Frederik baas Dagboek uit de rivier Recensie Nederlandse thriller

Frederik Baas Dagboek uit de rivier Recensie Nederlandse thriller

Dagboek uit de rivier van de Nederlandse schrijver Frederik Baas leest als een kort verhaal. Misschien komt dat door de kleine bladspiegel van een e-boek. Ik moest wennen aan de korte zinnen. Het lijkt wel of de schrijver heel veel informatie kwijt wil en daardoor is het een beetje hijgerig. Dat komt ten goede aan de gejaagde sfeer van deze Nederlandse thriller.

Een gejaagde en ingenieuze Nederlandse thriller
De ik-persoon is een schrijver en heeft een vakantiehuis in de Ardennen. Dat heeft hij gekocht met het geld van zijn succesvolle debuut, vijf jaar geleden, over het overlijden van zijn moeder. Hij is al vier jaar bezig met een nieuw boek, maar hij schrijft niets. Hij weet niet hoe het verhaal verder gaat. De schrijver regelt dat zijn uitgever met zijn nieuwe vriendin en haar zoon hun vakantie komen vieren in een nabij gelegen vakantieboerderij. De uitgever is vier jaar eerder al eens bij hem op bezoek geweest. Maar dit is hun eerste vakantie als nieuw gezin.

Uitstekend, lezenswaardig en spannend
Er zijn maar weinig personen in het boek. De schrijver, Robbert, Barbara en Rens, een oude man met een stok en een verdwenen meisje: Emma. De schrijver is zeer aangetrokken door Barbara en hij kan heel gedetailleerd vertellen wat ze op de dagen hebben gedaan dat ze samen zijn. Ook verteld Barbara wat ze heeft gedaan in het vakantiehuis met haar vriend en zoon. “Ik wilde dit allemaal weten omdat zij een lezer was”: Robbert is de stiefvader en de uitgever en Barbara de moeder en de lezer. Rens is dol op de hond van de schrijver Clint. Ze zijn de oplader vergeten van zijn iPad en zijn moeder is bang dat hij zich gaat vervelen. Ze verzint een spel, maar Robbert wil echter niet meedoen. Weer observeert de schrijver met veel gevoel voor details, in het bijzonder over een rode auto die in de verte passeert. Frederik Baas – Dagboek uit de rivier krijgt ++++ (uitstekend).

FREDERIK BAAS – DAGBOEK UIT DE RIVIER INFORMATIE
– Titel: Dagboek uit de rivier
– Schrijver: Frederik Baas ♂ (Nederland)
– Soort boek: literaire thriller, Nederlandse thriller
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschenen: 15 februari 2017
– Omvang:
– Prijs: € 17,99 / € 9,99
– Oordeel: ++++ (uitstekend) Lia Sluijs

Flaptekst en inhoud Frederik Baas – Dagboek uit de rivier
Dagboek uit de rivier van Frederik Baas is een subtiele, ingenieuze thriller. Frederik Baas is een pseudoniem van Jan van Mersbergen, die eerder onder andere Naar de overkant van de nacht en De laatste ontsnapping schreef. Naar de overkant van de nacht werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en won de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Na een aantal moeilijke jaren met haar man en een ingewikkelde scheiding kan het leven opnieuw beginnen voor Barbara. Samen met Rens, haar zoon van zeven, en haar nieuwe vriend Robbert gaat ze in de zomervakantie een weekje naar de Ardennen. Robbert is uitgever en een van zijn auteurs woont al jaren in deze streek en werkt daar aan zijn tweede roman. Zijn eerste was een overweldigend succes en dat legt een enorme druk op het maken van de tweede. Ze bezoeken hem en al snel ontstaat er vriendschap tussen de auteur en Barbara. Samen verzinnen ze een spel om Rens bezig te houden. Er is al jaren een meisje vermist in de streek en op basis van dat gegeven maken ze een spannende speurtocht. De speurtocht blijkt echter al snel in de richting van de werkelijkheid te wijzen. Frederik Baas verkent de grenzen van de illusie en maakt met zijn ogenschijnlijk eenvoudige taal en verhaal diepe indruk.

Nieuwe Thrillers Februari 2017
Boekrecensies Februari 2017