Cobi van Baars Schipper en Zn Recensie Debuutroman

Veel aandacht is er tot nu toe nog niet geweest voor de debuutroman Schipper & Zn. van Cobi van Baars. En dat is jammer want het is een heel aardige en fascinerende eersteling geworden. Cobi van Baars is naast schrijfster ook beeldend kunstenaar en heeft zich in haar werk vaak laten inspireren door literair werk van andere schrijvers. Armando, waarvan trouwens een prachtig schilderij op de voorkant van de omslag staat, is één van haar inspiratiebronnen.

Broeierige roman over aantrekkingskracht, afstoting en afrekening
Cobi van Baars is er in Schipper & Zn. staat om een schijnbaar gewone gebeurtenis om te toveren tot een broeierig verhaal van aantrekking, afstoting en afrekening. Het verhaal is vrij eenvoudig. Een stuk grond dat Eef en Ad hebben gekocht moet omgetoverd worden tot een mooie tuin. Hiervoor is het bedrijf Schipper & Zn. ingehuurd. Ad is trouwens op militaire missie in het buitenland. Daarom besluit Eef, mede op aandringen van Schipper senior, tijdens het aanleggen van de tuin in een caravan op het perceel te verblijven.

Cobi van Baars is een schrijfster om in de gaten te houden
Haar relatie met Ad staat trouwens op ploffen. Schipper en zijn zoon hebben een gespannen relatie die Eef vanuit de caravan waarneemt. Ze raakt steeds meer betrokken bij de spanningen die spelen tussen vader en zoon. Haar getroubleerde relatie met Ad heeft hier ook debet aan. Schipper & Zn. is een geslaagde roman over aantrekkingskracht, afstoting en afrekening, broeierig, ondanks de gure omstandigheden van november. Cobi van Baars is een schrijfster om in de gaten te houden! De debuutroman van Cobi van Baars – Schipper & Zn. wordt gewaardeerd met +++ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

COBI VAN BAARS – SCHIPPER & ZN.
– Titel: Schipper & Zn.
– Schrijfster: Cobi van Baars ♀ (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman, debuutroman
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 1 april 2017
– Omvang: 176 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 12,99
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Cobi van Baars – Schipper & Zn.
November, regen, modderpoelen, een huis op een sompig erf aan de rand van een bos. Ad en Eef hebben het perceel aangekocht en Schipper & Zn. Opdracht gegeven de tuin aan te leggen. De barse Schipper stampt en blaft bevelen rond en voert zijn eigen plan uit; zijn zachtmoedige zoon, die het onderhoud toegeschoven krijgt, richt zijn blikken vooral op Eef. Omdat Ad op militaire missie is, leeft Eef een week lang in een caravan op het erf. Vandaaruit observeert ze de spanning tussen vader en zoon – en blijft zelf ook niet buiten schot: een giftig mengsel van woede en verlangen stuwt haar naar een drastische daad. Schipper & Zn. is een compact verhaal dat staat als een huis: sterk van sfeer, zwanger van suggestie en humor – en dat alles subtiel gedoseerd.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken April 2017
Boekrecensies Mei 2017