Emma Flint Kleine doden Recensie Waardering

Wat een ongelofelijk spannend verhaal heeft de Engelse schrijfster Emma Flint geschreven met Kleine Doden! En niet alleen maar een spannend verhaal – waarvoor ik eigenlijk graag mijn leestempo had willen kunnen verdubbelen – ook nog eens een verhaal met heel veel verschillende lagen, een roman met diepgang. Het boek is een roman, maar het verhaal is gebaseerd op de zaak van Alice Crimmins, die in de jaren 60 werd beschuldigd van de moord op haar kinderen. De roman werd genomineerd voor de Baileys Women’s Prize for Fiction.

Kleine doden: Een broeierige thriller die vanaf de eerste pagina pakt!
De broeierige sfeer van het verhaal pakt me meteen vanaf de eerste pagina. We ontmoeten Ruth Malone, als zij in de gevangenis zit. Wat heeft deze vrouw gedaan? Hoe is ze haar leven kwijt geraakt? Het verhaal maakt een sprong terug in de tijd, we bevinden ons ergens in de jaren ’60 in Queens, New York. Ruth is nog een vrije vrouw leeft haar leven samen met haar twee kinderen. Ze is gescheiden van Frank en werkt als serveerster. Ze houdt er daarnaast verschillende relaties met mannen op na. Stukje bij beetje komen we achter het geheim van haar gevangenschap. Ruth blijkt ook beslist niet zomaar een doorsnee vrouw – ze valt op: door haar uiterlijk, door het leven dat ze leidt. En daar pakt de schrijfster een belangrijk onderwerp: een vrouw die opvalt, doordat ze geen doorsnee echtgenote of moeder is wordt veroordeeld. Hard veroordeeld. En misschien zelfs, om enkel die reden, letterlijk veroordeeld. Maar is Ruth daardoor ook echt de moordenares van haar kinderen? Inspecteur Devlin, die het onderzoek naar de dood van de kinderen leidt, is er in elk geval zeer op gebrand haar voor deze moorden op te pakken.

In één adem uitgelezen
We ontmoeten Peter Wonicke die zijn eerste job in New York heeft – hij werkt voor de Herald en verlangt er naar eindelijk eens een echt verhaal te mogen verslaan. Omstandigheden zorgen ervoor dat hij de moord op de twee kinderen uit Queens mag verslaan. Hij raakt helemaal verstrikt in het verhaal en in zijn obsessie voor Ruth. Kan hij Ruth redden van een veroordeling? Corruptie, oude verhalen die in de doofpot zijn gestopt, verraad, grote oordelen en waanzin – dat zijn de thema’s van dit verhaal. En toch ook de andere kant: kwetsbaarheid. Want onder de vele lagen die de personages aan de buitenkant laten zien, zitten mensen, kwetsbare mensen die niet weten hoe ze moeten leven. Emma Flint heeft veel karakters van de personages in dit boek prachtig uitgewerkt, ik kon ze levendig voor me zien. Ik heb het boek, zoals gezegd, in één adem uitgelezen – een echte aanrader voor iedereen die van spannende boeken houdt! Emma Flint – Kleine doden wordt gewaardeerd met ++++ (uitstekend).

EMMA FLINT – KLEINE DODEN INFORMATIE
– Titel: Kleine doden
– Schrijfster: Emma Flint ♀ (Engeland)
– Soort boek: Engelse thriller, vrouwenthriller
– Origineel: Little Deaths (2017)
– Nederlandse vertaling: Ton Heuvelmans
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 18 april 2017
– Omvang: 352 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 11,99
– Waardering: ++++ (uitstekend) Monique van der Hoeven

Flaptekst Emma Flint – Kleine doden
Queens, New York, 1965. De mooie, levenslustige Ruth Malone is een gescheiden moeder met een baan als cocktailserveerster. Aan mannelijke aandacht heeft ze geen gebrek. Wanneer haar twee kinderen spoorloos verdwijnen en haar dochtertje gewurgd wordt teruggevonden, gonst het al snel van de verdachtmakingen. Die losbandige femme fatale heeft haar kinderen natuurlijk zelf vermoord. Is Ruth inderdaad een ontaarde moeder? Het is een vraag die de hele stad die snikhete zomer in zijn greep houdt.

Engelse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken
Nieuwe Thrillers 2017