Harry Stegeman Langs de Nederrijn Recensie

angs de Nederrijn bevat een zeer gedetailleerde beschrijving van alle cultuur en natuur die in het gebied te vinden is. Tot in het kleinste detail vertelt schrijver Harry Stegeman over de geschiedenis van het gebied, de natuur die hier te bewonderen valt en de bezienswaardigheden. In negen etappes worden delen van zowel den noord- als de zuidoever beschreven. Het boek is rijk geïllustreerd met vele tientallen foto’s.

De liefde voor de natuur, cultuur en geschiedenis van de Nederrijn spat van elke pagina af
Dat Harry Stegeman veel liefde heeft voor het gebied rondom de Nederrijn spat van elke pagina af. En wellicht is het Hollandse rivierenlandschap ook wel nergens zo mooi als in dit gebied. De Betuwe, Gelderse Vallei, Kromme Rijn, Utrechtse Heuvelrug en Veluwezoom krijgen allemaal veel aandacht. En ook archeologische schatten, cultuurgeschiedenis en de recente geschiedenis van de nieuwe natuurontwikkeling zoals in de Blauwe Kamer krijgen ruimschoots de aandacht. In zekere zin roept Lang de Nederrijn zelfs associaties op met de wandelboeken die in de 19e eeuw werden geschreven. Het is alleen een beetje jammer dat Harry Stegemans niet echt een begenadigd schrijver is. Zijn voorliefde voor bijzinnen is hier en daar een beetje storend. Toch is Harry Stegeman – Langs de Nederrijn een geslaagd boek te noemen dat is gewaardeerd met +++ (zeer goed).

HARRY STEGEMAN – LANGS DE NEDERRIJN INFORMATIE
Natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede
– Titel: Langs de Nederrijn
– Schrijver: Harry Stegeman ♂ (Nederland)
– Soort boek: reisboek, cultuur- en natuurgids, fotoboek
– Uitgever: KNNV Uitgeverij
– Verschenen: 19 mei 2017
– Omvang: 296 pagina’s (met foto’s)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 29,95
– Waardering: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Harry Stegeman – Langs de Nederrijn
Een prachtig lees- en kijkboek over natuur en cultuur tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede en een aantrekkelijk portret van het karakteristieke rivierenland: Veluwezoom, Gelderse Vallei, Utrechtse Heuvelrug en Kromme Rijngebied en de Betuwe. Met suggesties voor mooie wandelingen en fietstochten. Ontdek het rivierenland! Een schitterend portret van een karakteristieke landstreek. Het rivierenland bepaalt bij uitstek het gezicht van ons land. De kalm stromende rivier, de slingerende dijken. De intimiteit van de dorpjes achter de dijk, de kerktorens in de verte. De uiterwaarden, de steenfabrieken, de oude veerhuizen. En daarboven altijd weer die grootse, wisselende luchten.Langs de Nederrijn is een ode aan een stuk onovertroffen rivierenland: dat van de Nederrijn tussen Wageningen en Wijk bij Duurstede. Het beschrijft de rijke natuur, cultuur en ontstaansgeschiedenis van de Nederrijn en het omringende landschap, van Veluwezoom, Gelderse Vallei en Utrechtse Heuvelrug tot Kromme Rijngebied en Betuwe. Elf rijk geïllustreerde hoofdstukken nemen de lezer mee op een ontdekkingstocht langs de rivier. Wat zien we? En wat zien we vandaag niet meer, wat er ooit wel was? Auteur Harry Stegeman, die zelf het merendeel van de foto’s maakte, vertelt vol vuur en met sprekende anekdotes. Hij geeft suggesties voor mooie fietstochten en wandelingen om dit landschap zelf te ontdekken. Als extra bijlage zijn nog eens zes fietsroutes bijgevoegd. De Nederrijn: goedbeschouwd misschien wel de meest boeiende rivier van Nederland.

Nieuwe Reisboeken 2017 >
Nieuwe Natuurboeken >
Natuurgebieden in Nederland >