaraan hij zou overlijden. Samen met sportjournalist Jaap de Groot met wie Cruijff ook zijn columns in de Telegraaf schreef is de autobiografie Mijn verhaal geschreven. Waarschijnlijk is de autobiografie met haast tot stand gekomen door de ziekte van Johan Cruijff…lees verder >
  • Waardering+++++ (goed) Theo Jordaan

Hajo de Boer - Mijn zoon, AjaciedMijn zoon, Ajacied

• Schrijver: Hajo de Boer ♂
  • Verschijnt: 25 augustus 2016
  • Uitgever: Voetbal Inside
  • Genre: portret, verslag, autobiografische voetbalverhalen
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Hajo de Boer is zijn hele leven al Ajax supporter. Zijn verhouding met de club verandert op het moment dat zijn zoontje Felix wordt uitgenodigd om keeper te worden van Ajax F1. De Boer komt terecht in de coulissen van zijn lievelingsclub en verbaast zich in een humorvol relaas over de club, over de voetbalwereld, over zijn zoontje maar bovenal over zichzelf.