Kevin Brooks Bang geboren Recensie ★★★★

Kevin Brooks Bang geboren Recensie ★★★★

Kevin Brooks Bang geboren Recensie ★★★★

Bang geboren is het eerste boek van Kevin Brooks dat ik gelezen heb. Het is beslist niet zijn eerste boek. Voor hij als schrijver de kost verdiende, werkte hij vooral als musicus en beeldend kunstenaar. Met name dat laatste komt ook in zijn boek naar voren. De beelden die hij schetst zijn zeer levendig en gedetailleerd.

Angst bepaalt Elliot’s leven, tot het niet anders meer kan

Elliot leeft zijn hele leven binnenshuis. De angsten die hem teisteren maken dat hij niet verder durft dan de muren van de woning waar hij met zijn moeder leeft. En met zijn overleden zusje Ellemay, waar hij in zijn hoofd hele gesprekken mee heeft. Sterke pillen zijn het enige wat Elliot nog een klein beetje overeind houdt. Als ze door een stomme fout van de apotheek op zijn, slaat de paniek toe. Elliots moeder trotseert de sneeuwstorm om ze te halen. Als ze niet terug komt, zit er voor Elliot weinig anders op dan haar te gaan zoeken. Rechtstreeks de wereld in die hem zoveel angst aan jaagt.

Bang geboren is een onnavolgbaar fascinerend verhaal

Bang geboren is fascinerend en vaak onnavolgbaar. Kevin Brooks vervlecht op een kunstige manier een aantal verhalen in elkaar, waardoor het naar een tollend hoogtepunt stuift. Ook al kon ik Elliot’s gedachten en beelden niet altijd volgen, het zoog me desalniettemin mee in het verhaal. Misschien een tikje te toevallig, maar hij komt er wat mij betreft toch mee weg. Ondanks, of misschien wel dankzij de soms onnavolgbare wendingen, heb ik Bang Geboren in één ruk uitgelezen. Brooks schrijft zo levendig, dat de angstaanvallen van Elliot bijna voelbaar zijn. Hij creëert een trein aan emoties waardoor het boek je overvalt en niet meer los laat. Kevin Brooks – Bang geboren is gewaardeerd met strong>★★★.

Recensie: Jolien Dalenberg

KEVIN BROOKS – BANG GEBOREN

– Titel: Bang geboren
– Schrijver: Kevin Brooks (Engeland)
– Soort boek: jeugdroman, YA-roman
– Leeftijd: 15+ jaar
– Origineel: Born Scared (2016)
– Uitgever: De Harmonie
– Verschenen: 14 september 2017
– Omvang: 208 pagina’s
– Prijs: € 16,90
– Waardering: strong>★★★ Jolien Dalenberg

Inhoud Kevin Brooks – Bang geboren

Elliot is al sinds zijn geboorte doodsbang, voor bijna alles. Hierdoor leidt hij een geïsoleerd bestaan bij zijn moeder in huis. Het enige dat zijn angst nog een beetje kan onderdrukken zijn de pillen die hij elke dag krijgt. Door een vergissing in de levering raken deze zo goed als op, waardoor zijn moeder met kerst door het ijzige winterweer naar de apotheek gaat om nieuwe te halen. Als ze niet terugkomt, moet Elliot een keuze maken: blijft hij wachten terwijl de overweldigende angst langzaamaan bezit van hem neemt of dwingt hij zichzelf naar buiten te gaan om haar te vinden…?

YA Boeken Recensies
Nieuwe Young Adult Boeken