Esther Gerritsen De trooster Recensie ★★★★

Esther Gerritsen De trooster Recensie

Esther Gerritsen De trooster Recensie ★★★★ Waardering
Op 6 maart 2018 verschijnt de nieuwe roman van Esther Gerritsen De trooster bij Uitgeverij De Geus. Zodra het boek door de redactie gelezen is kun je op deze pagina de Esther Gerritsen De trooster recensie en waardering vinden. Ook is er uitgebreide informatie over de roman te vinden.

Goed en kwaad en de verleidingen van de wereld

Jacob is als jarenlang conciërge in een klooster dat veel bezoekers van buiten ontvangt die er in retraite kunnen gaan. Hij heeft problemen met het tonen van emoties door een aangezichtsverlamming. Zijn familie vond hem eenzaam en deerniswekkend wat hij zelf anders ervoer. Alhoewel zelf geen monnik, maakt Jacob wel deel uit van de broedergemeenschap wat, volgens eigen zeggen rust en geluk brengt in zijn leven. Hierin komt verandering als Henry Loman een van de gasten wordt van het klooster. Hij is een bekende politicus die in de problemen is gekomen door zijn gedrag en in het reine wil komen door in retraite te gaan. Alhoewel Loman een broeder toegewezen heeft gekregen die hem moet begeleiden tijdens zijn retraite, zoekt hij het contact met Jacob.

Kraakheldere roman waarin ironie en ernst naadloos in elkaar overgaan

Het charisma van Loman trekt Jacob aan en stoot hem tegelijkertijd af. In een aantal boeiende scenes tekent Esther Gerritsen op overtuigende wijze de verwarring die langzamerhand bij Jacob ontstaat. De roman speelt zich af in de aanloop naar Pasen en Esther Gerritsen weet de zowel de kerkelijke als wereldse rituele in de Paasweek op een mooie wijze te gebruiken als vehikel om het verhaal boeiend en interessant te houden. Grote thema´s als schuld en boete, zonde en vergiffenis worden op een bijna lichtvoetige wijze over het voetlicht gebracht. Dat Esther Gerritsen overtuigende dialogen kan schrijven wordt in De trooster eens te meer bewezen. Haar taal is kraakhelder. Ironie en ernst vloeien naadloos in elkaar over. De trooster overtuigt en boeit van begin tot eind en is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

ESTHER GERRITSEN DE TROOSTER
– Titel: De trooster
– Schrijfster: Esther Gerritsen (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: De Geus
– Verschijnt: 6 maart 2018
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 20,99
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Esther Gerritsen De trooster
Geheel tegen de regels van het klooster in wordt een nieuwe gast opgevangen door Jacob, de conciërge. Aanvankelijk stelt Jacob, zich bewust van de hiërarchie binnen de orde, zich terughoudend op. Maar gaandeweg groeit er een verstandhouding tussen de gelovige conciërge en de gast die een misdaad op zijn geweten heeft. Jacob verliest zich in de aandacht die hij krijgt en is bereid ver te gaan om de vriendschap te behouden. Esther Gerritsen volgt het verhaal van de conciërge parallel aan het lijdensverhaal van Christus. Op de haar bekende scherpe manier ontleedt ze de relaties tussen mensen, de verwachtingen en belangen die daarbij spelen en ze stelt de vanzelfsprekendheid der dingen ter discussie.

Nederlandse Schrijfsters Nieuwe Boeken 2018
Nieuwe Nederlandse Romans 2018
Nieuwe Boeken Maart 2018